אז יש מאמן זר למכבי חיפה, נו ו...

אם שחר בונה מהפכה על מינוי מאמן סרבי לא מוכח, אז באמת שחבל על הכסף ■ אם טביב בונה על ריאיון הזוי שיסדר לו יח"צ - אולי פשוט קודם שישלם משכורות?

1. כאמירה, ההחלטה של יעקב שחר למנות את אלכסנדר סטנוייביץ' למאמן החדש של מכבי חיפה היא נכונה. מנג'ר זר זו קודם כל הצהרת כוונות והודאה בכך שנעשו אינסוף טעויות בשנים האחרונות במערכת שקפאה על שמריה, בכך שנדרשת הפיכה מסוימת. רק שאם המטרה של חיפה היא להתחרות במכבי ת"א - ונצא מנקודת הנחה ששחר עדיין בעסק הזה בשביל לזכות בתארים - אז ברור שמדובר על שם פחות מרשים מסוזה או אוסקר, שלא לדבר על כך שהחבילה החדשה של חיפה לא כוללת דמוי ג'ורדי.

הרקורד של סטנוייביץ' אינו רע, אבל ודאי לא נוצץ. כמו אלישע לוי, גם הוא צבר 0 נקודות בקמפיין היחיד שלו בליגת האלופות. הישג השיא שלו הוא אליפות סרביה עם פרטיזן בלגרד, מועדון שזכה בתואר הזה 21 פעמים גם לפניו - ואנחנו מדברים בסך הכל על ליגה שולית וענייה באירופה: ההכנסה הממוצעת של קבוצה שם בעונת 2011/12 עמדה על 1.3 מיליון אירו, פחות משליש מזו שנרשמה בישראל. לא ניקח כאן סיכון גדול אם נאמר שפיני זהבי, שלפי דיווחים בסרביה מעורבב חזק מאוד לאחרונה בפרטיזן בלגרד ואף מנסה לסייע לקבוצה למצוא משקיעים (וידוע גם בקשרים שלו עם שחר), הוא זה שעירבב את סטנוייביץ' לחיפה. זה כל מה שהצליח סוכן-העל המהולל לסדר לחבר ותיק כמו שחר?

רק שהעניין במקרה הזה הוא לא המאמן. להגיד 'הבאתי מאמן זר' זה לא מה שיזיז את העגלה של חיפה מהבוץ. כדי לנצח את מכבי ת"א, הדבר היותר קריטי זה לתת למאמן כלים טובים יותר מאלו שהמשיכו לבזות אתמול (ב') את המועדון בהפסד הביתי לקרית שמונה (ובסה"כ 13 הפסדים מ-32 מחזורים העונה!). שחר צריך ללכת בגדול, על סגל נוצץ, להחזיר ליגיונרים (כמה אופציות: בן בסט, בן שהר, דודו ביטון, חמד, מליקסון, בניון, טל בן חיים, אלירן עטר). זה טוב שיווקית (מנויים, אצטדיון חדש), אבל זה בעיקר מנצח משחקי כדורגל: בשנים האחרונות יצאו לאור אינסוף מחקרים שמוכיחים כי השקעה גבוהה בשכר העובדים היא כמעט תמיד ערובה להצלחה בענף הזה. החודש פרסמה אופ"א דוח שמצא כי בעונות 2011/12 ו-2012/13, ב-52 הליגות העליונות במדינות החברות בארגון האירופי - לקחו הקבוצות בעלות תקציבי השכר הכי גבוהים 76 מתוך 104 תארי אליפות שחולקו.

מחקר מוכר קודם בנושא, של כלכלן הספורט הבריטי פרופסור סטפן סיזמנסקי, מצא כי בין השנים 1987-2001 נרשמה קורלציה של 93% בין גובה המשכורות ששילמו קבוצות הליגה האיטלקית לשחקנים שלהן - לבין המיקום הסופי שלהן בסרייה A, ובשתי הליגות העליונות באנגליה בין 1998 ל-2007 ההתאמה עמדה של 89%.

שחר שם כבר שנים את היד בכיס. אבל כדי לנצח את מכבי ת"א הנוכחית, הוא חייב להבין שמה שהספיק עד לפני כמה שנים כבר לא מספיק היום. אם הוא לא מתכוון לעשות את זה, חבל על כל הטרחה של הנחתת מאמן סרבי. בשביל להתמודד על מקום בליגה האירופית מספיק בנאדו.

2. יומני המשיח, אפריל 2014: איזה שוק! איזו הפתעה! מוסר התשלומים של אלי טביב לוקה בחסר! מדהים. זה ממש כאילו מחר יודיעו לנו שאדם נשך כלב, שאובמה הורה על פלישה של חיל הנחתים לסוריה, שביבי הכריז כי חמאס הוא בסך הכל פרטנר סבבה לגשת איתו למו"מ, שנאס"א מצאה סימני חיים על מאדים ושהקוסמונאוטים גילו מצבור נפט בנוגה.

מי מאוהדי בית"ר שראה בשבת את הריאיון האופייני של טביב ב"יציע" של ערוץ הספורט, ודאי תפס את הראש על ההילולה בקיץ כשטביב לקח את הקבוצה ו"הציל" אותה מגאידמק ("אוי אוי אוי אוי אוי אוי, משיח תימני"). הנה המיטב מאותו ריאיון:

■ "בכל הקבוצות שהייתי, תמיד, גם אם זה היה בהפועל ת"א וגם בהפועל כפ"ס, אף פעם לא היתה שום שביתה של שחקנים והם קיבלו את המשכורות בין ה-15 ל-30 (בחודש)... גם אם היתה איזו דחייה כשהייתי בקבוצות האלו, לא היה שום דבר, דיברתי עם הקפטן שדיבר עם שאר השחקנים, והוא הבין שמילה שלי זו מילה"; הבעיה: דדי בן דיין, גילי ורמוט, ערן זהבי, שי אבוטבול, מאהרן לאלה, דני בונדר, איתי שכטר, סלים טועמה, טוטו תמוז, ואפילו המאמן דרור קשטן, ומתנצלים אם השמטנו מישהו - כולם נכנסו להליכי בוררות מול הפועל ת"א כשטביב היה הבוס של האדומים. אכן, מקריות. אכן, מילה זו מילה.

■ "לקחתי מועדון בפני קריסה עם חובות של עשרות מיליוני שקלים... אני עד היום הכנסתי 11 מיליון שקל למועדון... חסר לי לפחות 10 מיליון שקל, יש פה בור"; הבעיה: אם הכנסת 11, איך עדיין חסר לך 10? כשאבי נמני שאל אותך במהלך הריאיון אם יש לך מספר מדויק כשאתה אומר 'חובות של עשרות מיליונים' - למה התעלמת ממנו?

■ "לא עשיתי טעויות (בבנייה של הסגל)... קיבלתי קבוצה שבועיים לפני תחילת עונה, היה קשה להביא שחקנים"; הבעיה: סילופי המציאות. המשחק הראשון של בית"ר העונה התקיים ב-24 באוגוסט וחלון ההעברות נסגר ב-17 בספטמבר. הוועדה להעברת זכויות בהתאחדות לכדורגל, הגושפנקא הסופית לעסקאות רכישת מועדונים בליגת העל, אישרה את טביב כבר ב-2 ביולי.

■ "לקחתי קבוצת כדורגל שהיתה מפורקת... אם אני לא הייתי היום בבית"ר ירושלים, 300-400 ילדים במחלקת נוער של בית"ר היו ברחובות"; הבעיה: הרטוריקה. מועדון שקיים 78 שנים, אחד הגדולים והאהודים ביותר במדינת ישראל, היה קורס אם לא היית מגיע על החמור הלבן שלך? אתה מאמין לעצמך? האם בית"ר קרסה בארבע השנים האחרונות בהן גאידמק היה רשום בהתאחדות כבעלים אבל למעשה היה פיקציה?

3. במשך כל העונה התקשורת מטרטרת לו לתוך הראש את המנטרה הזאת על זהבי. מנסה להוציא אותו משיווי משקל, מתחננת למעידה קלה בלשון, לכותרת. ביום שבת, אחרי ההפסד בדרבי, פאולו סוזה נשאל על התלות של מכבי ת"א בקשר הפנומנלי שלה, ולראשונה מאז נחת בישראל העז להודות: "בעתיד נרצה שיהיו לנו יותר אפשרויות".

ההבדל בין שתי המחציות בדרבי, זאת שמכבי ירדה אליה בפיגור 3-0 וזאת שהיא ניצחה 0-1, הוא תמונת מראה לעונה כולה. ב-2013/14, זהבי שיחק בכ-81.7% מתוך סך של כ-4,070 דקות הכדורגל של מכבי ת"א בליגה, בגביע המדינה ובאירופה. כשהוא על המגרש, מכבי כבשה 71 שערים וספגה 30. וכשהוא לא? תשעה שערי זכות, 10 שערי חובה.

זה לא איזה גילוי מרעיש שקבוצות כדורגל בדרך כלל תלויות בכוכבים שלהן. כריסטיאנו רונאלדו כבש או בישל 43% מ-146 הגולים של ריאל מדריד העונה. אבל זה כן מלמד אותנו שזהבי פעל בחופזה: הוא כבר סיכם על הארכת חוזה בקרית שלום לפי שכר שינוע בין 550 ל-600 אלף אירו נטו לעונה (לפי הפרסומים). לא שכר רעב כמובן, אבל לא הכי גבוה בתולדות ליגת העל - בבית"ר של ארקדי היו זרים שהרוויחו הרבה יותר. זהבי שווה למכבי הרבה יותר.