עידן עופר יגייס 200 מ' ד' בהנפקה פרטית לחברת ספנות שלו

החברה, Quantum Crude Tankers, מתמחה בהובלה ימית של חביות נפט ויש צי של 11 מכליות נפט, "שהיסטוריית הפעילות שלהן יציבה" ■ לפי הערכות, בכוונת המנכ"ל להנפיק את החברה בתוך שנה בבורסה גדולה

במקביל לניסיון של החברה לישראל להנפיק את חברת הבת כיל בשוק ההון האמריקאי, מוביל עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, הנפקה נוספת, אך של אחת החברות הפרטיות שבבעלותו - אחת מתוך אשכול של חברות פרטיות די מצליחות, כפי ש"גלובס" חשף באחרונה.

עופר, כך לפי העיתון TradeWinds, עומד לגייס בהנפקה פרטית 200 מיליון דולר עבור חברת מכליות הנפט Quantum Crude Tankers שבבעלותו.

במסגרת ההנפקה הפרטית, תיסחר החברה בבורסה שמעבר לדלפק באוסלו, בירת נורבגיה, ויותר מאוחר תונפק לציבור בבורסה גדולה יותר, לאו דווקא נורבגית. העיתון לא מציין לפי איזה שווי תבוצע ההנפקה, אך סביר מאוד להניח כי מדובר במיליארדי דולרים בודדים.

דרך אגב, העיתון, שמתמחה בענף הספנות, הקדיש את השער שלו ביום שישי האחרון לכתבה על הנפקה זו של עופר.

כחתמי ההנפקה הפרטית משמשים בנקי ההשקעות RS Platou, DNB, Preto, ABN Amro ו-ING. החברה מתכננת להשקיע את ההון שתגייס כדי לבנות 2 מכליות, שנקראות בעגה המקצועית Suezmax, דהיינו מכלית מאוד גדולה שיכולה לחצות את תעלת סואץ כשהיא עמוסת מטען, וכן זוג של Aframax (ההגדרה המקצועית למכלית יותר קטנה מה-Suezmax) ושני VLCC (ההגדרה המקצועית למכלית יותר גדולה מה-Suezmax.

לפי אתר הבית שלה, ל-Quantum Crude Tankers יש צי של 11 מכליות נפט, "שהיסטוריית הפעילות שלהן יציבה", וצי זה כולל 7 מכליות מסוג Suezmax, 2 מסוג Aframax ו-2 מסוג VLCC. החברה, שמציינת באתר שלה כי "מטרתה להיות ספקית שירותי ההובלה הימית הבטוחה והיעילה ביותר עבור תעשיית הנפט", התאגדה באיי מרשל.

כמנכ"ל החברה מכהן סטיב קונזר, בעל ניסיון של 20 שנה בענף הספנות, ובעברו בכיר בחברת ספנות אחרת של עופר, Zodiac. לפי הידיעה בעיתון, אחת המטרות של קונזר היא להנפיק את החברה תוך שנה בבורסה גדולה.

"בטווח הארוך יותר, מתכננת Quantum Crude Tankers שיהיה לה צי של 20 מכליות תוך 2-5 שנים, ולצורך כך רכשה בשבוע שעבר מכלית שנקראת Knock Clune תמורת 48.5 מיליון דולר מחברת הספנות הנורבגית פרד אולסון (Fred Olsen), שלמעשה יוצאת מעסקי הובלה ימית של נפט", דברי העיתון.

עוד מציין העיתון, כי חברות ספנות גייסו מתחילת השנה 2.2 מיליארד דולר דרך הנפקות ראשוניות ומשניות, לפי חברת המחקר Clarksons. מתוך סך זה, 1.1 מיליארד דולר גויסו על ידי חברות המתמחות רק בהובלת נפט כמו זו של עופר.

רווחי החברה ב-2013: 745 מיליון דולר

עופר מחזיק ב-Quantum Crude Tankers דרך חברת ההחזקות Quantum Pacific, שדרכה הוא מחזיק בחברה אחרת שכבר הספיק להנפיק, Pacific Drilling, שנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 2.3 מיליארד דולר. Pacific Drilling מתמחה בבניית אוניות שמבצעות קידוחי נפט וגז במים מאוד עמוקים, וממסמכיה השנתיים עולה כי שורתה התחתונה עברה מהפסד לרווח לאחר שמכרה חלק מהאוניות שבנתה ואלו החלו לפעול בשירות ענקיות אנרגיה - דוגמת שברון - שרכשו אותן. הכנסותיה אשתקד עמדו על 745.6 מיליון דולר לעומת 638.1 מיליון דולר בשנת 2012, ואילו הרווח הנקי עמד על 25.5 מיליון דולר לעומת 34 מיליון דולר בשנת 2012 והפסד נקי של 2.9 מיליון דולר בשנת 2011.

חברת ההחזקות של עופר, Quantum Pacific, התאגדה בגיברלטר, והיא מחזיקה ב-69.1% מההון של Pacific Drilling.