הנה מה שבאמת מוזר בירידות החדות בשווקים

מחפשים את הסיבה האמיתית לנפילות הפתאומיות בשווקים? כנראה שלעולם לא תקבלו אותה

מדד הנאסד"ק נפל אמש (ה') ב-3%, ה-S&P 500 בכ-2% והדאו ג'ונס איבד 240 נקודות. אבל בוול סטריט מדברים היום בעיקר על הדבר המוזר מאחורי הירידות החדות הללו: אין מאחוריהן סיבה של ממש.

באתר "ביזנס אינסיידר" מצביעים על כך שאין "סיפור" שעומד מאחורי הירידות. הם מודים אמנם שבדרך התירוצים לירידות בשווקים הם "בולשיט", אבל "תמיד יש איזשהו סיפור הנלווה לירידות: סין, אוקראינה, מחיר הנפט, הפוליטיקה בוושינגטון, משהו... הפעם הסיפור הוא אחר: המניות פשוט נופלות וזהו".

התירוץ התורן אותו שולפים המומחים מהשרוול הוא החשש מפני המשך הפחתות רכישות האג"ח ע"י הפדרל ריזרב. עם זאת, הפחתת הרכישות מלווה את וול סטריט מזה חודשים רבים (הן בציפיות המוקדמות והן בהתחלת ההפחתות בפועל) ובכל זאת המדדים המשיכו לעלות.

ב"ביזנס אינסיידר" מצטטים היום מדבריו של דן גרינהאוס מ-BTIG, שכתב ללקוחותיו: "שמענו שוב ושוב את הטענה שהמניות נופלות כי הפד יצמצם רכישות. שני דברים חשובים אתם מפספסים כאן. ראשית, מדד S&P 500 עדיין גבוה ב-3% מהרמה בה היה כשהפד הודיע על התחלת הפחתת הרכישות. שנית, כל החשש מהפחתת הרכישות היה קשור לכך שהפד יעלה את הריבית אחרי שתוכנית התמרוץ תסתיים, מה שיגרום למשקיעים לעבור ממניות לאג"ח. אבל תשואת האג"ח ל-10 שנים נמוכה ב-20 נקודות בסיס מכפי שהייתה ערב הפחתת הרכישות והתשואה על האג"ח הממשלתיות לשנתיים נותרה כמעט ללא שינוי".

היום קיבלו שמחפשים תשובות סיבה לירידות: דוחות JP מורגן. בנק ההשקעות דיווח על נפילה של 19% ברווח הנקי שלו ברבעון הראשון של השנה לרמה של 5.27 מיליארד דולר, כלומר 1.28 דולר למניה, בעוד אנליסטים ציפו ל-1.4 דולר למניה.