המבקר הסיר צו הגנה מחושף שחיתות במשרד החקלאות

מבקר המדינה שפירא הסיר את צו ההגנה של ד"ר אורן סונין, לבקשת מנכ"ל משרד החקלאות ■ נוטה לא להעניק צו הגנה לרפי רותם שחשף שחיתות ברשות המסים

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הסיר היום (ג') את צו ההגנה כחושף שחיתות שניתן לפני כשנתיים לד"ר אורן סונין, מנהל תחום דיג ימי במשרד החקלאות. זאת, לאור בקשה של מנכ"ל משרד החקלאות, רמי כהן, שפנה למבקר בבקשה להסיר את הצו.

בתגובה לשאלת "גלובס" על הסיבה לבקשת המנכ"ל, נמסר ממשרד החקלאות: "משרד החקלאות אינו דן בנושאים אישיים הקשורים לעובדיו מעל דפי העיתון".

בעקבות תחקיר ב"גלובס" על מחדלים וחשדות לשחיתות באגף הדיג, נפתחה חקירה של המבקר, במסגרתה מסר ד"ר סונין מידע רב. במאי 2011 יצא דוח חמור של המבקר המדינה, ובו פורטו מחדלים חמורים בפעילות האגף שהביאו למשבר בענף הדיג, והאשמות אישיות קשות נגד חיים אנג'וני, מי שהיה מנהל אגף הדיג. לאחרונה אנג'וני הועבר מתפקידו.

מאז שנודע למשרד החקלאות כי ד"ר סונין הוא חושף השחיתות, הוא עבר מסכת של התנכלויות, בעיקר בתקופתה של השרה הקודמת, אורית נוקד, והמנכ"ל הקודם, יוסי ישי. בעקבות התנכלויות אלה הוציא המבקר לד"ר סונין צו הגנה בינואר 2012.

בישיבה שנערכה במשרד המבקר בשבוע שעבר, בנוכחות המבקר ונציב תלונות הציבור הלל שמגר, הובטח לד"ר סונין כי הצו יוסר תוך התחייבות של המנכ"ל כהן להימנע מפגיעה בד"ר סונין, ותוך מחויבות לתקן את הליקויים עליהם הצביע סונין באגף הדיג.

ד"ר סונין מתמודד כרגע במכרז לתפקיד מנהל אגף הדיג.

רותם פעל בתום-לב

במקביל, לפי מקורות שונים, המבקר שפירא נוטה לא להעניק צו הגנה לרפי רותם, קצין המודיעין לשעבר ברשות המסים, שחשף עם עוד 14 חוקרים מעשי שחיתות ברשות המסים.

זאת, למרות שבשורה של התבטאויות פומביות, בכנסים בעניין חושפי שחיתות, הביע שפירא תמיכה במאבקו של רותם, ונוצר הרושם כי רותם עשוי לקבל צו הגנה רטרואקטיבי החל מיום הדחתו מרשות המסים ב-2005, בגין פעילותו לחשיפת שחיתות, ויוחזרו לו כל זכויות השכר והפנסיה שמגיעות לו כדין אך נשללו ממנו.

מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, אמר בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת כי צריך היה לתת לרותם צו הגנה. בידי המבקר שפירא גם מכתב של פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, רות דוד, ובו נאמר כי רותם פעל בתום-לב לחשיפת מעשי שחיתות.

"צוהר חדש בעניין רותם"

43 עיתונאים מכלי תקשורת שונים פנו (ביוזמת הח"מ) בינואר למבקר וביקשו לדעת מדוע לא ניתן צו הגנה לרותם, ומדוע הוא אינו מחזיר לרותם את זכויותיו.

ל"גלובס" נודע כי לפני שבועות אחדים התקיימה בלשכת המבקר פגישה בעניין זכויות העובד של רותם והפנסיה המגיעים לו. בפגישה השתתפו מנהל רשות המסים, משה אשר; נציב שירות המדינה, משה דיין; והחשכ"לית, מיכל עבאדי-בויאג'ו.

המבקר מסר הבוקר לעיתונאים: "עניינו של רותם מצוי על שולחן המבקר כל העת. איני סבור כי יש צורך להכביר במילים על הקושי בפתרון פרשה זו, אשר ניצניה עוד בשלהי המאה הקודמת, ועיקרה בתחילת העשור הראשון של המאה הנוכחית.

"למעשה, ניתן לומר כי אירועי פרשה זו הסתיימו כבר בשנת 2007, כ-5 שנים לפני כניסתי לתפקיד. עם זאת, בתחילת שנה זו נפתח צוהר חדש, אשר דרכו נעשה כעת ניסיון כן ואמיתי, לו שותפים גורמים רבים, למצוא מוצא אנושי והגון לפרשה זו.

"בשלב הנוכחי הוגשה תלונה פורמלית על-ידי עו"ד חי בר-אל, בא-כוחו של רותם, לנציבות תלונות הציבור כנגד הליך הפסקת עבודתו ברשות ב-2007. עוד טרם חלף המועד להגשת תשובת הרשות לפניית נציבות תלונות הציבור אליה, התקיימו במשרד המבקר מספר פגישות עם בכירים במגזר הציבורי, ונראה כי כל הגורמים הרלוונטים הפנימו את הצורך להגיע לפתרון מהיר.

"בנסיבות אלה פנינו לבא-כוחו של רותם על מנת שיעלה על הכתב את הדרישות הכלכליות הנובעות מתלונתו, ובערב חג הפסח הועבר מכתבו במישרין לחשכ"לית באוצר ולנציב שירות המדינה, עם מכתב נלווה של מנהל נציבות תלונות הציבור, עו"ד הלל שמגר. עודכנו כי בימים הקרובים תיקבע פגישה בין בא-כוחו של רותם לבין הגורמים המתאימים במשרד האוצר, לשם התחלת ההידברות ביניהם".