דרישות משהב"ט: תקציב קשיח וחסינות מקיצוצים רוחביים

צה"ל נערך לקראת הוועדה לגיבוש מתווה לתקציב הביטחון ■ גורם ביטחוני בכיר: "בלי מנגנון הצמדה ברור, גם הדוח העתידי יהיה חסר ערך"

דריכות במערכת הביטחון לקראת עבודת הוועדה בראשות האלוף (במיל') יוחנן לוקר לקביעת מרכיבי תקציב הביטחון לשנים הבאות: הוועדה עתידה לגבש מתווה לתקציב הביטחון שיחליף את זה שגובש בוועדת ברודט ב-2007. ועדת לוקר, מזכירו הצבאי לשעבר של רה"מ, טרם התכנסה, אך בקריה כבר מגבשים לקראת דיוניה עמדות. זאת, לדברי גורם ביטחוני בכיר, "בניסיון לחתור להמלצות שיאפשרו למערכת הביטחון ודאות לגבי התקציב שיעמוד לרשותה בכל שנה בעשור הבא".

במערכת הביטחון מאמינים שבכוחו של מנגנון הצמדה ברור להתייקרויות במשק ולשינויי שכר במגזר הציבורי להפחית את 'קרבות הרחוב' השנתיים עם אגף התקציבים באוצר. תביעה זו מהווה הפקת לקחים מהיעדר הבהירות בנושא, שאפיין את דוח ועדת ברודט - מצב שהזמין לדוח פרשנויות שונות ובפערים של מיליארדי שקלים. "בלי הצמדה ברורה ופשוטה, הדוח העתידי של ועדת לוקר יהיה חסר ערך ויחמיץ את המטרה, שהיא יצירת מתווה תקציבי מוסכם לשנים ארוכות. אם הוועדה תשכיל לגבש מנגנון כזה, להמלצות שלה יהיו סיכויי שרידות גבוהים וההמלצות לא יקרסו כעבור שנתיים בשל היעדר רלוונטיות", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני בכיר. "אסור ללוקר ולחברי הוועדה שלו ליפול לבור שאליו נפלו בעבר חברי ועדת ברודט. שנים רבות אחרי שגיבשו מתווה, גם במערכת הביטחון וגם במשרד האוצר עדיין מתווכחים על השאלה 'מה זה ברודט ריאלי ומה זה ברודט לא ריאלי'".

במערכת הביטחון טוענים כי המודל שהוצע בוועדת ברודט קרס על רקע פרשנויות שגויות מצד האוצר, שלא חישב את ההתייקרויות הכלליות במשק לסעיפים שונים בתקציב, בהם גם הוצאות קיום, כמו דלק וארנונה.

בכוונת מערכת הביטחון להתעקש גם על הסדרת סוגיית המימון הנוסף של פעולות שאינן ביטחוניות באופן מובהק: כל פעולה שתחשב מצד מערכת הביטחון "אקסטרה", תהיה כרוכה בתוספת תקציבית, כך שההוצאה לא תנגוס מתקציב הביטחון הקשיח. מדובר בהוצאות שנכפות על המערכת מתוקף החלטות ממשלה או מצבים בהולים שבהם משרד הביטחון נדרש להירתם לפתרון משברים.

משרד הביטחון גם ידרוש להסדיר את החרגתו בכל תרחיש של קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. "ודאות בנושא תקציב הביטחון תהיה טובה לא רק למערכת הביטחון, שתוכל לתכנן את מהלכיה לטווח ארוך יחסית, אלא גם לאגף התקציבים. ברור שגם ראש אגף התקציבים לא מתלהב ממצב שחודשיים אחרי שתקציב המדינה עבר בכנסת רה"מ קבע כי יועברו לתקציב הביטחון 2.75 מיליארד שקל כפי שקרה השנה", אומר הגורם.

האוצר ידון בפנסיות ובשיקום

ההחלטה על מינוי הוועדה בראשות לוקר התקבלה בידי רה"מ בנימין נתניהו באוקטובר. בוועדה חברים נשיא אלביט מערכות לשעבר, יוסי אקרמן; איש אגף התקציבים ומנכ"ל אקסלנס לשעבר, דוד ברוך; מנכ"לית מגדל אחזקות ביטוח, ענת לוין; האלוף (במיל') גיורא איילנד ועוד. הוועדה תמסור את המלצותיה עד סוף השנה.

גורמים ביטחוניים העריכו, כי האוצר יבקש לפתוח את סוגיית פנסיות הגישור ליוצאי צבא והוצאות אגף השיקום. ב-2012 פרסם פרופ' אשר טישלר דוח של ועדה שבחנה מספר היבטים הקשורים לתקציב הביטחון. בין השאר, המליץ פרופ' טישלר להעניק לפורשי צבא מענק חד פעמי במקום פנסיית גישור, ובמקביל להוריד את גיל הפרישה, מהלך שעומד בניגוד לעמדת האוצר. המלצות ועדת טישלר נדחו בשעתו בידי האוצר, אך באחרונה החלו לבחון שם את המודל. "סביר להניח שהמודל הזה יידון גם בוועדת לוקר", העריך הגורם הבכיר. "לא מן הנמנע שנסכים בתנאים מסוימים למתן מענק הוני חד פעמי לפורשי צבא במקום פנסיית גישור - בתמורה להורדת גיל הפרישה".