שמולי: "נותר רק להתפלל שמחירי הדירות יירדו מעצמם"

כך אמר ח"כ איציק שמולי שהתייחס לתוכנית השכירות של לפיד: "כשיש הוריקן בחוץ אתה לא פותח מטריה, והתוכנית הזאת לא תביא לירידת מחירים"

"עם מחירי דיור שעלו ב-80% ומצב שבו מישהו בגיל שלי צריך 240 משכורות לפי השכר החציוני כדי להגיע לדירה, צריך להבין שזה הוריקן וכשיש הוריקן בחוץ אתה לא פותח מטריה, והתכנית הזאת לא תביא לירידת מחירים. היא בסך הכל פותחת מטריה מול ההוריקן של המחירים. המעבר של שר האוצר מדחיפת דירה להשכיר להורדת מע״מ משקפת ספק וחוסר ביטחון בתכנית שלו עצמו" - כך אמר היום חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה) בפאנל השתלבות המגזר המוניצפלי בפרויקטי דיור להשכרה ארוכת טווח של הועדה הבין משרדית שנערך במסגרת כנס "שוק ההון כמפתח למימון ופיתוח עירוני" שערכו S&P מעלות ומשרד עוה"ד פישר בכר אוריון וול ושות'.

עוד הוסיף שמולי: "הבעיה העיקרית היא אמון. כשמודיעים על הורדת מע״מ ואחרי זה מתברר שהפרטים בעצם לא סגורים, כשאומרים שמקדמים פתרונות דיור בר השגה ובעצם מתכוונים לדירות קטנות במחירי שוק וכשמשדרים לשוק מסרים סותרים - אין שום אמון וכל מה שנותר לעשות זה להתפלל שהמחזוריות תעשה כבר את שלה והמחירים יירדו בעצמם למרות צעדי הממשלה ולא בזכותם".

ערן ניצן, סגן הממונה על התקציבים באוצר שהשתתף גם הוא בפאנל, אמר כי "במשרד האוצר לוקחים כעת פרויקטים שהיו מוזנחים ואנחנו מתקצבים אותם במיליארדים. השמדת ערך קרקע היא חלק מהחלוציות של הורדת מחירי הדיור. אנחנו מנסים הרבה כיוונים להורדת המחירים והעיקר שנעשה. בישראל אין שוק שכירות מקצועי, אין אלטרנטיבה אמיתית למי שהוא לא סטודנט, למשפחה צעירה וזה מחריף את בעיית הדיור בישראל. הדרך לאפשר ברירה אחרת הוא מקטע השכירות המקצועי-מוסדי. שמנוהל על ידי חברות שמתמחות בשוק כזה. וזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו. זה לא יוריד את מחירי הדיור בשבועות הקרובים אבל כך נעמיד אלטרנטיבות אחרות לזוגות ולמשפחות צעירות".

דרור נגל, מנכ"ל חברת אזורים התייחס גם הוא למכרזים להשכרה וסיפק את נקודת המבט של היזמים, ציין כי "חייב להיות שיתוף פעולה בין מוסדי ליזם. רוב היזמים שניגשים לפרויקטים להשכרה יש להם מגבלה של הון עצמי. אני לא בטוח שהגוף המוסדי הוא תחליף לבנקים. לאחר שתושלם הבנייה צריך לראות כיצד מנהלים את אותם פרויקטים. רוב יזמי הנדל"ן לא יודעים לנהל כאלו פרויקטים. חייבים פה התערבות של הממשלה. רווחי האקווטי למוסדיים יהיו נמוכים והממשלה חייבת להתערב ולספוג את ההפסדים".

חנה הולנדר, מנהלת מערך המימון בהפניקס השקעות ופיננסיים, הסבירה כי יש מקום לשינוי המכרזים כדי שהמוסדיים ייכנסו אליהם: " מכרזי הדיור להשכרה הם סך הכל מכרזים טובים למוסדיים. אבל מצד שני התשואות לפרויקטים כאלו הן מאוד נמוכות. יש קושי גדול של היזמים שלא רוצים לפגוש את הכסף שלהם עוד 20 שנים. יש צורך לשנות מעט את המודל לאפקטיבית הרבה יותר. גם נושא של דיירים שלא משלמים, צריך לעגן את זה בחוק. צריך להסיר כמה שיותר חסמים ולהוריד סיכונים. המוסדיים מחפשים אפיקי השקעה חדשים במיוחד לאור הריבית היום".

עו"ד איתן גינזבורג, סגן וממלא מקום ראש עיריית רעננה ויו"ר ועדת משנה לתכנון ובנייה בעיר, הסביר יש לתת לעיריות לפעול בתחום הבנייה להשכרה: "הכל עניין של מדיניות, ועדות והצהרות לא יעזרו. כשהמדינה היא מונופול הכל יהיה תקוע. צריך לתת לרשויות סמכויות לניהול קרקעות ובעלות על קרקעות. אם נבנה על קרקע אפס כמו מעל גנים או מוסדות, נוכל לשמור על פול של דירות לצעירים. חייבים לשמור בידי השלטון המקומי פול של דירות וכך נוכל לשמור על דירות פנויות לשנים. המדינה נכשלה בניהול תחום הדיור. הגיע הזמן שיאפשרו לעיריות על ידי חברות כלכלית לבנות דירות להשכרה ארוכת טווח וליצור פול מתמיד של דיור בר השגה בידי הציבור".