בני שטיינמץ יאבד זכויות כרייה בגינאה השוות מיליארדים?

ממצאי החקירה הממשלתית: נציגים של ‏BSGR‏ הציעו מיליוני ד' במזומן ובמניות לאשתו הרביעית של הרודן קונטה ■ קבוצת שטיינמץ: "ההאשמות הללו כוזבות"

זרוע הכרייה של אימפריית העסקים של המיליארדר הישראלי-שווייצי בני שטיינמץ קיבלה את זכויות הכרייה של עפרות ברזל בשווי מוערך של מיליארדי דולר בגינאה באמצעות תוכנית שוחד שכללה את רעיית הרודן המנוח של מדינה זו, לפי ממצאי חקירה ממשלתית בת שנתיים במדינה המערב-אפריקנית, שפורסמו אתמול (ד).

שש שנים אחרי ש-BSG ריסורסז (BSGR), זרוע הכרייה של קבוצת בני שטיינמץ, זכתה באחד הפרסים הגדולים של הכרייה באפריקה המודרנית - זכויות הכרייה של מרבצי עפרות הברזל הענקיים בסימנדו בגינאה, הממשלה שם צפויה לפעול במהירות על סמך ממצאי החקירה, ולבטל את זכויותיה של החברה.

צעד זה יהפוך לחסר תוכן את ההסכם של BSGR מ-2010 עם חברת הכרייה הברזילאית ואלה (Vale) למכירת 51% מנכסי שטיינמץ בגינאה תמורת 2.5 מיליארד דולר - עסקה שתוארה על ידי מומחה בענף בזמנו כ"פרס הגדול". האשמות השחיתות גררו גם חקירות נגד שטיינמץ בשווייץ, בה הוא מתגורר, ובארה"ב, שבה אחד מאנשי הקשר של BSGR צפוי לכמה שנות מאסר. עם זאת, אף אחת מהחקירות לא הניבה גיליון אישום נגד שטיינמץ או BSGR שרשומה באי התעלה גרנזי.

"BSGR תוכיח שכל ההאשמות הללו כוזבות", מסרה החברה בתגובה. "ממשלת גינאה מסתמכת על טענות מפוברקות, עדים שאינם נטולי פניות ותהליכים לא לגיטימיים. BSGR דורשת את ההזדמנות להגן על עצמה בפורום שמשחק לפי הכללים וכפוף לכללים בינלאומיים מוכרים, כמו אפשרות לחקירה נגדית של עדים".

BSGR דחתה את ההאשמות בשחיתות במגעיה העסקיים בגינאה מאז שהן פורסמו לראשונה ב"פייננשל טיימס" בנובמבר 2012. החברה מאיימת לפנות לבוררות בינלאומית אם ממשלת גינאה תמשיך במה שהיא מכנה "מהלך לא חוקי" לתפיסת נכסיה בהתבסס על טענות "פנטסטיות וחסרות בסיס".

אך החקירה בגינאה, שהייתה במסגרת בדיקה כללית של חוזי כרייה שהוענקו על ידי רודנים לשעבר ששלטו במדינה, מסכמת סקירה של 33 עמודים במסקנה שהיו "עדויות מדויקות ועקביות שמבוססות על ודאות מספיקה לקיומם של נוהגים מושחתים" בדרך שבה זכתה BSGR בחוזי הכרייה שלה. ועדת שרים אימצה את מסקנות החקירה בשבוע שעבר, לפי מקור יודע דבר, והן צפויות לקבל גם את אישור הממשלה. אפשרות התגובה היחידה של BSGR תהיה בתי המשפט.

חברה זו זכתה ביהלום הנכסים שלה בגינאה - הזכויות למחצית מסימנדו, הר נידח שבו שוכנים מרבצי עפרות ברזל בלתי מנוצלים שהם בין הגדולים בעולם - בסוף 2008, כמה ימים לפני ששלטונו בן 24 השנים של הרודן לנסאנה קונטה הסתיים במותו. לפי ממצאי החקירה, החל בשנת 2006 הציעו נציגים של BSGR מיליוני דולרים במזומן ובמניות לממאדי טורה, אשתו הרביעית של הרודן קונטה, כדי להבטיח שזכויות הכרייה יישללו מחברת הכרייה האנגלו-אוסטרלית ריו טינטו ויימסרו ל-BSGR.

אחרי שהשקיעה 160 מיליון דולר בפיתוח ראשוני של נכסיה בגינאה, חתמה BSGR באפריל 2010 על עסקת 2.5 מיליארד דולר עם ואלה הברזילאית, שמתוכם 500 מיליון דולר אמורים היו להיות משולמים מיידית. היתר אמור היה להתקבל בצמוד לעמידה ביעדי פיתוח, אך ואלה עצרה את התשלומים בשנה שעברה, אחרי שהאשמות השחיתות פורסמו.

החקירה הגיעה למסקנה שלמרות שהתשלומים לטורה נמשכו כנראה בעקבות העסקה עם ואלה, "סביר להניח" שהחברה הברזילאית "לא השתתפה בנוהגי השחיתות". אף על פי כן, המסקנה היא שהמיזם המשותף ואלה-BSGR, שלפי BSGR השקיע מיליארד דולר בפיתוח סימנדו, צריך לאבד את זכויותיו במרבץ הזה ובמקומות אחרים במדינה. ואלה, שהנהלתה התחלפה בינתיים מאז פרישת המנכ"ל הקודם רוג'ר אניילי ב-2011 שבימיו נחתמה העסקה עם BSGR, טוענת שהיא "ערכה בדיקת נאותות מלאה לפני ההשקעה". בשבוע שעבר היא הזהירה שהיא עלולה לאבד את כל השקעתה בגינאה את הממשלה תבטל את זכויות המיזם המשותף עם BSGR. אתמול היא לא הגיבה לדברים.

האובדן הצפוי של זכויות ואלה בסימנדו הוא המכה האחרונה בסדרת מכות שניחתו עליה באפריקה, למרות שהחקירה המליצה שרק BSGR ולא ואלה, תהיה מנועה מהגשת הצעות לקניית זכויות הכרייה שיוצעו מחדש למכירה.

ריו טינטו כבר אותתה שהיא תהיה אחת מקבוצות הכרייה הגדולות שיתעניינו במרכז חדש כלשהו לזכויות הכרייה בסימנדו. דוח החקירה קורא לממשלת גינאה לתבוע שהמיזם המשותף ואלה-BSGR יעביר את כל העבודות והסקרים שביצע במקום לידי המדינה.

הוועדה בראשות נאבה טורה, לשעבר בכיר במשרד המכרות בגינאה שאינו קרוב משפחה של אלמנת הרודן, מסרה שהיא חזרה וביקשה מ-BSGR להגיב על ההאשמות. לדבריה, החברה "סירבה בשיטתיות לכל דו-שיח קונסטרוקטיבי", ותגובותיה היו "לא מדויקות ומושהות". BSGR מסרה שהיא "ביקשה לשתף פעולה באופן מלא עם הוועדה למרות אי-ההגינות הבסיסית, אי-הסדרים הפרוטוקולים והטענות הכוזבות שהיו חלק מתהליך הבדיקה".

ועדת החקירה דחתה את הכחשת טענות השחיתות שלBSGR, וסיכמה ש"אין פרשנות קוהרנטית ומוחלטת אפשרית אחרת לראיות". היא מסרה ש-BSGR לא הצליחה לבסס את טענתה שהחוזים שפירטו את תוכנית השוחד, שהיו חלק מהראיות שהיא שקלה, היו מזויפים.

BSGR הטילה גם ספק בלגיטימיות של ממשלת אלפא קונדה, איש האופוזיציה לשעבר שהשיק את בדיקת עסקאות הכרייה הקודמות במדינה אחרי שנבחר לנשיא ב-2010, אך ניצב כעת בפני האשמות שחיתות משלו בתקופת כהונתו. "ל-BSGR יש רקורד ביצועים במשך יותר משלושה עשורים, ולפני כן היא לא הואשמה מעולם בעבירה כלשהי ולא הייתה מעורבת בשום מחלוקת", מסרה החברה. "הנשיא קונדה ביצע מניפולציה של התהליך באמצעות סיוע טכני ופיננסי בלתי מותנה מפעילים כמו ג'ורג' סורוס וארגונים לא ממשלתיים שפועלים כארגוני תמיכה פרטיים שלו. BSGR קוראת לקבוצות הללו להוכיח את עצמאותן על ידי תמיכה בחקירה של האשמות השחיתות הבלתי פתורות הממושכות נגד ממשלת גינאה".

החברה טוענת עוד שהאשמות השחיתות מבוססות על "גרסה פנטסטית וחסרת בסיס לחלוטין של האירועים שהיא קיבלה מעד שניסה לסחוט כספים מ-BSGR בעבר". החברה לא מסרה פרטים נוספים על ניסיון הסחיטה הזה לכאורה. דוח החקירה מזכיר תצהיר בשבועה של טורה, אלמנת הנשיא לשעבר, שמתגוררת כעת בפלורידה ומשתפת פעולה עם חקירת חבר המושבעים המיוחד בארה"ב של האשמות השחיתות. היא לא הגיבה לפניית"פייננשל טיימס" לקבלת תגובה.

בחודש שעבר הודה פרדריק סילין, אזרח צרפתי ששימש בעבר כמתווך של BSGR בגינאה ולטענת החוקרים סייע להפעיל את תוכנית השוחד, בעבירות שיבוש הליכי חקירה בארה"ב. סילין נעצר בפלורידה לפני שנה, אחרי שה-FBI הקליט אותו מציע עד 6 מיליון דולר לטורה כדי שהיא תשמיד את ההסכמים שלה עם BSGR לפני שהם יפלו לידי החוקרים האמריקאים שחיפשו אותם.

הקרב על סימנדו
 הקרב על סימנדו