ראש עיריית פ"ת: "השתוללו בבנייה למגורים, נעדיף מסחר"

התאחדות בוני הארץ: "ייווצר מחסור בדירות בעיר, והמחירים יעלו; לא יהיה מי שיבוא לקניונים שראש העיר רוצה"

הקרב על עתידה של פתח תקווה: קרע בין התאחדות בוני הארץ לראש עיריית פתח תקווה, על רקע מפגש שהתקיים בין הצדדים לאחרונה שבו הרימו כוסית לרגל החג הקרב. במפגש, ציין ראש עיריית פתח תקווה איציק ברוורמן כי יעדיף קידום תוכניות לבניית שטחי מסחר ועסקים על פני בניית דירות מגורים, שהעיר רוויה בהן. "הנה עוד דוגמה לעיר שנבחר בה ראש עיר חדש עם אג'נדה של לא לבנות למגורים כי בנייה למגורים גורמת נזק כלכלי לעיר", אומר בובליל, "ברוורמן מעדיף לתת שירותים לתושבים הקיימים ולא להוסיף תושבים חדשים, אבל האג'נדה הזאת פוגעת אפילו ביכולת של העיר לאפשר גידול טבעי, נוגדת החלטות ממשלה, ולא תואמת את צורך השעה".

בתגובה לדברים אמר ברוורמן בשיחה עם "גלובס" כי הפרשנות הגורפת לדבריו אינה נכונה וזאת בלשון המעטה. "בשנים האחרונות התערער מאזן השטחים בעיר בשל בנייה מסיבית למגורים, עד כדי כך שהיום אין לנו שטחים חומים המיועדים למבני ציבור כמו גני ילדים ובתי ספר", אמר ברוורמן, "עד היום השתוללו פה עם הבנייה ובגלל ריבוי הבנייה למגורים ומיעוט הבנייה לתעסוקה ומסחר, נוצר גם בור תקציבי שמוטל עליי לשנות.

"לכן אין לי עניין להגדיל משמעותית את העיר מבחינת תושבים. פתח תקוה היא העיר עם ההגירה החיובית הכי גבוהה בארץ, אך מבחינתי זו לא מטרה. אני צריך לדאוג לגידול טבעי ולאיכות החיים של התושבים הקיימים". הרקע לדבריו של ברוורמן הוא ההכנסות הגבוהות מארנונה שמניבים שטחי מסחר ותעסוקה בתחומי הערים, לעומת הכנסות נמוכות מארנונה שמשלמים התושבים בגין דירות מגורים.

ברוורמן הוסיף כי יעדיף לקדם תוספת של יחידות דיור חדשות במסגרת התחדשות עירונית ולא על שטחים פנויים. "התפקיד שלי לדאוג למבנים שישרתו את התושבים הקיימים תוך מתן עדיפות להתחדשות עירונית ובלבד שהיזמים יכולים להציג פתרונות של תשתיות ושטחי ציבור. הביקורת לא נכונה כי יש עוד 12 אלף יחידות דיור בתוכניות מאושרות ברחבי העיר שטרם נוצלו שאין לנו דרך למנוע את מימושן, וזה בלי להכליל 12 אלף יחידות דיור שמתכננים רשות מקרקעי ישראל ומשרד הביטחון במקום מחנה סירקין, ובלי להכליל את הפוטנציאל הקיים ביחידות דיור כתוצאה מתוכניות של תמ"א 38".

ברוורמן הוסיף כי בכוונתו להתנגד לתוכנית שמקודמת במחנה סירקין בהיקפה המתוכנן. "במדינה צריכים להבין שלא ניתן לקדם תוכניות בהיקף כזה מבלי לשתף את הרשות המקומית למרות שזו קרקע מדינה", אמר ברוורמן, "אנחנו לא ניתן יד לתוכניות שלא נוכל לחיות איתן. אנחנו לא מטילים וטו מוחלט על בנייה למגורים אך דורשים לכלול ראייה של כל צורכי התושבים בקידום תוכניות חדשות".

בובליל סבור אחרת. "החלטה כזאת של ראש עיר פוגעת בצורה אנושה בתושבים שלו, כי המוצר יהיה במחסור, ומחירי הדירות בעיר יעלו" אמר. "עיר צריכה 2,000 יחידות חדשות בשנה, רק בשביל לענות על הצרכים של הגידול הטבעי. עיר שלא צומחת מתנוונת ומזדקנת. הוא מעדיף מסחר, אבל מי יבקר בקניונים שהוא רוצה להקים אם לא יהיו בעיר אנשים?".