ארה"ב: קשה לראות איך תוכל ישראל לדבר עתה עם הפלסטינים

דוברת הסטייט דיפרטמנט מבהירה כי הכרה בממשלת אחדות תותנה בהכרה בישראל, התנערות מאלימות וקבלת כל ההסכמים הקודמים שנחתמו בין אש"ף לישראל ■ מביעה אכזה מההודעה על הפיוס

"קשה לראות כיצד תוכל ממשלת ישראל לנהל מו"מ עם ממשלה שאינה מכירה בקיומה" - כך אמרה הערב (ד') דוברת משרד החוץ האמריקאי, ג'ן סאקי, בעקבות חתימת הסכם הפיוס בין חמאס לפתח.

הדברים נאמרו כמה שעות לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה לבטל את הפגישה בין צוותי המו"מ של ישראל והפלסטינים, שעמדה להתקיים הערב, בעקבות החתימה על הסכם הפיוס. במקביל אמר יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי הסכם הפיוס אינו מנוגד להמשך השיחות המו"מ עם ישראל לקראת גיבוש מסמך מסגרת.

הדוברת הדגישה, כי עיתוי ההכרזה על הפיוס "מטריד" וכי ממשל אובמה "מאוכזב" מההודעה על הפיוס. כדבריה: "עסקת הפיוס הפלסטינית מעוררת חששות והיא עלולה לסבך באופן חמור את המאמצים להאריך את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. לא רק המאמצים שלנו אלא גם את מאמצי הצדדים להאריך את השיחות".

היא מסרה כי נתניהו שוחח בטלפון עם שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי. הדוברת לא פירטה את תוכן השיחה, אך גורמים ישראליים מסרו, שנתניהו קבל באזני קרי, שהסכם הפיוס הוא חזרה על דפוס פעולה של הפלסטינים כל אימת שהם צריכים לקבל החלטות גורליות לגבי ישראל. הדוברת ציינה, כי נציגים אמריקאים בשטח שוחחו עם נציגים פלסטיניים על משמעוויות הכרזת הפיוס.

הדוברת הוסיפה, כי ארה"ב תכיר בממשלת אחדות פלסטינית רק אם זו תקיים תנאים מוגדרים, לרבות התנערות מאלימות, הכרה בישראל וקבלת הסכמים קודמים שנחתמו בין אש"ף לישראל. "העדר התחייבות" (פלסטינית) לעקרונות אלה עלול לסבך את המשך המו"מ, היא אמרה.

"הכדור נמצא עתה במגרש הפלסטיני והפלסטינים הם אלה שצריכים לענות על שאלות כיצד ההכרזה על ממשלת אחדות תשפיע על שיחות השלום", אמרה הדוברת. "הפלסטינים פירסמו הכרזות כאלה בעבר. אנו נוסיף לעקוב אחר המתרחש בשעות ובימים הקרובים, אך אנו מאוכזבים מהכרזת הפיוס.