פלאפון: העלאת הנתונים שלנו הכי מהירה; האמנם?

האם נכון הקמפיין של פלאפון לפיו מהירות העלאת הנתונים אצלה היא המהירה ביותר? ■ ולמה החליטה החברה לחזק דווקא את העלאת הנתונים ולא את ההורדה?

חברת פלאפון יצאה באחרונה בקמפיין לקידום תפיסת מהירות הגלישה ברשת, אלא שהפעם החליטה החברה לקדם את נושא מהירות העלאת הקבצים (Upload) לרשת ולא את מהירות ההורדה (Download) - מה שמעלה את השאלה מדוע החליטה לחזק דווקא את מהירות העלאת הנתונים לאחר שבשנים האחרונות קידשה את מהירות הורדת הנתונים, ואיך זה קשור למאבקים סביב תפיסת המהירות ברשתות הסלולריות.

"המהלך נועד לחזק את תפיסת המהירות באשר היא", אומר אסף עופר, המשנה למנכ"ל פלאפון, בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "פלאפון היא הרשת המהירה ביותר בהורדה, אך כעת הוחלט לטפל בזוויות שונות של המהירות לנוכח המגמות המתפתחות בשוק ברשתות החברתיות ושיתופי התמונות".

הקמפיין של פלאפון מחדד את סוגיית המהירות גם בהיבט הטכני, או במילים אחרות, האם פלאפון לא מטעה את הציבור כשהיא אומרת שהיא החברה שמהירות העלאת הנתונים בה היא הכי מהירה.

לדברי עופר, מבחינה טכנית, מהירות העלאת הנתונים מושפעת ממהירות הורדת הנתונים, כלומר ככל שמהירות ההורדה יותר גבוהה - כך גם מהירות העלאה ברשת משתפרת.

מבדיקה עם מהנדסים בכירים בתעשייה עולה תמונה קצת שונה, והם מציינים כי אין קשר בין מהירות העלאה לבין מהירות הורדה. "הכול פונקציה של כמות תדרים או של כמות מנויים, או של ניהול רשת", הם אומרים.

יכול להיות שפלאפון החליטה שלאפליקציות מסוימות היא מקצה יותר משאבים, אבל אי-אפשר להסיק מכך שמהירות העלאת נתונים באופן כללי יותר גבוהה אצלה מאשר בחברות אחרות.

עופר נשמע רגוע במיוחד סביב תפיסת המהירות באשר היא. "כל הבדיקות החודשיות שלנו מראות שאנחנו עדיין נתפסים כחברה המהירה ביותר בקרב הלקוחות", הוא אומר. האם הטענה מבוססת? זו כבר שאלה אחרת.

גורמים בתעשייה מציינים כי פונקציית המהירות בהעלאה היא שאלה של אופטימיזציה ברדיו, ולכן ייתכן שברשתות עם אותה כמות תדרים, באחת הרשתות המהירות תהיה גבוהה יותר בגלל ניהול ואופטימיזציה.

לפרטנר יש שלושה מקבצי תדרים (Carrier) בדור השלישי, ולפלאפון ולסלקום יש ארבעה. האם זה אומר שהביצועים בפרטנר יותר נמוכים או שבסלקום הם זהים לפלאפון? תלוי את מי שואלים ומתי, אך מה שבטוח הוא שפלאפון הצליחה להצית מחדש את השאלה מהי הרשת המהירה ביותר בישראל ומהי תרומת סוגיית המהירות להחלטה של הלקוח באיזו רשת לבחור.