סקר: 42% לא יעסיקו ערבים, 37% לא יעסיקו חרדים

סקר נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מגלה אפליה קשה נגד מיעוטים ■ כ-60% מתלונותיהן של נשים לנציבות - על רקע היותן אימהות

כ-60% מהנשים שפנו לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה התלוננו כי נחשפו לאפליה במקום עבודתן על רקע הבאת ילדים לעולם וגידולם, כמו היריון, טיפולי פוריות והורות. 42% מהמעסיקים בישראל העידו על עצמם כי יעדיפו לא להעסיק גברים ערבים, ו-37% מהמעסיקים יעדיפו שלא להעסיק גברים חרדים. כך עולה מנתונים שיוצגו מחר (ב') במסגרת הכנס "מניעים שוויון" שתקיים נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד הכלכלה, וחושפים תמונה קודרת של אפליה נרחבת כלפי נשים ומיעוטים.

לקראת הכנס השלימה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, בראשות ציונה קניג יאיר, שורה של סקרים שנעשו באחרונה וחושפים את עמדות הציבור ועמדותיהם של מעסיקים לגבי מעמדם של מיעוטים במקומות עבודה. תמונה קודרת במיוחד מצטיירת מהסקר המקיף שממנו עולה עוד, כי 41% מהמעסיקים יעדיפו שלא להעסיק נשים ערביות שהן אימהות; 27% אמרו כי הן מעדיפים לא להעסיק נשים חרדיות שהן אימהות.

25% מבין המעסיקים שהשתתפו בסקר הודו כי נשים משתכרות פחות מגברים במקומות העבודה. יודגש כי בשנים האחרונות משרדי הממשלה הגדירו את שילוב הנשים הערביות והחרדים במקומות עבודה כיעד מרכזי. הסקר נערך בידי "כלים שלובים" והקיף כ-500 נשאלים.

מתוצאות הסקר עולה עוד כי 46% מקרב הנשאלים בכלל המדגם, שהם גם מעסיקים וגם עובדים, הביעו חוסר רצון לעבוד לצד גבר ערבי. זאת, בעוד ש-30% מהנשאלים הביעו חוסר רצון לעבוד לצד גבר חרדי ו-28% הביעו חוסר רצון לעבוד לצד אישה ערבייה משכילה.

יחס טוב בהרבה עתידות לקבל במקומות עבודה נשים שגילן מעל 50: מהסקר עולה כי 93% מהמעסיקים ו-95% מהעובדים היו מעדיפים, או בכל אופן לא רואים בעיה, לעבוד לצד עובדת שגילה מעל 50.

"נתוני הסקר מעלים שאלות קשות בנוגע לעמדות הציבור והמעסיקים בפרט ביחס לעובדים מאוכלוסיות שונות. למרות שמחצית ממשתתפות הסקר - נשים, נמצאה התנגדות גבוהה להעסקת נשים עם ילדים ודווח על פערי שכר מדאיגים בין נשים לבין גברים. אף שרוב הנסקרים הם בעלי השכלה גבוהה- תשובותיהם מסובבות על דעות קדומות ועל סטריאוטיפים בבואם לבחון העסקת ערבים או חרדים", אמרה בהתייחס לסקר נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, ציונה קניג יאיר.

לא רצויים בעבודה
 לא רצויים בעבודה