מדד הפסיכולוגיה הישראלית

אחרי מהלך גדול, יש סימנים שמאותתים על תיקון עומק קרוב

מדד יתר-50 מהווה סמן חשוב לזירה המנייתית אצלנו, כוחו מצוי במאפיינים הנתפסים לעתים כ"חסרונות" המאפיינים אותו.

• הוא מאגד את המניות הקטנות, חסרות נזילות.

• החברות שאותן מייצגות אותן מניות, אינן מהוות את עיקר כלכלתנו.

• לזרים עניין קטן בהן, ובמדד עצמו.

• אין עליהן, או על המדד עצמו, אופציות מעו"ף, או נגזרים אחרים.

• ולבסוף, קיימות מעט קרנות נאמנות, או תעודות סל, המתמחות במניות שנכללות בו, ובו עצמו כמדד.

כי כל אלו מקנים למדד, ולמשקיעים בו ובמניותיו, גוון מקומי מודגש. יתר על כן, קשה לדמיין מסחר "תוך יומי" במניות הללו, כפי שניתן לראות, יום יום, במדד הדגל, ת"א 25. הנזילות האיומה מונעת זאת לחלוטין. יש לעיתים פרצה של התלהבות במניות בודדות או סקטורים (נפט...), אך כפי שזו הגיעה, כך היא דועכת. וכך, לפנינו נכס פיננסי המציג את הפסיכולוגיה של השוק הישראלי, בניקוי רוב ההשפעות הזרות.

ועכשיו נותר רק לבחון אותו, ולראות מה מצבו הטכני, על מנת להבין את מצבה הנוכחי של אותה פסיכולוגיה מקומית. לפניכם גרף שבועי:

משה שלום יתר-29-04
 משה שלום יתר-29-04

לפני הכול, חייבים לומר שהגרף השבועי הזה מראה תקופה די ארוכה של חיוב כללי. זאת מאז התחתית של אמצע 2011, כאשר המדד נשק לסביבות ה-300, ועד עתה, כאשר אנו רואים אותו מסתובב סביב ה-600. למרות זאת התקופה האחרונה די הורידה את המורל לאופטימיסטים התמידיים.

למעשה הם נשארו עם טעם של עוד, מאז השיא סביב 610. זה אחרון הושג כבר באוקטובר של השנה הקודמת. אותו שיא גם היווה את ההתחלה של תבנית דשדוש רחבה, וארוכת טווח. תבנית בצורה של משולש ישר זווית מתכנס, כאשר אנו מתקרבים כעת לנקודת הקצה שלו (דרך אגב, זו אחת הסיבות לכך שאני מביא זאת בפניכם).

שימו לב שהפסגה הכפולה, המסומנת ב 1 סגול, מלווה בסטייה שלילית באינדיקאטורי כניסת הכסף והמומנטום. זהו סימן שלילי די חמור, הנותן סבירות להמשך די שלילי, אבל חייבים לציין גם שבינתיים, קו המגמה הגדול, המהווה את קו המניפה השני מאז התחתית של 300, עדיין שומר על אותה תנועת מחיר. את ההתמדה בתמיכה הזו ניתן לראות בבירור על ידי נקודות המפגש הרבים המצוינים על ידי החיצים הסגולים.

כמו כן יש לציין שהממוצע הנע החשוב ביותר בעיני מנהלי הכספים, זה של ה-200 יום (המיוצג כאן על ידי ממוצע נע של 40 שבועות ירוק בהיר), מהווה תמיכה דינאמית די אפקטיבית.

לגבי התסריט החיובי אין הרבה מה להרחיב: פריצה, והמשך מעל 610, יתחילו מהלך מגמתי חיובי חדש, ויכניסו חזרה את האופטימיות לתוך הנכס הזה.

על הסבירות השלילית יש הרבה יותר דברים מעניינים לומר:

• תחילה, רמות התמיכה המצוינות בצהוב יהוו כנראה תחנות ביניים בדרך לרמת התמיכה החשובה יותר, דהיינו זו העומדת סביב 520.

• יש לפנינו את סרגל ה-Fibonacci (בשחור) המראה לנו את רמות התיקון הלגיטימיות של התנועה המגמתית האחרונה, דהיינו זו שהחלה סביב 350 (3 שחור) ועד השיא סביב 610.

• הפעם הוספתי עוד כלי Fibonacci, והוא סרגל המניפה שלו (2 כחול). כלי זה מציין לנו את רמות התיקון בזויות של המגמה ולמרבה הפליאה הגדולה (או אולי לא כל כך...) אותה מניפה יושבת בדיוק (!) על גבי קווי המגמה ההיסטוריים של תנועת מחיר במדד.

לסיכום:

המדד עשה מהלך גדול, ונעצר בתחום רחב של כ-90 נקודות, כאשר סימנים מעידים על סבירות לתיקון עומק קרוב. אני מקווה שהכלים שהצגתי כאן יעזרו לתת הערכה אפשרית למהות אותו תיקון, במידה והוא אכן יתגשם. שבירת תבנית המשולש, מטה או מעלה, תהווה חיזוק להתגשמות הסבירות של הטווח הבינוני (השבועי) המוצג.

  • משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.