יחימוביץ' מכשירה את השרץ

במקום להוקיע את תופעת המאכערים, היא מלבינה אותם

לא היה ספק שמיד אחרי פרסום הכרעת הדין במשפט הולילנד, בו הוקדש פרק נכבד לפועלם המושחת של המאכערים, יקומו חברי כנסת חרוצים וזריזים, ויגישו הצעת חוק בעניין. חה"כ שלי יחימוביץ ודוד צור היו הראשונים להניח את הצעתם. רק שבמקום לבער את התופעה, כפי שדרש השופט דוד רוזן בבית המשפט, הם רוצים להכשיר את השרץ.

כמו חוק הלוביסטים של יחימוביץ' והשר גדעון סער, שביקש לעשות סדר בשתדלנות בכנסת וניסה "להלבין" את הלוביסטים באמצעות שקיפות, גם חוק המאכערים החדש מתיר לאדם לפעול כמאכער אחרי שקיבל היתר מוועדה משרדית בכל גוף ציבורי בו הוא פועל, ודורש לפרסם את שמותיהם ברשומות פתוחות לציבור, לצד שמות לקוחותיהם והעניינים בהם טיפלו, תוך שהם עונדים תג זיהוי. בנוסף אמור כל מאכער לציין בכל פניה בכתב או בעל פה בפני הגורם הציבורי מולו הוא פועל, שהוא שתדלן ומי הלקוח שבעבורו הוא פועל.

בדברי ההקדמה לחוק, נימקו של חברי הכנסת את רצונם להכשיר את השחיתות הזו, בכך שהמאכערים, אותם "יהודים", כמו שכינה אהוד אולמרט במשפטו את המאכער שמואל דכנר ז"ל, הפכו לעובדה קיימת, הם מכירים את המנגנון הבירוקרטי ונהנים מקשרים אישיים עם פקידים ונבחרי ציבור ותמורת תשלום דואגים לענייני לקוחותיהם.

האם זה תקין שהם מקבלים תשלום מאנשים שנתפסו בצפורני הבירוקרטיה הממשלתית? האם צריך לתת רשיון להעברת חלק מהכסף הזה, לפי רוזן, לפקידים מושחתים? את האנשים האלה אנחנו צריכים לטפח? הרי המצב שבו בעלי ממון נהנים מטיפול עודף על ידי רשויות המדינה ימשיך להתקיים גם אם המאכער יענוד על צווארו תג זיהוי ויגיד בקול רם שהוא דואג לברכה מתל אביב, מה שהוא אומר בקול רם גם היום, בלי פחד.

הרי גם את הלוביסטים החוק אינו מגביל באמת, כיוון שאת הלחצים שהם מפעילים על חברי הכנסת, הם יכולים לעשות בתי קפה או במשרד מחוץ למשכן, שם אינם חייבים בדיווח. אז יש חוק לוביסטים קשוח לכאורה, והלוביסטים ממשיך לעבוד במרץ כמעט בלי הפרעה, ועכשיו יוכלו גם המאכערים להרים את הראש ולשחד פקידים ברישיון המדינה.

במקום לטפל בבעיה מהשורש, דהיינו לפשט תהליכים, לקצר את הבירוקרטיה ואם צריך לסגור את מנהל מקרקעי ישראל ולפתוח אותו מחדש, הרבה יותר פופוליסטי ומהיר לתקתק איזה חוק חסר תוחלת, מהר מהר לפני שהדיו על הכרעת דינו של נאשמי הולילנד ייבש, ולקבל עוד כותרת או שתיים בתקשורת.

רוצים לעשות סדר? בבקשה. תוציאו את המאכערים האלה מחוץ לחוק. שלא יסתובבו יותר במסדרונות המנהל והעיריות ובכל צומת שבה יש מצבור של פקידים שאו שלא עומדים בעומס, או שכורעים תחת ערמות של הנחיות שמסבכות את ההליכים, או פשוט שלא בא להם לעבוד בלי שמישהו ישמן להם את הכיס.

כל מי שייחשד במאכעריות מכל סוג, ישלח לכלא. כל פקיד שישתף פעולה עם "יהודי" כזה, יפוטר וייקנס. רק ככה תמוגר התופעה המכוערת הזו ולא באמצעות תגי זיהוי יחודיים וכאילו שקיפות.