נעילה שלילית בבורסה; טבע ירדה 3.9%, אופקו קרסה 5.1%

ארז צדוק: "הבעיה עם תיקון טכני זה שהוא לא דופק בדלת לפני שהוא נכנס וגם לא אומר שלום לפני שהוא עוזב" ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-950 מיליון שקל

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (א') בירידות שערים, לאחר יומיים של ירידות בוול סטריט עם השפעה שלילית של כ-1.4% על מדד המעו"ף, שהשיל מערכו בסיום 1.2%, בהובלת טבע, אופקו ופריגו. נזכיר כי מחר ומחרתיים לא יתקיים מסחר בתל-אביב לרגל חג הפסח. מחזור המסחר הסתכם בכ-950 מיליון שקל.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, טוען בסקירתו השבועית כי התיקון בשוקי המניות בישראל ובעולם אינו דרמטי כפי שהוא מצטייר בתקשורת, וממליץ למשקיעים לדבוק בהשקעה במניות. "אירועים כמו התיקון הנוכחי מלמדים כי לפעמים השווקים פשוט מתנהגים כמו ששווקים מתנהגים. לאורך זמן השווקים אמנם עולים, אך בדרך כלל לא באופן ליניארי. החשיפה התקשורתית העצומה שמקבל העולם הכלכלי והפיננסי מאז המשבר היא חסרת תקדים ולפעמים גם מוגזמת", כותב גרינפלד בסקירתו השבועית.

ארז צדוק מקרנות אביב ציין הבוקר כי "הינה שאלה מעניינת: האם השווקים בעולם ירדו בכ-4% בחמישי ושישי בגלל התחזיות לתיקון מטה ברווחי החברות, או שמא רווחי החברות עודכנו מטה בעקבות או כתירוץ לירידות בשווקים? יש נטייה לאנליסטים להעריך שהתיקון כבר התחיל אחרי ירידות של 2%. אבל האם זה המצב, או שאולי התיקון יתחיל בכלל בסתיו כמו שמעריכים במריל לינץ', או שמא הוא יתרחש לאורך האביב וכדאי להיכנס בקיץ כמו שאומרים באופנהיימר? דומה שמזמן המשקיעים לא היו כל כך מבולבלים והציפיות לתיקון שולחות את בתי ההשקעות לחפש אותו בין עונות השנה".

"סיבות לתיקון יש ולא מעטות, בין אם זה ההפחתה ההדרגתית של תוכנית הרכישות של הפד, צפי לירידה ברווחי החברות או רק מפני שכבר תקופה לא קצרה השוק עולה ללא תיקון משמעותי. הבעיה עם תיקון טכני זה שהוא לא דופק בדלת לפני שהוא נכנס וגם לא אומר שלום לפני שהוא עוזב. חשוב גם לזכור שסטטיסטית ככל שהירידות חדות ומהירות יותר, כך גם העליות חדות ומהירות יותר. ניסיון לתזמן את השוק יכול להיות מוצלח אך גם יכול לגרום להפסדים גדולים, ולכן תזמון שוק קצר טווח הוא עניין לספקולנטים. גם האנליסטים הצופים תיקון, צופים עליות עד סוף השנה ולכן משקיעים לטווח ארוך, רצוי שייקחו אוויר, יתאזרו בסבלנות ויעברו את התנודתיות הזאת כי שוק המניות הוא עדיין אלטרנטיבת ההשקעה הנזילה כמעט היחידה כרגע וכל עוד זה כך, כל תיקון יהווה הזדמנות קניה וימשוך פנימה משקיעים שיביאו לעליות שערים".

המסחר בוול סטריט כאמור ננעל גם ביום שישי בירידות שערים, בהמשך למפולת שנרשמה ביום חמישי כאשר מדד הנאסד"ק ירד מעל ל-3% - הירידה החדה ביותר מאז נובמבר 2011. בוול סטריט מסבירים כי הסיבה לתיקון היא ההורדה הדרמטית של תחזיות הצמיחה עבור רווחי החברות, מה שאומר שהמכפילים בשוק היו גבוהים מדי - בייחוד במניות הטכנולוגיה - ועל כן מתבצעת כעת התאמה מחדש של מחירי המניות לתחזיות הצמיחה החדשות. הדאו ג'ונס איבד השבוע 2.3% מערכו.

הנפילה שהחלה בחמישי בערב הפתיעה משקיעים רבים. בוול סטריט מדברים על כך שהמכפילים בשוק היו גבוהים מדי בשל ציפיות גבוהות מדי של המשקיעים באשר לרווחי החברות. כעת, אומרים המומחים, מגיע התיקון בשל התאמה של הציפיות. הערכה זו מתאימה למה שקורה בשטח, כלומר לעובדה שמניות הטכנולוגיה יורדות בשיעור חד יותר משאר המניות. מדד הנאסד"ק נסחר במכפיל רווח של 35 - פי 2 ממכפיל של 17 במדד S&P 500.

ירידות חדות בטבע, פריגו ואופקו

מניות טבע , פריגו ואופקו רשמו ירידות חדות על רקע פערים שליליים מול ניו-יורק.

סוף לסכסוך העבודה בחברת רותם אמפרט של כיל אחרי חודש של שביתה: ההנהלה ונציגי העובדים הגיעו להסכמה על "מתווה עיני-ניסנקורן" של ראשי ההסתדרות, יצמצמו 115 תקנים ויעניקו הטבות לעובדים שיפרשו מרצון.