ליברמן ייפגש מחר עם קרי בוושינגטון לשיחה "מכרעת"

הפגישה תסייע לממשל להחליט האם יש טעם להמשיך במאמצים להאריך את תהליך השלום ■ הערכות: קרוב לוודאי ששיחת קרי ליברמן תהיה תחילת קיצו של התהליך

שר החוץ אביגדור ליברמן ייפגש מחר (ד') עם עמיתו האמריקאי ג'ון קרי בסטייט דיפרטמנט. גורמים בוושינגטון מתארים את הפגישה כ"מכרעת". לדבריהם, היא תסייע לממשל להחליט האם יש טעם להמשיך במאמצים לקיים את התהליך.

גורמים אלה טוענים שהשיחה מחר עלולה להיות המסמר השלישי בארון המתים של תהליך השלום. המסמר הראשון היה החלטת הפלסטינים לפנות למוסדות או"ם והמסמר השני היה החלטת ישראל לא לקיים את הפעימה הרביעית של שחרור אסירים פלסטיניים. המסמר הרביעי יהיה כנראה הודעה רשמית של הבית הלבן, בעתיד הלא רחוק, על הפסקה, או "השעיה" של התהליך, לדברי הגורמים.

אחד מהמקורות אמר, כי אפילו קרי מתחיל להבין שאין אפשרות להתיר את הקשר הגורדי שיצרו הצדדים: הפלסטינים לא יסכימו למשוך את פנייתם לארגונים או"ם, וישראל לא תחזור בה מסירובה לשחרר עוד אסירים פלסטיניים.

ליברמן מגיע לוושינגטון על רקע הערכות בממשל אובמה, שהמאמצים לקיים את התהליך מניבים תשואה פוחתת והולכת לנשיא ולשר-החוץ.

לדברי "וושינגטון פוסט", מאמין הנשיא שייתכן שקרי מגיע אל סף מיצוי מאמציו, ופקיד בממשל אמר, כי "אם קרי ירחיק לכת (במאמציו לקדם את התהליך) יש סיכון שהוא ייראה נואש". לדברי הפקיד, אמר קרי, "בשיחות פנימיות שברצונו לפתור את הסכסוך, או לפחות לייצב את תהליך, כדי שיכול להתפנות לדברים אחרים".

אובמה מתוכנן להיפגש עם קרי ועם בכירים אחרים בממשלו כדי לקבל החלטות על המשך התהליך, אך טרם ברור אם הן יתקיימו לפני או אחרי השיחה עם ליברמן.

דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, אמרה אתמול, כי טרם הוחלט אם קרי יחזור למזה"ת, אך היא הדגישה, כי בכל מקרה, מבחינת הממשל אין מדובר

"שני הצדדים נקטו צעדים בלתי מועילים, שנגזרים ממניעים פוליטיים, אך שניהם גם הביעו רצון להמשיך בשיחות", הדגישה הדוברת. משפטים כמעט זהים הושמעו מעל דוכן הדובר בסטייט דיפרטמנט במשך כל השבוע שחלף.

בנאומים בניו-יורק, בתחילת השבוע, לא אותת לברמן כל סימן לגמישות. להיפך, באיתות לאמריקנים הוא חזר והדגיש את התנגדותו לשחרור האסירים הפלסטיניים והכריז שהוא מעדיף לקיים בחירות חדשות על פני שחרור אסירים.

אתמול נפגש ליברמן עם ראש עיריית ניו-יורק, ביל דה בלאסיו. לדברי הדובר של ראש העיר, שוחחו השניים על "התפקיד החשוב שממלאת האוכלוסיה היהודית ההולכת וגדלה של ניו-יורק בתרבות, בממשלה ובכוח העבודה של העיר".

בחיפוש אשמים ובהטלת אחריות על צד זה או אחר, אלא מאמץ לעשות מה שצריך לקידום האינטרסים של ישראל והפלסטינים.