סוכנות הביטוח הרווחית ביותר ב-2013: טפחות עם 78 מ' ש'

מבטח סימון שבבעלות מגדל רשמה הפסד חריג של 27 מיליון שקל ■ חלק מהסוכנויות הן מקור לייצור רווחים שנספרים רק בחברות הביטוח שמחזיקות בהן

חמש קבוצות הביטוח הגדולות במשק, מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים, רשמו ב-2013 רווח נקי מצרפי של כ-3 מיליארד שקל, שבשקלול רווחי השקעה שנזקפו להון הפכו לרווח כולל מצרפי של כ-3.2 מיליארד שקל. הגורם העיקרי לרווחי העתק הללו הוא הגידול בהכנסות וברווחים מהשקעות שנבעו מהרוח החיובית מאוד שנשבה בשוקי ההון, וזאת בדומה לשנים רווחיות מהעבר. חוליה חשובה בשרשרת הערך האדירה הזו, שמניבה רווחי עתק לחברות ולבעלי המניות כמו גם משכורות גבוהות מאוד לכמה מראשיו, היא עולם סוכנויות הביטוח, שחולש על חלק אדיר מההפצה הפנסיונית בישראל.

לאורך השנים נרכשו רוב הסוכנויות הגדולות על ידי כמה מחברות הביטוח הגדולות - בעיקר על ידי מגדל והפניקס. גם לכלל ביטוח סוכנות ניהול הסדרים גדולה ומשמעותית. במסגרת הדוחות הכספיים של קבוצות הביטוח ל-2013 הן מפרטות בנספחים גם מה קרה בשורה התחתונה של סוכנויות ניהול ההסדרים הפנסיוניים שבבעלותן. התמונה המתגלה לנגד עינינו מהנתונים מגלה כי לצד סוכנויות רבות שרווחיות במידה מועטה אם בכלל, הרי שיש כמה סוכנויות, שאגם לידרים בראשן, שמציגות רווחים נאים ביותר.

כיצד קורה שסוכנויות מהגדולות במשק, העוסקות בתחום הרווחי מאוד של החיסכון לטווח ארוך, אינן רווחיות מאוד? להוציא אגם לידרים, שבה המייסדים והמנהלים איציק עוז ומשה ששון עדיין מחזיקי בנתח משמעותי, וסוכנות שקל - שמציגות רווחיות גבוהה, נראה שיתר הסוכנויות מהוות מקור לייצור רווחים שנספרים לא בסוכנויות עצמן אלא במעלה שרשרת הבעלות - בחברות הביטוח שמחזיקות בהן.

לאחרונה פרסם הפיקוח על הביטוח באוצר טיוטת עמדה של הממונה לגבי ממצאי ביקורות שיווק פנסיוני, ובה מפורטים הליקויים העיקריים שנמצאו אצל סוכני וסוכנויות ביטוח, כולל הגדולות ביותר. בין היתר נמצאו בביקורות אלה מקרים שבהם סוכנים וסוכנויות המליצו על מוצר פנסיוני של גוף מוסדי שיש להם זיקה אליו, כגון קשרי בעלות, ללא מתן גילוי נאות בעניין כנדרש בהוראות הדין האמורות.

קבוצת הביטוח מגדל מחזיקה בזרוע הסוכנויות בבעלות הגדולה ביותר בענף כשהסוכנות הגדולה במשק בידיה: מבטח סימון. בקבוצת הביטוח שרשמה בשנה החולפת רווח כולל של 740 מיליון שקל - השני בטיבו בענף. סוכנות מבטח סימון הענקית רשמה בשנה החולפת הפסד חריג של כ-27 מיליון שקל. שתי סוכנויות אחרות שבבעלות הקבוצה - שגיא יוגב ושחם, רשמו הפסדים של 2.5 מיליון שקל ו-3 מיליון שקל, בהתאמה.

מנגד, תמורה של כלל ביטוח, שהציגה ב-2013 רווח כולל של כ-583 מיליון שקל, רשמה רווח סולידי יחסית של 4 מיליון שקל. למול זאת, שתי סוכנויות גדולות שבשליטת קבוצת הפניקס, שרשמה ב-2013 את הרווח הגבוה בענף הביטוח - 744 מיליון שקל, הן הבולטות ביותר בהיבט הרווחיות: אגם לידרים ושקל.

שתי סוכנויות הענק הציגו ב-2013 רווחים של 29 מיליון שקל ו-13 מיליון שקל, בהתאמה, והן מהוות מקור רווחיות עצמאי. סוגיה זו בולטת במיוחד ביחס לאגם לידרים שרשמה ב-2012 וב-2011 רווח שנתי של 30 מיליון שקל ו-23.5 מיליון שקל, בהתאמה.

סוכנויות הביטוח אינן עוסקות רק בתחומי החיסכון הפנסיוני. קבוצת מגדל מחזיקה בבעלות גם בסוכנות הביטוח הכללי מהגדולות ביותר בשוק: פלתורס. סוכנות זו סיימה את 2013 עם רווח נקי של כ-4 מיליון שקל, בדומה לרווח שרשמה ב-2012.

כמו כן, טפחות סוכנות לביטוח, שבבעלות בנק מזרחי-טפחות, היא כנראה סוכנות הביטוח הרווחית במשק, לאחר שרשמה ב-2013 רווח של 78 מיליון שקל. הסוכנות, שמוכרת ביטוחים (מאוד רווחיים מבחינת הבנק) המתלווים למשכנתאות שהבנק מוכר ללקוחותיו שבאו לשם בשביל המשכנתא וכבר עושים את העסקה המשנית באותו הבית. בשש השנים שבין 2008 ל-2013 הציגה הסוכנות של המזרחי טפחות רווח מצטבר של 359 מיליון שקל - רווח שנתי ממוצע של כ-60 מיליון שקל.

סוכנות הביטוח של פועלים משכנתאות רשמה בשנת 2013 רווח של 12 מיליון שקל, לעומת של 9 מיליון שקל ב-2012 ושל 8 מיליון שקל ב-2011.

רווחי-סוכנויות-ניהול-ההסדרים-הפנסיוניים
 רווחי-סוכנויות-ניהול-ההסדרים-הפנסיוניים