50 גוונים של שחור

ביום השואה אני מעריך את העובדה שיש לי טלוויזיה רב-ערוצית

משדרי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בערוצים השונים

באופן ביזארי, או שאולי בעצם לא כל-כך, אין עוד יום בשנה שבו אני מעריך את העובדה שיש לי טלוויזיה רב-ערוצית: אם פעם היינו נדונים לצפות כולנו בטקסים הממלכתיים ואחר-כך באותן תוכניות ובאותם סרטים, הרי שההיצע הלך ותפח, עד שהיום כל אחד יכול למצוא לו משדר שידבר אליו - מתוכניות תעודה, דרך עדויות מרגשות ועד סרטים מז'אנרים שונים.

נתחיל בתעודה, עם החלק השני של "אחרון הלא צדיקים" (21:30, ערוץ 1) המרתק של קלוד לנדסמן. מאחר שכתבתי על הסרט הזה בהרחבה עת שודר חלקו הראשון, בשבוע שעבר, הרי שאוסיף כעת שאיני מבין לשם מה נדרש לאחריו דיון באולפן.

הערוץ הראשון חייב להיגמל מההרגל המגונה הזה בכל פעם שהוא משדר סרט שעשוי לעורר דיון. הדיון הזה מתקיים אצל הצופים, והצורך הזה של הערוץ "להסביר" לנו את שזה עתה ראו עינינו, הוא לא רק מיותר אלא גם מקומם.

ערוץ 2 יקדיש את המשבצת המרכזית של שידוריו ל"לשכה 06" (21:15, ערוץ 2), סרט תיעודי שמשחזר את פעילות המוסד נגד פושעים נאצים, פעילות שהאירוע המכונן שלה הוא חטיפתו של אדולף אייכמן והבאתו למשפט בישראל.

עוד משדר מעניין הערב הוא בעצם שני סרטים בעלי אותו שם ואותה עלילה, "החוב", שהגרסה העברית שלו מ-2007, תשודר בערוץ 10, ב-23:00, וכמעט במקביל, ב-23:45, ב"יס 2", תשודר הגרסה האמריקאית שלו מ-2011.

בסרט, אודות 3 חברי מוסד שלכדו בעבר פושע נאצי ומקץ שנים רבות מתעמתים עם סוד מאותה התקופה, מככבות בגרסה הישראלית גילה אלמגור ונטע גרטי, ובגרסה האמריקאית הלן מירן וטום וילקינסון. אם אתם מתלבטים בין שתי הגרסאות, הרשו לי לחסוך לכם את הלבטים: האמריקאים עושים זאת הרבה יותר משכנע.

אגב גרסאות אמריקניות, מי שזקוק לצפייה חוזרת בקלאסיקה הגדולה של כל הזמנים בתחום, ימצא את "רשימת שינדלר", ב-20:57 ב"הוט גולד". לעומת זאת, מי שמעדיף קצת "אקשן" שמבוסס על סיפור אמיתי, מראות ומוראות המלחמה ההיא, מוזמן לנסות את "התנגדות" בכיכובו של דניאל קרייג (23:45, ערוץ ההיסטוריה), על 3 אחים יהודים שנמלטו אל היערות והיו לפרטיזנים.