עיריית רחובות תפסיק לעגל את הארנונה

למעלה מ-1,600 בעלי קרקעות חקלאיות ברחובות חויבו במשך השנים לשלם ארנונה לפי חישוב דונמים שלמים ■ מעתה תחושב הארנונה לפי מ"ר

עיריית רחובות תפסיק לגבות ארנונה על קרקעות חקלאיות לפי חישוב של דונם שלם, ותעשה זאת לפי חישוב של מ"ר. כך נודע ל"גלובס", לאחר שנחתם הסדר פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי בעלי קרקעות נגד העירייה. בנוסף, העירייה התחייבה להשיב לבעלים את הסכומים שנגבו מהם ביתר בתוך 30 יום מאישור ההסדר.

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בחודש פברואר 2012 על ידי יאיר שיף, המחזיק בקרקע חקלאית בשטח 2,141 מ"ר. לטענתו, העירייה חייבה אותו בארנונה גבוהה יותר, תוך עיגול השטח ל-3000 מ"ר (3 דונם). התובע טען, כי חויב בארנונה על שטח שאינו מחזיק בו כלל והחיוב נעשה בניגוד לתקנות ההסדרים ובניגוד להוראות צווי ארנונה, לפיהם יש לחייב שטח של נכס במטרים רבועים.

הקבוצה בשמה הוגשה התביעה כללה 1,624 בעלי קרקעות ברחובות, ששילמו ארנונה בסיווג "אדמה חקלאית" כהגדרתה בצו הארנונה, עבור חלק יחסי של דונם, כאילו החזיקו בדונם שלם, זאת לתקופה של 24 החודשים שקדמו להגשת התביעה. חיוב היתר של המבקש היה בסכום של 25.5 שקל לשנה. חיוב היתר של הקבוצה היה 18 אלף שקל לשנה.

בחודש ספטמבר 2013 הגישו הצדדים בקשה לאישור הסדר פשרה שהושג בין הצדדים. הסדר הפשרה קובע כי עיריית רחובות תשיב את גביית היתר לכל ציבור המחזיקים בתחום השיפוט של העיר, אשר שילמו ארנונה בגין אדמה חקלאית עבור חלק יחסי של דונם כאילו החזיקו בדונם שלם, וזאת בגין התקופה שהחלה שנתיים מיום הגשת התביעה הייצוגית. החל מחודש אפריל 2013 חדלה העירייה לגבות ארנונה בגין דונם שלם, על חלק שנמוך מדונם.

באישור הסדר הפשרה שניתן לאחרונה, כתבה השופטת מיכל נד"ב מבית המשפט המחוזי מרכז, כי "לא התעלמתי מכך שבהסדר אין פיצוי מעבר להשבה ועל כן אין בו לכאורה יסוד של הרתעה, אולם הוא מאושר בין היתר משום סכום התביעה הנמוך, בשל חובת ההשבה שהוטלה על הרשות ונוכח ההתחייבות העתידית של הרשות לחדילה מהגבייה גם לעתיד".

לתובע הייצוגי ישולם גמול בסך 10,000 שקל ולמשרד עו"ד כץ גבע איצקוביץ המתמחה במיסוי מונציפלי ישולם שכר טרחה בסך 59 אלף שקל.