בעיה בהיי-טק: המניות יורדות כשהמשקיעים רוצים רווחים

מדוע מניות ענף הטכנולוגיה, שכה שגשגו אשתקד, חוטפות השנה מכות כואבות

מניות טכנולוגיה היו מסמר המסיבה בשנה שעברה. הוותיקות כמו מיקרוסופט, אמזון וגוגל עקפו את העלייה במדד 500 S&P של 30%. בו זמנית, שחקניות במצוקה כמו יאהו ו-HP, רשמו מהפכים מרשימים, עם מניות שהכפילו את ערכן.

בדור הבא של הטכנולוגיה, כמעט כל תת-מגזר הציג הנפקה ראשונית מוצלחת: בין ה-IPOs של השנה שעברה היו מדיה חברתית כמו טוויטר, מאגרי נתונים גדולים כמו Tableau, אבטחת סייבר כמו FireEye ועוד רבים אחרים.

השנה רבים מסיפורי ההצלחה של השנה שעברה הפכו לסיפורי אימה, וגל של שמות גדולים רושם ביצועים מאכזבים ברבעון הראשון, שמעוררים חששות לגבי כל המגזר. כמה מניות טכנולוגיה מצויות כעת בבעיה גדולה, והנה הסיבות לכך.

הטכנולוגיה לעסקים עדיין סובלת

הטכנולוגיה לעסקים כואבת זה זמן מה, עם שמות גדולים שבפיגור למרות הראלי הרועם של 2013. סיסקו ואורקל רשמו ביצועי-חסר בשנה שעברה, וענקית הטכנולוגיה יבמ סיימה אפילו את השנה באדום (הפסד). הכאב הזה נמשך ב-2014. בפברואר הזהיר מנכ"ל סיסקו, ג'ון צ'יימברס, שמכירות ה-IT (טכנולוגיות מידע) לשווקים המתעוררים היו צולעות, והן יכולות להעיק על הביצועים ב-2014. יבמ דיווחה בשבוע שעבר על חולשה דומה ברווחיה ברבעון הראשון, והחמיצה את יעדי ההכנסות. גם הכנסות החומרה וגם הכנסות מערכות האחסון צנחו ביותר מ-20%.

מניות מחשוב הענן היו בעלייה בזמן האחרון, אך אין להן את הביצועים הכספיים שיגבו את העלייה הזו, ו-וול סטריט התחיל להבחין בכך. נטסוויס (N) קרסה ב-20% השנה, ואילו WorkDay (WDAY) ביותר מ-30% מאז הדוחות בפברואר.

עם זאת, אני עדיין משוכנע שהכלכלה משתפרת, והטכנולוגיה לארגונים תעלה על מסלול ההבראה בעוד כשנה.

מניות האינטרנט בבעיה

אל תתנו לקפיצה במניית יאהו בשבוע שעבר להטעות אתכם: מניות האינטרנט שמתמקדות במדיה ופרסומת ניצבות בפני לחצים רציניים.

יאהו אמנם הציעה דוח מצוין, אבל הוא היה כמעט כולו בזכות החזקתה בעלי באבא הסינית, והמניה הגיבה לשמועות על ההנפקה השנייה הצפויה. הכנסות החיפושים של יאהו עצמה עלו רק ב-5% והכנסות הפרסומות הגרפיות עלו בקושי ב-2%.

הכנסות הליבה מפרסומות היו מאכזבות באותה מידה בגוגל. היא רשמה שוב ירידה ב"עלות להקלקה" שהיא גובה מהמפרסמים. נפח הפרסומות היה אמנם עסיסי ועזר להגדיל את ההכנסה הכוללת, אך וול סטריט ממשיך לחשוש מהירידה בשולי הרוח של פרסומות האינטרנט.

זהו אותו סיפור ישן שתעשיית המדיה מכירה כבר זמן רב, וכאחד שעובד בתחום הזה בעצמו, אני יכול לספר לכם שהמצב הזה לא ישתנה בקרוב. זה ייצור לחץ מתמשך על מניות כמו גוגל ויאהו, שעוסקות בתעבורת אינטרנט ובפרסום כדי להתפרנס.

בעיות במסחר המקוון

הצרות של אמזון ידועות היטב, ובאו לביטוי בצניחת המניה ב-19% עד כה ב-2014; אחרי התוצאות המאכזבות שפורסמו בינואר והחמיצו את תחזיות וול סטריט, למרות עונת חגים נוספת של צמיחה חזקה בהכנסות.

כך הגדיר זאת אנליסט אחד: "יש להם הרבה מאוד הפסקות כפויות ברווחיות שלהם. יכול להיות שהריצה שלהם הסתיימה".

ההתמקדות בשורה התחתונה פגעה לא רק באמזון, אלא גם בהרבה חברות מסחר מקוון אחרות. קחו לדוגמה את איביי, שירדה ב-12 החודשים האחרונים, כאשר יתר שוק המניות רשם ראלי גדול. זה מפני שלמרות שההכנסות המאוחדות עולות בגלל הצמיחה הבינלאומית ושירות התשלומים פייפאל, שוק הליבה של איביי רשם גידול של 11% בלבד בהכנסות בין שנות העסקים 2012 ל-2013, והרווח עלה רק ב-9%. קשה להצדיק מכפיל רווח עשיר על בסיס מספרים כאלו, והמשקיעים נרתעים מהעלאת המניה.

מניות מסחר מקוון ייחודי ניצבות בפני לחצים דומים להצמיח רווחיות מהר יותר. מניית חברת השכרת הקרוואנים הניידים לחופשות Home Away צנחה ב-26% מאז הדוח הכספי בפברואר, כי הרווחים השתטחו. העובדה שהמניה נהנית אפילו כעת ממכפיל רווח עתידי של כ-40 אינה מעוררת אמון אצל המשקיעים למרות השיפור במכירות באחרונה.

אפילו קמעונאית האינטרנט המונפקת החדשה Zulily התחילה לקבל יחס ספקני. היא הנפיקה ב-22 דולר למניה בנובמבר, ונסחרה ביום הראשון בכ-35 דולר על בסיס אופטימיות של משקיעים, לפני שנסקה במהירות ל-70 דולר ויותר בפברואר. כעת? המניה איבדה 35% בחודשיים בערך והמומנטום התנדף.

זה הזמן של קמעונאי האינטרנט הללו להראות קבלות, אחרי שהן נהנו ממכפילי רווח גבוהים וממשקיעים סבלניים מאוד שהסתפקו בהכנסות ובנתחי שוק במקום בצמיחת רווחים. ב-2014 עושה רושם שזה השתנה.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2014