בוטלה עסקת הענק למכירת גמידה סל לנוברטיס

ל"גלובס" נודע כי הדירקטוריון של נוברטיס לא אישר העסקה ■ היקף המכירה היה 200-300 מיליון דולר, עם פוטנציאל הכנסות של עד 600 מיליון דולר בתמלוגים ותשלומי אבני דרך ■ שתי הנפגעות העיקריות - אלביט מדיקל וכלל ביו

החברות אלביט מדיקל וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה הודיעו היום (ה') על הפסקת המגעים למכירת חברת גמידה סל, יצרנית הטיפלים באמצעות תאי גזע בסרטן הדם. גמידה סל הייתה אמורה להימכר לחברת נוברטיס בסכום של כ-200-300 מיליון דולר במזומן עם פוטנציאל להכנסות של מאות מיליוני דולרים בתמלוגים ותשלומי אבני דרך לאחר המכירה, אולם ל"גלובס" נודע כי הדירקטוריון של נוברטיס, הרוכשת, לא אישר את העסקה.

לא ברור עדיין מה מנע מנוברטיס, שמעולם לא אישרה בפומבי את המגעים, לסגת מן העסקה לאחר שכבר נחתם מזכר הבנות הכולל את התנאים הפיננסיים המדוייקים. נדיר כי עסקה מגיעה לשלב הזה ואינה מתממשת, אולם כשמדובר בעסקאות גדולות, לרוב קשורים הדברים להחלטות אסטרטגיות של הנהלת החברה הרוכשת לגבי המשך דרכה.

שתי הנפגעות העיקריות מן ההחלטה, בנוסף לחברה עצמה כמובן, הן בעלות המניות הגדולות אלביט מדיקל (המחזיקה כ-30% מהחברה) וכלל ביוטכנולוגיה (המחזיקה 22%).

אלביט מדיקל היא חברה בת של אלביט המדיה, שעברה לאחרונה לידי בעלי החוב. אלביט הדמיה הייתה כנראה שמחה מאוד לראות את אלביט מדיקל מתעשרת במזומן על חשבון פעילות ביוטק הפכפכה, דבר שהיה מקל עליה למשוך דיבידנד כלפי מעלה וכן להשטיח את מבנה הפירמידה שלה.

כת"ב, שבידיה כארבעה נכסים בשלבי פיתוח מתקדמים: אנדרומדה, גמידה סל, קיורטק ומדיוונד, פועלת לאחרונה לביצוע עסקאות אסטרטגיות סביב כל מוצריה. לאחרונה הנפקיה כת"ב את מדיוונד וכן מכרה את אנדרומדה בעסקה שכללה יחסית מעט מזומן באופן מיידי, ובוצעה מול חברה בינונית בגודלה. המשקיעים חיכו לעסקת גמידה סל כדי לראות כמות יפה של מזומן נכנסת מיידית לתוך החברה, כגושפנקא מלאה לפעילותה של כת"ב, אולם יצטרכו כנראה להמשיך בינתיים לחכות.

בימים האחרונים הודיעה נוברטיס כמה הודעות שיכולות לשפוך אור מסויים לגבי ביטול העסקה. היא הודיעה על רכישה של פעילות הסרטן של חברת גלקסו סמית'קליין ב-16 מיליארד דולר ומכירת פעילותה של נוברטיס בתחום החיסונים לגלקסו ב-7.1 מיליארד דולר. כמו כן מכרה נוברטיס את הפעילות הוטרינרית שלה לאלי לילי ב-5.4 מיליארד דולר.

כמו כן הודיעה החברה על קבלת אישור שיווק לתרופה חדשה לתת פלח קטן של חולי סרטן הריאות. עוד הודיעה על כוונה שלא לרכוש מחברה צרפתית בשם Transgene מוצר ניסיוני אחר בתחום סרטן הריאות בכמעט מיליארד דולר. מה שקרה לטרנסגן יכול לשפוך מעט אור גם לגבי ההתנהלות מול גמידה.

טרנסגן מסרה כי לא קיבלה כל הסבר לביטל העסקה מולה, וכי דבר לא השתנה בחברה או במידע הקליני שלה מאז שחתמה איתה נוברטיס על מזכר הבנות. נוברטיס עצמה מסרה כי "בחנה את העסקה על בסיס ההקשר האסטרטגי, המידע הקליני, סיכויי הצלחה והעלות הדרושה להתקדם", כלומר, למעשה, שוב לא נתנה הסבר של ממש להחלטתה.