דרמה ברגע האחרון: עסקת וודסייד לא תחתם היום

(עדכון) - ■ וודסייד דורשת משר האוצר לפיד שמודל המיסוי על הגז יבטא הכרה בתשואה על ההון של 17-19% למיזם ההנזלה לייצוא הגז מ"לוויתן" למזרח אסיה ■ משרד האוצר, מצדו, נמנע מקביעת שיעור תשואה נורמטיווי

החתימה על עסקת וודסייד לא תחתם היום בשל הסתייגויות החברה האוסטרלית ממתווה המיסוי על הגז לייצוא שעליו ממליץ האוצר במסגרת תזכיר הצעת החוק למיסוי עיסקאות גז לייצוא.

וודסייד התנתה את חתימתה על העסקה בהסדרת סוגיית המיסוי לשביעות רצונה. "גלובס" חשף כי במכתב ששיגרה לשר האוצר יאיר לפיד דרשה וודסייד כי מודל המיסוי יבטא הכרה בתשואה על ההון של 17 עד 19 אחוז לפחות למיזם ההנזלה הצף שוודסייד מתכוונת להקים לצורך ייצוא הגז מ"לוויתן" למזרח אסיה. ואולם בצעת החוק שפורסמה אמש נמנע האוצר מקביעת שיעור תשואה נורמטיווי והתווה רק את עקרונות המיסוי, תוך שהוא משאיר את יישומו של המודל לשפיטת רשות המיסים.

לאחר מו"מ הפכפך שארך יותר משנה, נקבע להערב (ה') בשעה 19:30 טקס החתימה על ההסכם הסופי לרכישת 25% מהזכויות ברישיונות שבהן נמצא מאגר הגז "לוויתן" תמורת 2.71 מיליארד דולר. בצעד חריג לא הוזמנו נציגי התקשורת לסקר את טקס החתימה שנערך במלון המלך דוד בירושלים, וראשי החברות המשתתפות: וודסייד האוסטרלית, קבוצת דלק ורציו הישראליות, נובל אנרג'י האמריקאית ויתרו על ההזדמנות להשמיע את עמדתם בנוגע לעיסקה ולביקורת הציבורית שהתלוותה לה.

הדרך לחתימת הסכם הרכישה נפתחה רק ב-24 השעות האחרונות לאחר שהסתיימה הסדרת שלוש סוגיות רגולציה מרכזיות: המיסוי על הגז לייצוא, שטרי החזקה והפטור מהסדר כובל. בתום שנתיים של דיונים פרסם הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דייויד גילה שלוש שעות לפני חתימת ההסכם את נוסח הצו המוסכם שבא לסיים את בדיקתו בנושא החשד להסדר כובל בין דלק ונובל שהחלה בספטמבר 2011. הצו יוגש לאישור בית הדין להגבלים עסקיים בתום שימוע ציבורי שייארך 30 יום.

במסגרת הצו המוסכם יתחייבו דלק ונובל למכור ליזם שלישי שני מאגרי גז קטנים שגילו "תנין" ו"כריש"בתוספת שלוש אופציות לרכישת כמות כוללת של 15.2 מיליארד מ"ק (BCM) מ"לוויתן", הניתנות למימוש עד לשנים 2022, 2024 ו-2026. המחיר שישולם עבור הגז מ"לוויתן" נקבע מראש על-פי נוסחה המשקפת מחיר נמוך מהממוצע בשוק המקומי. סה"כ יימכרו 70 מיליארד מ"ק, שהם כ-8% מהיקף עתודות הגז המוכחות של ישראל.

מכירת מאגרי הגז "תנין" ו"כריש" תתבצע עד לתאריך שלא פורסם, משיקולים סודיות מסחרית ולא תכלול את נוזלי הגז הטבעי (קונדנסאט) הנמצאים במאגרים וכן נפט ככל שיתגלה בשטח הרישיונות.

בנוסף התחייבו דלק ונובל להאריך את האופציה העומדת לחברת חשמל בהסכם הגז שנחתם ב-2012 לרכישת כמות גז נוספת עד לאמצע 2016, בהנחה שרוכש המאגרים יוכל להתמודד על רכישת כמות הגז שבאופציה.

הוראה נוספת בצו קובעת כי נובל ודלק יוכלו לשווק גז במשותף מ"לווייתן" עד 2020 ולאחר מכן יוכל הממונה על ההגבלים לבחון מחדש את הסוגייה.

מוקדם יותר היום פורסמו נוסחי שטרי החזקה של "לוויתן", המחולקים ל"לוויתן-צפון" ו"לוייתן-דרום". אתמול פורסם תזכיר החוק בנושא המיסוי על גז לייצוא, שיחול לפי הערכות על פרויקט הנזלת הגז שתוביל וודסייד. במסגרת פרויקט זה מתוכננת מכירת 4 טריליון רגל (TCF) גז טבעי שהם כ-20% מכמות הגז הכוללת במאגר.