הממשלה אישרה: הסיוע לניצולי השואה יוגדל בכמיליארד שקל

לפי התוכנית של שר האוצר לפיד ושר הרווחה כהן, תנאיהם של ניצולי שואה שעלו לארץ אחרי 1953 יושוו לאלה שעלו לפני כן ■ לפיד: "עד כה מי שהצליח לשרוד הזוועות הגדולות של האנושות לא שרד את הביורוקרטיה הישראלית"

כפי שדווח לפי כשבועיים, הממשלה אישרה היום (א') את התוכנית הלאומית של שר האוצר יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן שמקצה תוספת תקציבית של מיליארד שקל בשנה לטובת ניצולי השואה.

לפי הודעת האוצר, התוכנית תסדיר את זכויותיהם של 200,000 ניצולי השואה שחיים בישראל, ותיושם במהירות האפשרית מתוך תחושת מחויבות היסטורית עמוקה, דחיפות והבנה כי מסגרת הזמן לשיפור מציאות חייהם של ניצולי השואה הינה קצובה.

הממשלה הסמיכה את שרי האוצר והרווחה להביא את תיקוני החקיקה הנדרשים בתוך 21 יום על מנת שניתן יהיה לאשרם בכנסת במושב הקרוב ובדחיפות המירבית.

התוכנית מתחלקת למספר סעיפים: 1. השוואת תנאים ליוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שעלו אחרי 1953 שקופחו עד כה, בעלות של 277 מיליון שקל - יושוו תנאיהם לתנאיהם של ניצולי השואה (נכי רדיפות הנאצים) שעלו לפני 1953.

עד היום ניצולי שואה אלה קיבלו קצבה אחידה של 1,500-1,800 שקל לחודש, והחל מאישור התוכנית הם יקבלו קצבה שבין 1,825-5,400 שקל לחודש (תלוי באחוזי הנכות שלהם) וכן זכאות לתגמול לפי מצבם הסוציאלי (השלמה להכנסה של 5,300- 8,800 שקל לחודש).

2. העלאת הקצבה מינימלית ל-2,200 שקל לחודש לכל ניצול שואה המקבל קצבה חודשית - בעלות של 166 מיליון שקל: היום נעות הקצבאות בין 1,825-5,400 שקל לחודש לניצול (תלוי באחוז הנכות שלו). הקצבאות החדשות יהיו מעתה 2,200-5,400 שקל לחודש (לא כולל זכאות ועל פי מצב סוציאלי). סעיף זה מתייחס ל-70,000 ניצולי השואה נכי רדיפות הנאצים ול-18,500 ניצולי השואה יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות שזכאים לזכויות נר"ן (נכי רדיפות הנאצים).

3. כל ניצולי השואה לא ישלמו יותר עבור התרופות שהם צורכים - עלות של 130 מיליון שקל. הניצולים יקבלו מעתה הנחה של 100% עבור השתתפות עצמית לתרופות שבסל התרופות, לעומת 50% הנחה כיום.

4. הקלות בביורוקרטיה - הכסף יועבר ישירות לחשבון הניצולים במקום הסחבת הקיימת: מענק שנתי של 3,600 שקל יינתן לניצולי שואה שעלו אחרי 1953 ושאינם יוצאי מחנות ההשמדה והגטאות, בעלות של 288 מיליון שקל.

עד כה היו הניצולים בקבוצה זו זכאים להחזר של 4,000 שקל פעם בשנתיים בלבד על טיפולי שיניים ורכישת משקפיים וזאת רק לאחר שהציגו קבלות ומסמכים. החל מאישור התוכנית יקבלו כ-80,000 ניצולים 3,600 שקל בכל שנה בהעברה ישירה לחשבונם ללא כל צורך בהצגת מסמכים וקבלות.

5. 9,000 ניצולי שואה נזקקים יקבלו מענק שנתי של 2,000 שקל - בעלות של 18 מיליון שקל.

6. סיוע לבני זוג של ניצולי שואה שנפטרו - תשלום קצבה של 2,000 שקל לחודש לבן הזוג, החל מהשנה הרביעית לפטירה (עד כה ניתן הסיוע רק ב-3 השנים הראשונות שבהן בן הזוג המשיך לקבל את קצבת הנפטר) - בעלות של 65 מיליון שקל.

7. תגבור שירותי רווחה - בעלות של 40 מיליון שקל.

8. סיוע נפשי ופסיכולוגי לניצולי השואה מהמעגל השני בהתאם לצורך הרפואי של כל ניצול (חלקו בבית המטופל וחלקו במועדונים ומרכזי טיפול) בעלות של 30 מיליון שקל.

9. שינוי מבחן ההכנסה, כך שלא יכלול את הקצבאות המשולמות על-ידי הרשות לזכויות ניצולי השואה - בעלות של 55 מיליון שקל. קצבת הסיעוד של ביטוח לאומי משולמת כיום בהתאם למבחן הכנסה בו עומד הקשיש. החל מאישור התוכנית כל גמלה המשולמת לניצולי השואה לא תחשב כהכנסה לצורך זכאות הניצול לקצבת הסיעוד.

שר האוצר יאיר לפיד אמר: "היום אנחנו משנים את סדרי העדיפויות ומתקנים עוול של עשרות רבות של שנים בהן ניצולי השואה נזנחו, נדחקו ואבדו בתוך הסבך הגדול המכונה הביורוקרטיה הישראלית. לא ייתכן שמי שהצליח לשרוד את הזוועות הכי גדולות של החברה האנושית לא ישרוד את הביורוקרטיה הישראלית. את זה אנחנו משנים היום".
‫‬‬‬‬
שר הרווחה מאיר כהן מסר: "הממשלה אישרה היום את אחת ההחלטות הדרמטיות והערכיות ביותר מאז קום המדינה. זהו התיקון המדמם ביותר של החברה הישראלית והמדינה חייבת לניצולי השואה את תקומתה. זהו צעד שיעשה צדק, ובאמצעותו יצליחו ניצולי השואה לסיים את חייהם בארץ, בצורה ראויה ומכובדת".

התוכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה
 התוכנית הלאומית לסיוע לניצולי השואה