גילה שוקל להטיל עיצום כספי על תנובה בגובה מיליון שקל

בנוסף, נשקלת הטלת עיצום כספי בגובה 300 אלף שקל על טיב טירת צבי, זאת בגין היותן צדדים להסדר כובל

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, הודיע היום (ג') לתנובה ולטיב טירת צבי 2000 על כוונתו להטיל עליהן עיצום כספי בגין היותן צדדים להסדר כובל, מבלי שניתן להן אישור בית הדין להגבלים עסקיים, היתר זמני או פטור מאת הממונה.

סכום העיצום הכספי אשר בכוונת הממונה להטיל על תנובה עומד על מיליון שקל, וסכום העיצום הכספי שבכוונתו להטיל על טירת צבי עומד על 300 אלף שקל.

עניינו של ההסדר נשוא החלטת הממונה בהתחייבות של טירת צבי להפצת מוצריה על-ידי תנובה באופן בלעדי, למעט באזורים מסוימים. עוד נקבע בהסכם בין הצדדים כי לטירת צבי יש סמכות לקבוע את מחירי המוצרים ואת שיעורי ההנחות שיינתנו לקמעונאים. באפשרותה של תנובה להעניק שיעורי הנחות נוספים, ובלבד שתישא בעצמה בעלויות של הנחות אלה. תניות אלה בהסכם שבין הצדדים מהוות הסדר כובל כמובנו בסעיף 2 בחוק.

ההסדר הכובל אשר תנובה וטירת צבי היו צדדים לו קיבל בעבר פטור מאת הממונה על ההגבלים העסקיים. מן העובדות שהובאו בפני הממונה עלה כי הצדדים להסדר הוסיפו לקיימו לאחר שהפטור שניתן להסדר פקע.

בקביעת סכום העיצום הכספי העניק הממונה, בין היתר, משקל לעובדה שנמצא כי ההסדר אינו פוגע פגיעה של ממש בתחרות בשוק, וכי הוא ראוי למתן פטור. הפרה שאין בצידה פוטנציאל פגיעה משמעותית בתחרות מצדיקה הטלת עיצום כספי בסכום נמוך באופן יחסי.

בנוסף, העובדה שמדובר באחד המקרים הראשונים בהם מוטל עיצום כספי מכוח החוק מהווה אף היא שיקול לטובת הפחתת העיצום הכספי בנסיבות מקרה זה.