לפיד מקצה 160 מיליון שקל להקמת מעונות סטודנטים

השלב הראשון כולל בניית מעונות סטודנטים במסגרת פרויקטים שיכילו כ-3,000 מיטות בכל הארץ, בדגש על אזורים שבהם מצוקת הדיור גבוהה

משרד האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב שבמועצה להשכלה גבוהה הודיעו היום (א') על יישום התכנית השנייה לבניית מעונות סטודנטים. התכנית תיושם בשני שלבים כאשר לשניהם יחד הוקצו כ-160 מיליון שקל.

"נוכח המחירים המאמירים בשוקו הדיור לאור והביקוש הגבוה להקמת מעונות, הוחלט על הקצאה של 160 מיליון שקל נוספים אשר תבוצע בשתי 'פעימות': הראשונה, בהיקף של 96 מיליון שקל, תוקצה למוסדות שבתקצוב ות"ת במסגרת הקול הקורא הנוכחי", כך נכתב ב'קול הקורא' שפרסם היום הות"ת.

השלב הראשון כולל בניית מעונות סטודנטים במסגרת פרויקטים שיכילו כ-3,000 מיטות בכל הארץ, בדגש על אזורים שבהם מצוקת הדיור גבוהה. הקול הקורא מאפשר גם לרשויות מקומיות לחבור למוסד אקדמי מתוקצב על מנת להגיש הצעות לפרויקטים.

באוצר מסרו היום כי בעוד מספר חודשים יפורסם השלב השני של התכנית, שתקציבו יעמוד על כ-64 מיליון שקל המיועדים לתמיכה בפרויקטים שיכילו כ-2,000 מיטות נוספות. שלב זה יהיה פתוח גם למכללות לחינוך ולמוסדות אקדמיים שאינם מתוקצבים בין היתר באמצעות שיתופי פעולה נרחבים עם רשויות מקומיות.

כמו כן מוגדר סף של גודל המוסד האקדמי לקבלת התקצוב. כך, רק הצעות של מוסדות שמספר הסטודנטים בהם עומד על 2000 לפחות, ואשר מציעים תכנית שבמסגרתה לבנות 200 מיטות לפחות יתקבלו. על פי הקול הקורא של הות"ת ההסבר למגבלה זו היא "תפקידם של תנאים אלו להבטיח מסה קריטית שתאפשר ביצוע מוצלח של שלב הבנייה וכן את איכות ויעילות השירותים ואת יכולת האכלוס. במקרים חריגים, לדוגמא במוסד גדול המבקש לבנות פחות מ-200 מיטות כתוספת לקומפלקס קיים, יש להעביר בקשה חריגה ומנומקת אשר תיבחן לגופו של עניין. מוסדות קטנים יותר יוכלו להשתתף באמצעות שת"פ עם מוסדות אחרים בסביבה".

עוד קובעים תנאי הסף כי ההצעה תכלול גם הצגת מודל פיננסי ותפעולי מפורט הכולל עלויות הקמת ותפעול המעונות ופירוט מלא של שלבי התכנון והביצוע.

עוד על פי הקול הקורא, בות"ת מדגישים שני דברים נוספים למי ששוקל להגיש הצעות. הראשון קובע כי רק תוכניות שניתן להציג לגביהם ישימות והיתכנות גבוהה לביצוע והשלמתם תוך 3 שנים יוכלו לקבל את התיקצוב. עוד נקודה חשובה היא שהשתתפות הות"ת במימון על פי הקול הקורא איננה קבועה בכל פרויקט.

כך, בעוד התחשיב לתוכניות אותם יגישו הפונים אמור לקחת בחשבון (כך על פי ההוראות) השתתפות של הות"ת של עד 25% מעלות בנייה נורמטיבית, מיד לאחר מכן מודגש כי "ההשתתפות בפרויקטים הזוכים תיקבע בהתאם לניקוד הכולל שתצבור הבקשה וכן תוגבל למספר מיטות מסוים, כך שגם במקרה של זכיה תיתכן השתתפות ות"ת בשיעור נמוך יותר". באותו הזמן, בסוף המסמך מצויין כי ייתכן שבמקרים פרטניים וחריגים היקף ההשתתפות יהיה גבוה מכך. את ההצעות למעונות הסטודנטים יוכלו המגישים להגיש לות"ת על סוף חודש יוני.

יו"ר הות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, מסר כי "בניית המעונות תוביל לצמצום ניכר במרכיב ההוצאה של ציבור הסטודנטים בתחום הדיור, ותוביל להפחתה משמעותית ביוקר המחייה שלהם. במקביל, הדבר יסייע להשפעה על הורדת מחירי השכירות באזורי הביקוש הגבוה".

שר האוצר יאיר לפיד הוסיף: "בניית המעונות היא צעד נוסף המבטא את מחויבותו של משרד האוצר לציבור הסטודנטים בישראל. נמשיך לפעול למציאת פתרונות דיור לצעירים, כחלק מהמאבק שלנו להורדת מחירי הדיור".

אורי רשטיק, יו"ר התאחדות הסטודנטים התייחס לנושא ואמר: "אנו שמחים שהלחצים שלנו הביאו את מקבלי ההחלטות להבין כי בניית מעונות סטודנטים מהווה פתרון משמעותי בהקלה על יוקר המחייה ומצוקת הדיור ומברכים את שר האוצר ויו"ר ות"ת על המשך תמיכתם במעונות סטודנטים. ההחלטה לתקצב מוסדות לחינוך ומוסדות לא-מתוקצבים במסגרת הקול קורא היא צעד חשוב אותו יזמה התאחדות הסטודנטים בניסוח הקול הקורא בו הייתה שותפה מלאה. תקצוב שיוויוני זה יקל על אלפי סטודנטים וסטודנטיות".