הרמטכ"ל האמריקאי מגיע היום לישראל; ייפגש עם יעלון

ידון עם גנץ, נתניהו ויעלון על איראן, סוריה ואוקראינה ■ דובר משרד ההגנה האמריקאי: "דמפסי יוסיף לבנות על היחסים הצבאיים החשובים בין שתי המדינות"

ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, מגיע היום (א') לביקור בישראל וייפגש עם הצמרת הביטחונית במדינה. כך מסר דובר משרד הגנה האמריקאי, קולונל אד תומאס.

דמפסי מתוכנן להיפגש עם הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר הביטחון, משה יעלון ואחרים. זה יהיה ביקורו החמישי בישראל. ביקורו הקודם נערך באוגוסט אשתקד.

דובר הפנטגון אמר, כי "במוקד דיוניו של יו"ר המטות המשולבים בישראל יהיו סוגיות אסטרטגיות בעלות ענין לשני הצדדים". הוא הוסיף, שדמפסי "יוסיף לבנות על היחסים הצבאיים החשובים בין שתי המדינות".

לפי ידיעות באמצעי תקשורת ארה"ב, יידונו בשיחות נושאים הקשורים להתפתחויות באוקראינה, סוריה ואיראן. כזכור, רמז באחרונה יעלון, כי לא מן הנמנע שישראל תצטרך לממש את איומה ולהנחית מתקפה חד-צדדית על מתקני הגרעין של איראן אם התחושה בירושלים תהיה ששוב אי אפשר לסמוך על וושינגטון.

בשבועות שחלפו התלקחה מחלוקת קשה בין ישראל לארה"ב בעקבות ביקורת שמתח יעלון על מדיניות החוץ האמריקאית, ולא ברור אם ביקור דמפסי נועד לטאטא אל מתחת לשטיח את מורת הרוח של הממשל מהתבטאויות שר הביטחון בגנות נשיא ארה"ב, שר החוץ שלו ומדיניות החוץ של ארה"ב באופן כללי.

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, אמרה בסוף השבוע שעבר, כי ארה"ב "מאוכזבת מהעדר התנצלות" של יעלון, למרות ששיחה שיזם שר הביטחון ב-19 במארס עם עמיתו האמריקאי, צ'אק הייגל, הוגדרה בישראל כהתנצלות. בעליל, השיחה אינה נחשבת ככזו בוושינגטון.

"אנו מודאגים עדיין מדפוס ההתנהגות של יעלון", אמרה הדוברת. זו היתה הפעם השניה שבה היא מתחה ביקורת על שר הביטחון. יומיים קודם לכן היא אמרה, כי ברור שדברי יעלון "אינם קונסטרוקטיביים", אם כי היא נחפזה להוסיף שהממשל אינו מאמין שדברי יעלון משקפים את עמדת ממשלת ישראל. קודם לכן מחה שר-החוץ קרי באזני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשיחת טלפון, על התבטאויות שר הביטחון.

הביקורת האמריקאית נבעה מדברים שאמר יעלון בכנס באוניברסיטת ת"א. הוא ציין, שאובמה "מקרין בעולם דימוי של חולשה" בעקבות התנהלות ארה"ב בסוריה וסיפוח חצי האי קרים לרוסיה ושבקהיליה הבינלאומית מורגשת "אכזבה" ממדיניות החוץ של הבית הלבן. שר הביטחון אף טען, כי במו"מ בין איראן לשש המעצמות, מו"מ שאותו הגדיר כ"שוק פרסי", "איראן טובה יותר".