המחוזי בי-ם הוציא צווי מניעה נגד "העמותה לסיוע משפטי"

מדובר בתביעה שהגישה לשכת עורכי הדין, על פיה העמותה מופעלת שלא כדין למתן שירותים משפטיים, בתשלום נכבד, תוך הסגת גבולות מקצוע עריכת הדין

בית המשפט המחוזי בירושלים הוציא בשבוע שעבר צווי מניעה זמניים כנגד "העמותה הישראלית לסיוע משפטי" וכנגד גיא שדה, בעליה ומנהלה של העמותה. הצווים הוצאו לבקשת לשכת עורכי הדין עד למתן פסק דין סופי, ולפיהם העמותה תוכל להעניק סיוע משפטי באמצעות עורכי דין בלבד, ללא תשלום כלשהו, ואילו גיא שדה, שאינו עורך דין, לא יוכל לייצג או לתת ייעוץ משפטי.

מדובר בתביעה שהגישה לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד אתי ליבמן עפאים ממשרד כהן וילצ'יק קמחי, נגד העמותה ומנהלה. על פי התביעה, העמותה מופעלת שלא כדין למתן שירותים משפטיים, בתשלום נכבד, תוך הסגת גבולות מקצוע עריכת הדין. לגבי שדה, נטען כי הוא מעניק בעצמו שירותים משפטיים שונים למרות שאינו עורך דין, תוך שהוא מבצע פעולות של הסגת גבולותיו מקצוע עריכת הדין. נטען עוד כי הנתבעים נותנים שירותים משפטיים לפונים לעמותה, מפנים לקוחות לעורכי דין שונים ומעניקים שירותי משפט שלא כחוק.

על פי התביעה, העמותה מציגה את עצמה כגוף ללא מטרות רווח, המסייע לזוגות המצויים בהליכי גירושין. בהמשך לכך אף מדגישה העמותה, כי היא מעניקה "ייעוץ משפטי חינם", וסמלה הוא מאזני הצדק. העמותה אף מספקת ללקוחותיה שירותים משפטיים שונים הכוללים בין היתר, ייעוץ משפטי, עריכת מסמכים משפטיים וייצוג בערכאות משפטיות ובמשא ומתן.

עוד נטען בתביעה, כי באתר האינטרנט של העמותה, תחת הכותרת "אודות המרכז", מפורט כי המרכז "פועל ללא כוונת רווח עבור האזרח על מנת לספק ייעוץ משפטי בתחומי הגירושין, פתרון סכסוכים, חלוקת רכוש והסכמי מזונות." נטען כי "מרגע הפנייה למרכז, תיקבע עבורך פגישת ייעוץ במשרד עם עו"ד על פי מידת הצורך והדחיפות". כמו כן, השירותים המשפטיים המוצעים על ידי העמותה, ניתנים על ידי גיא שדה בעצמו, על אף שאינו עו"ד, ועל ידי אחרים שאינם עורכי דין. במסגרת זו מתבקשים לקוחות העמותה לחתום על "טופס פטור מאחריות" במסגרתו מפורט כי הייעוץ המשפטי ניתן על ידי מתנדבים שאינן עורכי דין וכי הלקוח פוטר עצמו מאחריות עבור נזקים שעלולים להיגרם לו עקב הייעוץ.

עוד נטען כי בתמורה לשירותים המשפטיים, גובה העמותה שכר טרחה בסיסי נכבד, העומד על סך של 18 אלף שקל בתוספת מע"מ, כשעל סכום זה מתבקשים הלקוחות להוסיף סכומים נוספים, בסדר גודל דומה, ככל שמתקדם ההליך המשפטי. בהקשר זה מדגישה לשכת עוה"ד בתביעתה, כי "הנתבעים מעבירים לעורכי הדין המתקשרים עמם חלק קטן משכר הטרחה המשולם לעמותה, וגורפים את ההפרש כרווח". בדיון שהתקיים בפני השופט ראובן שמיע בבית המשפט המחוזי בירושלים, ניתן תוקף של החלטה להסכמה בין הצדדים באשר לצו המניעה הזמני. (ת"א 42978/02/14). 

הבהרה: הידיעה אינה קשורה ואינה מתייחסת לעו"ד גיא שדה מרחובות אשר מחזיק ברישיון עריכת דין כחוק.