ביקוש בלי היצע בשוק

מי שישב מחוץ לשוק השנה, החטיא והחמיץ תשואה משמעותית

אם מחפשים המחשה מוצלחת לתוצאותיה של ריבית אפסית בשוק ההון, ניתן לקבל אותה באמצעות תמונת גיוסי תעשיית קרנות הנאמנות לחודש מארס, שהיה חודש שיא בגיוסי הקרנות בשנים האחרונות. תמונת הגיוסים מהווה גם כלי מצוין להבנת טעמי הציבור, ואת מגמת הביקוש וההיצע בשוק ההון המקומי.

ריבית בנק ישראל לחודש מארס הופחתה ל-0.75%, ואת השפעת ההפחתה ניתן היה לראות עד מהרה בקרנות הנאמנות. נראה כאילו "הר השקלים", המונח שמשמש לתאר את מאות מיליארדי השקלים שנמצאים בפיקדונות, מתחיל לזוז. על פי נתוני סוף חודש מארס גייסה התעשייה סכום עצום של כ-6 מיליארד שקל.

על פי ההערכות פדו הקרנות הכספיות, המהוות תחליף פיקדון סולידי, קרוב ל-2 מיליארד שקל, ואילו הקרנות האחרות (מסורתיות ומחקות) גייסו סביב 7 מיליארד שקל. מרבית הגיוס היה לאפיק שנקרא "אג"ח בארץ כללי", אליו משתייכות קרנות המנהלות נכסי אג"ח קונצרניות, אג"ח מדינה ותיבול מנייתי (מה שנקרא בשפת הייעוץ קרנות 90/10 80/20 וכדומה).

במהלך מארס גויסו לאפיקי האג"ח השונים בקרנות כ-6 מיליארד שקל, ובנוסף לכך נרשמו בחודש שעבר תשלומים קונצרניים משמעותיים. אל מול הביקוש העצום הזה, הנפיקה המדינה כ-3.5 מיליארד שקל, והחברות הקונצרניות כ-400 מיליון שקל בלבד. נדגיש כי ההיצע הקונצרני הנמוך נובע מעונת הדוחות, בה אין הנפקות, ומהיעדרותם המתמשכת של הבנקים הנובעת משיקולי הלימות הון.

כך, שבשורה התחתונה מול היצע של כ-4 מיליארד שקל, עמד ביקוש גבוה הרבה יותר. ועל הביקוש הגבוה הזה חייבים מנהלי הקרנות "להתכסות" (כאשר תעשיית הקרנות מגייסת, מנהלי ההשקעות חייבים לרכוש ניירות ערך בשווי דומה, על פי מדיניות ההשקעה של הקרן). בגלל מגבלות מדיניות הקרן, אין מקום תמרון ענק למנהלי ההשקעות, כך שתהיו בטוחים שהגיוסים מגיעים לשוק.

לא צפוי שינוי

הגיוסים האדירים מביאים לטענות כי המחירים גבוהים מדי מאחר שמנהלי ההשקעות מחויבים לרכוש נכסים בשוק - מה שיוצר את הבועה. יש האומרים שהם מעדיפים להיות מחוץ לשוק ברמות מחירים אלו, אך כשבוחנים את הצפי, לא רואים שינוי בתמונת הביקוש-היצע.

ברבעון השני צפויה המדינה להמשיך לגייס כ- 3.5 מיליארד שקל לחודש בלבד, ולמרות התעוררות צפויה בשוק ההנפקות, לא נראה כי הבנקים יחזרו להנפיק. כך, שסביר להניח כי הוויכוח האינסופי לגבי האם המחירים הוגנים או לא, פשוט ימשיך להיות לא רלוונטי. אל מול היצע הנפקות דל ופדיונות גדולים באיגרות החוב, צפוי להמשיך ביקוש גבוה דרך קרנות הנאמנות, שיתודלק על ידי ריבית ריאלית שלילית שצפויה להישאר כזו לפחות בשנה וחצי הקרובות.

בשורה התחתונה, מי שישב מחוץ לשוק בשנה החולפת, ואפילו מתחילת השנה הנוכחית, החטיא תשואה משמעותית, וצפוי להמשיך ולרשום תשואת חסר. חייבים לקרוא את תמונת הגיוסים והפדיונות בקרנות הנאמנות, באג"ח מדינה ובאג"ח הקונצרניות, על מנת להבין כי זו לא צפויה להשתנות בקרוב.

הכותב הוא הכלכלן הראשי במנורה מבטחים