שאלת השאלות: ראש ממשלה לשעבר ייכנס לבית הסוהר?

העונש בחוק לעבירות שוחד הוחמר ל-10 שנות מאסר לכל היותר ■ העונש הממוצע שהטילו בתי המשפט היה כשנה ו-4 חודשי מאסר בפועל, בתוספת קנס, אך עד כה לא היה מדובר בפוליטיקאי כה בכיר שהורשע בפרשה כה חמורה

האם לראשונה בתולדות מדינת ישראל ייכנס ראש ממשלה לשעבר לבית הסוהר? השאלה הזאת הדהדה היום (ב') במסדרונות בית המשפט המחוזי ברחוב ויצמן 1 בתל אביב, והבהירה, יותר מכל, את המשמעות של היום ההיסטורי שעברה היום מערכת אכיפת החוק.

ב-9:30 בערך צצו הידיעות המרעישות באינטרנט, ברדיו ובערוצי הטלוויזיה השונים כאש בשדה קוצים: ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד. עד אתמול עוד היו גורמים אופטימיים בסביבתו של אולמרט שהאמינו שהוא יצליח לחמוק גם הפעם מרוע הגזירה. בחדרי חדרים השמיעו מקורביו אופטימיות זהירה. זה הרי לא חסר תקדים במקרה שלו. לפני פחות משנתיים זוכה אולמרט בזיכוי מהדהד מהאישומים המרכזיים שיוחסו לו בפרשת טלנסקי ומעטפות הכסף, והורשע בעבירת הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות בלבד. אך ההרשעה של היום הייתה דרמטית הרבה יותר מהזיכוי ההוא.

פרשת הולילנד, שהוגדרה מראשיתה כ"פרשת דגל" וכאחת משערוריות השחיתות הגדולות ביותר שידענו במדינה, הסתיימה בהכרעה תקדימית: נאשם 8, ראש ממשלה לשעבר, הורשע בקבלת שוחד בהיקף מאות אלפי שקלים. לצידו הורשעו שורת יזמים, בעלי תפקידים ואנשי עסקים בקבלת ומתן שוחד.

פרקליטיו של אולמרט נתלו היום דווקא בזיכויו משתי עבירות שיוחסו לו. אולמרט זוכה מחמת הספק מעבירה של קבלת שוחד בסך 70 אלף שקל, וכן מעבירה של בקשה מעד המדינה לסייע לאורי שטרית במצוקתו. גם העובדה, כי עד המדינה נפטר וכי הראיות נגד יוסי אולמרט, האח, רעועות לכאורה, הובילה את הסנגורים לרמוז כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. ערעור ככל הנראה יוגש. אך ברור לכל שהזיכויים וחולשת הראיות לכאורה, כטענת הסנגורים, חסרי משמעות היום נוכח הרשעת ראש מדינה לשעבר בעבירה מהחמורות הידועות במסגרת המאבק בשחיתות הציבורית - עבירת השוחד. זה הסיפור האמיתי שיעסיק את כולם בתקופה הקרובה.

עד 10 שנות מאסר

עונש המאסר המרבי הקבוע בחוק על עבירת לקיחת שוחד, הוחמר לפני מספר שנים משבע שנות מאסר בפועל לעשר שנים. ההחמרה ביטאה את החומרה בה מתייחסת מערכת אכיפת החוק לעבירת השוחד, כעבירת השחיתות המצויה במקום הגבוה ביותר במדרג החומרה. על פי הסטטיסטיקה (נתונים שנאספו בסרגל הענישה של אתר נבו), העונש הממוצע שהטילו בתי המשפט על מורשעים בעבירות שוחד היה כשנה ו-4 חודשי מאסר בפועל, בתוספת קנס של כ-50 אלף שקל על כל עבירה.

יתרה מזאת - בגזרי הדין שניתנו עד כה לא דובר על ראש ממשלה לשעבר או על פוליטיקאי בכיר שעבר שורה של תפקידים בכירים במערכת השלטון המקומי והמרכזי. במרבית המקרים גם לא דובר על 16 נאשמים בפרשת שחיתות שהוגדרה כ"חמורה ביותר" שנראתה בארץ. גם לאחר זיכויים של שלושה מהנאשמים - אמנון ספרן, שמעון גלאון ויעקב אפרתי - מדובר בפרשה מרובת מורשעים, אישומים, תככים, שוחד ומזימות.

בעוד כחודש ידון בית המשפט בטיעונים לעונש של כלל הנאשמים בפרשה, ועד אז יעקלו כל המורשעים בפרשה את רוע ההכרעה בעבורם. אם נחזור להרשעה הפרושה על פני כ-600 עמודים, זו מתקבלת היום ברגשות מעורבים בקהילה הציבורית. מצד אחד נרשם עצב על העובדה ששחיתות קשה כל כך פושה במחוזותינו; מנגד, נרשמה הקלה על כך שהמאבק נגדה חסר פשרות.

הסנגור הבכיר, עו"ד ציון אמיר, אמר היום כי "למרות שלמרבה הצער התרגלנו בשנים האחרונות לראות בכירים בשרות הציבורי ונבחרי ציבור עומדים לדין, מורשעים ונשלחים לכלא, עדיין עצוב מאוד לראות הרשעה כזאת. זה יום עצוב לחברה הישראלית כשראש ממשלה לשעבר מורשע בעבירות בכלל, וכאלה עבירות בפרט, של פגיעה בטוהר המידות. אי אפשר לעלוז ולשמוח".

לדברי אמיר, "יהיו כאלה שיגידו שהדבר מעיד על חוסנה של החברה הישראלית ועל דרכה של הפרקליטות ונחישותה, והמלחמה שהיא מנהלת, אבל גם אם זה נכון עדיין קשה לראות מחזה של ראש ממשלה שהולך לבית הסוהר, אם זה בסוף יקרה ודברים לא ישתנו בהליכים משפטיים שבהם הוא ינקוט בעתיד".

"ניצחון לערך השוויון בפני החוק"

גם עו"ד אליעד שרגא, מייסד ויו"ר התנועה למען איכות השלטון, לא יוצא בחגיגות. "זה יום חמוץ מתוק. זה יום עצוב מאוד לפוליטיקה במדינת ישראל. יום שייזכר לדיראון עולם בתולדות הפוליטיקה הישראלית. לצערנו הרב אנשים לא ראויים חדרו לשורות ההנהגה הישראלית גרוע מכך הם בבואה של החברה הישראלית שמשקפת את העובדה שהשחיתות פשטה בכל חלקה טובה בציבוריות הישראלית.

"אבל", מוסיף שרגא, "זה יום שמח מאוד לשלטון החוק במדינת ישראל. היום הוכח שמבחן בוזגלו (מבחן משפטי הקובע כי מעמדו של חשוד, רם ככל שיהיה, צריך להיות שווה למעמדו של אזרח פשוט מן השורה, א' ל"ו) מתקיים הלכה למעשה בנושאי משפט בישראל ולא רק נמצא בספרים. הוא בועט ונושם. זה יום גדול לשלטון החוק ולמערכות אכיפת שלטון החוק. זה שהם הצליחו להרשיע ראש ממשלה, בהרשעה היסטורית, זה ניצחון לערך השוויון בפני החוק".

את פרופ' אמנון רובינשטיין (משפטן מוביל, שר החינוך, ח"כ לשעבר וחתן פרס ישראל לחקר המשפט), ההרשעה, היסטורית ככל שתהיה, לא הפתיעה. "הפרשה מזעזעת אבל לא מפתיעה. היו פרשיות שחיתות קודמות, ויש עוד כאלה מתחת לפני השטח והפרסומים במהלך המשפט הראו שאנחנו בדרך להרשעה. ויש משהו עצוב מאוד בפרשה הזו. עצוב לי מאוד שהגענו לכך- להרשעת ראש ממשלה. אני מתנחם רק בעובדה אחת, שאין משוא פנים בדין. ושישראל היא אחת הדמוקרטיות היחידות שבהם יש משפט שווה לכל".

עם כל העצב הזה, רובינשטין מקווה כעת שההרשעה תהווה אבן דרך בהכוונת ההתנהלות של נבחרי הציבור שלנו. "אני מקווה שבעקבות הזעזוע דברים כאלה לא יתרחשו יותר בעתיד, כי אנשים יירתעו מעבירות שחיתות ותחזור השפיות לחברה הישראלית. אני מאוד מקווה שזה יום תפנית, ולא סתם עוד פסק דין. יום שממנו ואילך אנשים ישמרו בפני כל סטייה מדרך הישר. מדובר בהרשעה דרמטית מאוד של הרבה אנשים בעבירה חמורה מאוד, ובראשם ראש ממשלה לשעבר, אז אני מקווה שזה לא ייכנס למגרה חשוכה של הפוליטיקאים והם יתעלמו ממנה".