נא להכיר: האפליקציה הישראלית שתסדר לכם טרמפ הביתה

האפליקציה הישראלית wego מאפשרת לאנשים לחלוק נסיעות ליעדים מגוונים: "אם אדם מעוניין להגיע למקום מסוים, הוא ודאי אינו היחיד, ושמי שרוצים להגיע לאותו המקום באותו זמן אולי גם דומים בהיבטים אחרים"

שורה של סטארט-אפים ישראליים פועלים בתחום התחבורה במטרה להתמודד עם בעיות התחבורה והעלויות הכלכליות, הסביבתיות והחברתיות הגבוהות הנלוות לה. אחד מהם הוא סגסיטי, שרוצה לשנות את הדרך שבה אנו חושבים על תחבורה וצורכים אותה, על ידי שיתוף פעולה בין נוסעים. החברה קמה לפני כשנה בחממת היזמות נסטק בחיפה ופיתחה אפליקציה לטלפונים סלולריים, wego שמה, המאפשרת לכל נהג המתכנן נסיעה קבועה או חד פעמית, לשתף את פרטיה וכך להציע ולאפשר לאנשים להצטרף אליו.

השיתוף מאפשר לנוסעים לחלוק ביניהם את הוצאות הדלק; מבחינת התרומה לסביבה הדבר מביא לצמצום מספר כלי הרכב על הכבישים העמוסים, על הזיהום, הרעש והסכנה הנלוות. לאפליקציה יש תופעת לוואי חברתית חביבה משום שהיא מעודדת הכרות עם שכנים, עמיתים לעבודה, או אנשים אחרים שהרגלי הנסיעה, העבודה, או הבילוי שלהם דומים.

העיקרון של wego הוא "שהתחבורה צריכה להתאים את עצמה למשתמש ולא להיפך", כפי שמנסח זאת מנכ"ל סגסיטי, איל צאום. "ההנחה היא שאם אדם מעוניין להגיע למקום מסוים, הוא ודאי אינו היחיד, ושמי שרוצים להגיע לאותו המקום באותו זמן אולי גם דומים בהיבטים אחרים, כמו סוג בילוי, אזור מגורים, תחום העיסוק, ולכן כדאי שיכירו זה את זה", מסכם צאום את הרעיון החברתי שמאחורי הפיתוח.

החברה ביצעה כבר פיילוטים במדינות שונות, בהן ברזיל, ונמצאת במשא ומתן מתקדם לקיום פיילוטים דומים בישראל בזמן הקרוב.

חברת סגסיטי, המפתחת את wego, מונה 12 עובדים והושקעו בה עד כה כמיליון שקלים על ידי חממת נסטק, חממה פרטית שהקים ניצן פלדי. החברה נמצאת כעת בסבב גיוס נוסף.

אפליקציה ישראלית אחרת שיוצאת כעת לדרך היא אוטוטו, שלראשונה תנסה לספק מידע גם לנהגי האוטובוס, שיידעו למשל כמה נוסעים ממתינים להם בכל תחנה, ואיפה אפשר לוותר על עצירה - אם כי הדבר עוד דורש שיתוף פעולה מצד הרשויות, שיש לחכות ולראות אם אכן יתרחש.