בישראל מגיבים לנאום אבו מאזן: "וידוא הריגה לתהליך השלום"

לאחר שיו"ר הרשות הפלסטינית שב והציב תנאים להמשך המו"מ, אמר גורם מדיני בכיר בירושלים: "דבריו הם מכת מוות לתהליך המדיני" ■ הגורם מאשים: "אבו מאזן ממחזר את אותם תנאים למרות שהוא יודע שישראל לא תקבל אותם"

המשבר בתהליך המדיני הולך ומעמיק, ורמת האמון בין הצדדים נמצאת בשפל: אחרי נאומו של אבו מאזן היום (שבת), שבו שב והציב תנאים להמשך השיחות עם ישראל, תוקף גורם מדיני ומאשים כי יו"ר הרשות ביצע וידוא הריגה לתהליך השלום.

הבכיר הישראלי טען בפני כתב סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, כי דבריו של אבו מאזן הם "מכת מוות לתהליך".

"אבו מאזן מיחזר את אותם תנאים - הקפאת התנחלויות, שחרור אסירים ודיון בסוגיית הגבולות - למרות שהוא יודע שישראל לא תקבל אותם", אמר הגורם המדיני.

יו"ר הרשות טען בנאומו היום כי הרשות הפלסטינית הגישה הצעה לפתרון על סוגיית הגבולות, אבל לא קיבלה שום תשובה. "אפשר להמשיך את המשא-ומתן לתקופה של שלושה חודשים, אך התקופה הזאת צריכה לכלול את הקפאת ההתנחלויות", אמר. "הרי לא אפשרי שישראל תמשיך לבנות בזמן שאנחנו אנחנו דנים על הגבולות".

"לא נקבל את ההתנחלויות", הבהיר אבו מאזן בנאומו בפני הוועדה המרכזית של אש"ף, "מהאבן הראשונה שהונחה ועד האבן האחרונה. ההתנחלויות לא חוקיות, הן נבנו על האדמה שלנו. אבל עם זאת הסכמנו עם האמריקאים שהמשא-ומתן יתקיים על קווי 67' ומשם התחלנו את המשא-ומתן".

"הישראלים לא רוצים פתרון"

עוד הוסיף יו"ר הרשות כי הגורם המהווה מכשול לשיחות הוא ממשלת ישראל: "מה שהישראלים הוכיחו לנו בכל תקופת המשא-ומתן זה שהם לא רוצים פתרון הגיוני", טען.

בחמאס שיבחו את דבריו של אבו מאזן, ושבאסם נעים, היועץ המדיני של ראש ממשלת החמאס איסמעיל הנייה, אמר כי תנועת חמאס רואה בנאום אבו מאזן נאום חיובי מאוד ברוב הנקודות שבו. הוא בירך את אבו מאזן על כך שסירב להכיר במדינה יהודית ועל דבקותו העיקשת בירושלים כבירת המדינה הפלסטינית.

גם באיראן בירכו על צעדי אבו מאזן, ובעיקר על הסכם הפיוס שנחתם בין הפת"ח לחמאס, שהוביל להחלטת הקבינט על הפסקת השיחות.

דוברת משרד החוץ, מרזייח אפקם, אמרה כי ההסכם יוביל "לאחדות פלסטינית ולאימוץ החלטות שיממשו את המטרות של פלסטין, בהן מניעת ההתרחבות והתוקפנות של המשטר הכובש". עוד הדגישה הדוברת כי ההסכם יאפשר לפלסטינים "להפעיל את כוחותיהם כדי לשחרר את אדמת המולדת מהכיבוש".

פרי: "ישראל לא סגרה את הדלת למו"מ"

שר המדע יעקב פרי (יש עתיד) טען הערב בריאיון ל"פגוש את העיתונות" כי "הקבינט קיבל החלטה שקולה על הפסקת השיחות". עם זאת, פרי הדגיש כי "ישראל לא סגרה את הדלת - אם החמאס יתנער מהטרור, והממשלה הפלסטינית תקבל את תנאי הקוורטט, זה יהיה ראוי להערכת מצב שונה".

פרי טען כי הפסקת השיחות בעקבות הסכם הפיוס הפלסטיני אינה מהווה כישלון, והבהיר כי חמאס אינו בן ברית לשיחות שלום במצב הנוכחי: "לא ננהל משא-ומתן עם ארגון טרור רצחני, שיורה רקטות לעבר ישראל ולא מכיר בקיומנו".

שר המדע סירב להתחייב לגבי עתיד ישיבתה של "יש עתיד" בממשלת נתניהו: "נעשה את הערכות המצב בהמשך, כרגע הכדור במגרש הפלסטיני. אם נראה בהמשך שאי אפשר לנהל משא-ומתן עם נציגי הפלסטינים, נצטרך לשקול את הנושא".

עוד האשים פרי את שרי "הבית היהודי" ב"קריאות הזויות ומחבלות", וציין כי אין יותר ברית בין המפלגות: "הם לא יקבעו אם נשב בממשלה".

גם יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג גינה את הסכם הפיוס הפלסטיני וטען שמדובר ב"צעד מיותר ומטופש" מצד אבו מאזן, אך הצהיר כי יש להימנע מצעדים חד-צדדיים שעלולים להחריף את המשבר. "תנו לראות כיצד המצב הרגיש יתפתח, כי מצב בלתי הפיך הוא מסוכן לישראל", הוסיף הרצוג.

לדבריו, אחד הגורמים המרכזיים לכישלון השיחות הוא היעדר "ערוץ תקשורת ישיר בין נתניהו ואבו מאזן - אין ביניהם אמון, והם כל היום מתחרים במשחק האשמות". הרצוג אמר כי במצב הנוכחי מפלגתו לא תיכנס לממשלה.