הכנסת אישרה את הגבלת "כפל דמי הניהול" בפנסיה

המוסדיים יורשו לנכות הוצאות ישירות של עד 0.25% ■ הרף שנקבע גבוה משמעותית מזה שביקש תחילה לקבוע האוצר, אך במשרד ציינו היום כי חשיבות המהלך נובעת מעצם קביעת המגבלה ולא מגובהה ■ מדריך ומחשבון פנסיה

סאגת "כפל דמי הניהול" בחיסכון הפנסיוני הגיעה היום לקיצה, לאחר שוועדת הכספים של הכנסת אישרה את התקנות החדשות שמגדירות את גובה ההוצאות הישירות הנוספות - כלומר אלה שמשמשות למימון השקעות חיצוניות - בכספי החיסכון הפנסיוני של הציבור.

הוועדה, בראשות ח"כ ניסן סלומינסקי, אישרה היום את התקנות בהן נקבע לראשונה רף עליון להוצאות הישירות הנוספות שיעמוד על 0.25% מהצבירה, לשנה. ההוצאות הללו נגבות מכספי החוסכים בנוסף לדמי הניהול שעוברים לידי הגופים המנהלים את החיסכון הפנסיוני.

הרף שאושר, 0.25%, גבוה בכ-70% מהרף המקורי שאותו ביקשה לקבוע הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, שעמד על 0.15% מהצבירה מדי שנה. בנוסף, התקרה החדשה אינה כוללת הוצאות בגין עסקאות מימון פרויקטים של תשתיות ועסקאות נדל"ן, והיא תהיה תקפה לארבע שנים. לאחר תקופה זו הנושא ייבחן מחדש. כמו כן, לגופים המוסדיים יותר לשווק מסלולים ללא רף עליון על ההוצאות הישירות, ללקוחות שיבחרו בכך.

"קביעת התקרה תמנע מחוסכים לשלם הוצאות ניהול ללא הגבלה, ותאפשר פיזור הולם של כספי החוסכים בנכסים מגוונים, בארץ ובחו*ל", אמרה היום סלינגר." קביעת התקרה משקפת איזון בין הגבלת הוצאות למקסום תשואה לחוסך". היא הדגישה כי מבחינתה ישנה חשיבות רבה בקביעת רף להוצאות הישירות, שעד כה היו ללא כל תקרה.

עם זאת, כאמור, התקרה שנקבעה בסופו של דבר גבוהה מזו שרצתה סלינגר בתחילה, ואף גבוהה מהרף שאליו מגיעות כיום בפועל ההוצאות הללו ברוב המכריע של הגופים הפנסיוניים בישראל. ממוצע הגבייה בשוק עומד כיום על 0.12%, כאשר מספר קטן מאוד של גופים פנסיוניים נמצא מעל הרף שנקבע.

פשרה בעקבות לחצים כבדים

התקנות שאושרו היום הן פרי פשרה שנוצרה בעקבות לחצים מצד גורמים רבים הפעילים בשוק המוסדי המקומי, שטענו כי קיצוץ במימון עסקאות השקעה באמצעות מומחים חיצוניים יפגע בשיעור ההשקעות שייצא לגופים אלה, ויפגע בתשואה שיראה החוסך. ביקורת זו אף הביאה לאי אישור התקנות החדשות במועדן המקורי (תחילת השנה) ודחיית האישור של התקנות החדשות עד לסוף מארס.

המוסדיים לא היו היחידים שביקרו את הצעד שהובילו באוצר. גם מנהלי ההשקעות החיצוניים (כגון קרנות השקעה וגידור מקומיות וזרות, קרנות הון סיכון ועוד), שנהנים ישירות מהתשלומים שנגבים מהחוסכים מעבר לדמי הניהול ה"רגילים", יצאו למאבק בצעד שהובילה סלינגר, ואף הגיעו בעניין זה לראש הממשלה ולבכירים אחרים במגזר הציבורי.

המהלך שאושר כעת מתווסף לרפורמה שערך האוצר בדמי הניהול בקופות הגמל ובביטוחי המנהלים, שהחלה בינואר 2013 והושלמה בינואר האחרון, ובמסגרתה דמי הניהול המקסימליים באפיקים אלה ירדו לרמה של 1.05% מהצבירה ו-4% מהפרמיה השוטפת. כך, ההוצאות הישירות הנוספות המותרות לגבייה הן כרבע מדמי הניהול מהצבירה.

גורם בסביבת האוצר ציין היום כי עצם החשיבות במהלך לא טמון בגובה המגבלה, אלא בעצם קביעתה: "נושא התקרה חשוב מאוד והיו צריכים להשית תקרה על הוצאות אלה. מעכשיו יש לדבר על החיסכון הפנסיוני בהקשר של סך כל עלות החיסכון - דמי ניהול 'רגילים' והוצאות ישירות נוספות".

עיקרי ההחלטה
 עיקרי ההחלטה