שאני אשפשף? כל הגאדג'טים המובילים לניקיון הבית

רובוטים שואבי אבק, שוטפי רצפה ומנקי חלונות הם כבר מזמן לא בגדר מדע בדיוני ■ רמת הניקוי הטובה ופשטות השימוש, הופכות את הרובוטים למוצר יותר ויותר פופולרי ■ מה ניתן למצוא היום בשוק, וכמה זה יעלה לכם

סמסונג - שקט, אבל יקר

סמסונג פחות מזוהה עם תחום שואבי האבק הרובוטיים, אבל בחברה הקוריאנית לא משאירים את התחום הזה פרוץ למתחרות. דגם SR10F71 נחשב לאחד היקרים בשוק, והוא מציע בדומה לשאר היכולות שאפשר למצוא אצל חלק מהמתחרים, זרועות ניקוי, המגיעות לטענת החברה לכל פינה בחדר. עבודת השאיבה של הרובוט שקטה ועיצוב דק יחסית של 8 ס"מ, מקל עליו בניקוי מתחת לספות. הרובוט גם כולל מצלמה הממוקמת בחלקו העליון, כך שהיא מצלמת את הקירות ואת התקרה, כדי שהשואב יזכור את המסלול שעבר, ויידע לחזור לנקודת הטעינה ולנקודה שהפסיק לעבוד בה.

iRobot - שיפורים טכנולוגיים רבים

את ענף הרובוטים העולמי והישראלי מובילה חברת iRobot האמריקנית, שהייתה הראשונה בשוק המקומי להביא לכאן מוצרים מהסוג הזה. כמו כן, הייבואנית בארץ דואגת להעלות בעקביות קמפיינים למכשירים שלה, כך שהצרכנים זוכרים בעיקר את שם החברה - iRobot, או שם המותג לסדרת הרובוטים שלה - רומבה, כשם גנרי לתחום הרובוטים שואבים אבק.

לפני כשבועיים השיקה iRobot את הדגם רומבה 880, הנחשב למוצר הדגל של החברה. הרובוט כולל שיפורים רבים כמו טכנולוגיה בשם AeroForce, הכוללת זרימת אוויר מוגברת ותעלה אטומה המשפרת את איכות השאיבה ואמורה לפטור את המשתמשים מתופעת הלוואי הלא נעימה של שערות שנתפסות במברשות. מלבד זאת, תא הפסולת גדול ב-60% מדגמים אחרים של החברה. הדגם הזה כולל גם יכולות סטנדרטיות בדגמי החברה, בהן מברשת צד, חיישן המזהה מתי תא הפסולת מלא, תכנות זמן עבודה לשעות וימים מסוימים ומערכת סינון מסוג HEPA, המונעת מהאבק לצאת מהמכשיר לאוויר לאחר השאיבה, מה שאמור להקל על הסובלים מאלרגיה לאבק.

EcoVacs - ממרק חלונות

שאיבת האבק ושטיפת הרצפה הן מטרד לא קטן, אבל מה שיותר מציק זה ניקוי חלונות, במיוחד חלונות ענקיים. גם לתחום הזה נכנסו מספר מצומצם מאוד של יצרניות, כאשר הבולטת שבהן בארץ היא EcoVacs, שהשיקה באחרונה את הדור השני של ה-WinBot, רובוט שיודע לנקות חלונות. דגם ה-W730 מציע שיפורים לעומת הדגם הישן. הוא כמעט לא נתקע כאשר הוא מנקה חלונות עמוסים בלכלוך, הוא מתחמם פחות, והכי חשוב: רעש המנוע שלו נחלש משמעותית.

שואב Thomas - גם שואב וגם שוטף

תחום הרובוטים הוא אולי הפופולרי ביותר בעולם ניקיונות האבק הביתיים, אבל גם בעולם שואבי האבק "הרגילים" יש חידושים רבים. חברת Thomas הגרמנית מציעה את Pet & Family Aqua Plus. מדובר במוצר שגם שואב אבק וגם שוטף רצפה. המכשיר מרטיב את המשטח, מנגב אותו לאחר מכן וגם מייבש. למוצר - מערכת סינון מים המסוגלת, לטענת החברה, לחסל את קרדית האבק ולכלוך קשה. כל הלכלוך מרוכז לתא מים, שם הוא נשאר עד לסיום הניקוי.

LG - לא מפספס בפינות

חברה דרום קוריאנית נוספת היא LG, והיא מציעה את הרובוט מדגם HomBot VR6270. הדגם הזה מגיע בעיצוב מרובע עם שתי מברשות צדדיות, מה שאמור להקל עליו בניקוי פינות בבית.

לדגם הזה מצלמה עילית וקדמית למיפוי הבית, מה שמקל עליו בתהליך הניקוי. הוא נחשב לשקט וכולל מסנן מסוג HEPA, המונע ריחות לא נעימים.

iRobot שוטף רצפה - שיפור משמעותי בביצועים

מלבד שואבי אבק, iRobot תתחיל למכור במהלך חודש יוני בישראל את הרובוט השוטף שלה מדגם סקובה 450, שאמור להיות מוצלח בהרבה מהדגמים הקודמים. בחברה טוענים שהדגם החדש מנקה פי שלושה טוב יותר את הרצפה. הסקובה לא פולט מים מלוכלכים בחזרה לרצפה, כיוון שיש לו שני תאים: אחד למים הנקיים והשני למים שנאגרו למכשיר. הרובוט עצמו לא עולה על שטיחים והוא יודע לזהות מדרגות ולא ליפול בהן.

דייסון - שואב אלחוטי חזק

חברת דייסון השיקה באחרונה בארץ את שואב האבק האלחוטי הנייד שלה - DC-59. לטענת החברה, מדובר בשואב אלחוטי שמגיע עם עוצמת שאיבה זהה לעוצמה של שואב חוטי. הוא מצויד במברשת רצפה חשמלית וממונעת, המשלבת זיפי ניילון וסיבי פחמן לשאיבה אפקטיבית יותר של לכלוך ואבק משטיחים ומרצפות: סיבי הפחמן, המנטרלים את החשמל הסטטי, מונעים הידבקויות של אבק למשטח ומאפשרים איסוף טוב יותר של חלקיקי האבק הקטנים ביותר מהרצפה.

Neato - עדכון גרסה אונליין

חברת Neato האמריקנית מציעה את הרובוט Signature Pro, הכולל טכנולוגיה של מיפוי הבית בעזרת סורק לייזר. הדגם הזה כולל מברשת עם סיליקון, לשיפור איסוף חלקיקי אבק מיקרוניים. בנוסף, הרובוט מכיל פילטר אנטי-אלרגני, שמשאיר את הלכלוך בעל ההשפעה הרעה (למשל, קרדית אבק הבית) בתוך מיכל האשפה, ומונע את המגע עמו. עוד יתרון חשוב של הפילטר האנטי-אלרגני הוא שמירה על עוצמת השאיבה הגבוהה של Neato לאורך כל ההפעלה. השואב הוא בעל ממשק תזמון אוטומטי וחיבור USB לשדרוג עדכוני גרסה מהאינטרנט.

מדריך לקניית רובוט שואב

טוב שם טוב: בשוק קיימים דגמים רבים של שואבי אבק רובוטיים, שמחירם נע בין 1,500 לכ-4,000 שקל, חלקם של מותגים מוכרים, כמו iRobot או Neato, וחלקם של יצרניות פחות מוכרות. ברוב הבדיקות, דגמים של מותגים זניחים הפגינו תוצאות לא מוצלחות, כאשר הדבר התבטא בעוצמת שאיבה חלשה, חיישנים שלא זיהו את מיקום הרובוט ולא עזרו להגיע לעמדת הטעינה באופן אוטומטי.

זה שואב אבק, לא לוויין חלל: היצרניות משתמשות בטכנולוגיות עם שמות גרנדיוזיים כמו מצלמות מיפוי, התקני לייזר וקירות וירטואליים. ברוב המקרים גם הדגמים הבסיסיים, שלא כללו את היכולות האלה, הציגו עבודת ניקיון מוצלחת מאוד לאורך זמן. החסרונות מתבטאים בדרך-כלל בשאיבה רועשת יותר ובזמן סוללה קצר יותר.

קחו בחשבון את הרעש: רוב החברות מבטיחות שהרובוטים שלהן שואבים כמעט ללא רעש. ככלל אצבע כדאי לדעת שכל הרובוטים מייצרים רעש.

עובדים בשביל הרובוט: רוב היצרניות גובות פרמיה של כמה מאות שקלים עבור דגם הכולל יכולות תכנות. היישום הזה מאפשר לקבוע ימים ושעות שבהם הרובוט יתחיל לעבוד באופן אוטומטי. בעוד שחלק מהצרכנים ימצאו את הפיצ'ר הזה כמשמעותי, כדאי לדעת שצריך להכין מעט את הבית לפני שהרובוט יוצא לעבודה. במקרה שמונחים גרביים, חולצות או נעליים עם שרוכים ארוכים, וכך גם צעצועים של הילדים, הרובוט יתפוס אותם ויתחיל לגרור אותם ברחבי הבית. חוטי חשמל של מטען הסמארטפון או הלפטופ יכולים להיות מכשול שיתקע את הרובוט ולא יאפשר לו להמשיך לעבוד.

אל תיתקעו עם הראש בקיר: הקירות הווירטואלים הם יכולת שיצרניות הרובוטים אוהבים להתגאות בה. גם כאן מדובר בפיצ'ר שלא כל משתמש צריך. הקיר הווירטואלי אומנם תוחם את הרובוט לאזור מסוים, אבל מדובר במוצר שנראה כמו קופסה קטנה, הפועלת על סוללות מסוג D. לא מדובר בסוללות סטנדרטיות שאנשים מחזיקים בבית, כך שברגע שהסוללות מפסיקות לעבוד לאחר מספר חודשים, המשתמשים מפסיקים לעבוד עם קיר וירטואלי. כמו כן, לא תמיד מתאים להשאיר את הקיר הווירטואלי מונח דרך קבע על הרצפה או לזכור למקם אותו בכל הפעלה של הרובוט.