שובו של "חג הפועלים": אירועי 1 במאי חוזרים בגדול

צעדות ועצרות בב"ש, ת"א, ירושלים וחיפה ■ ועדים ותיקים כמו תע"ש יעניקו אותות לוועדים חדשים כמו פלאפון ומגדל, שיעבירו אותם לוועדים הצעירים כמו פיצה האט ומקדונלד'ס

אירועי ה-1 במאי, "חג הפועלים" שהיה עד שנות ה-80 ליום חג של ממש ודעך כמעט לחלוטין בשני העשורים הקודמים, זוכים בשנים האחרונות לעדנה מחודשת בעקבות גל התאגדויות העובדים במשק ובמגזר הפרטי בפרט. אחר הצהריים (ה') ייפתחו האירועים בשלל עצרות ותהלוכות בת"א, באר שבע ובחיפה, שיימשכו מחר גם בירושלים. על פי הערכות, האירועים השנה יכללו מספר שיא של משתתפים.

האירועים הגדולים ביותר יתקיימו בת"א, כשהמארגנים שלהם נחלקים לשני זרמים עיקריים: הזרם המרכזי, הנתפס כסוציאל-דמוקרטי ומונהג על ידי תנועת דרור ישראל, הנוער העובד והלומד, ההסתדרות הכללית והמשמרת הצעירה של מפלגת העבודה; והזרם השמאלי יותר, שנתפס כסוציאליסטי מובהק, המונהג על ידי ארגון "כוח לעובדים", עמותת קו לעובד והמפלגות מר"צ וחד"ש.

האירוע של הזרם המרכזי ייפתח בשעה 17:00 בצעדה מכיכר המדינה ועד לרחבת בית ההסתדרות בת"א. שם יתקיים מפגן ענק ויוצא דופן, בו ועדי עובדים ותיקים יחלקו את "אות ההתאגדות" לוועדים חדשים שהוקמו בשנים האחרונות במקומות עבודה שונים, בהם סלקום, פלאפון, אלבר, כלל ביטוח, מגדל ועוד. ראשי הוועדים החדשים יחלקו בעצמם אותות כאלה לנציגי "הוועדים הצעירים", שהוקמו במקומות עבודה בהם מועסקים בעיקר בני נוער, בהם מקדונלד'ס, בורגראנץ', דומינוס ופיצה האט. על האות נכתב: "האות מוענק על התמודדות אמיצה, נחושה ועיקשת על ערכי הצדק, השוויון והחירות. על חתירה רצופה ומתמשכת לזקיפת גוו של היחיד, בתוך היחד המחזק. על פעולה מעמיקה למען התאגדות אנושית ומאבק נגד ניצול". האירוע של הזרם השמאלי יותר ייפתח הערב ב-18:00 בצעדה מכיכר "הבימה" ועד לסינמטק.

באופן מסורתי, חיפה, שקרויה גם "עיר הפועלים" או "העיר האדומה", מרכזת סביבה את מספר האירועים הרב ביותר. אמש נפתח "פסטיבל סרטי פועלים" בסינמטק המקומי ביוזמת המכללה החברתית-כלכלית זו השנה השביעית, שיינעל ביום א' הקרוב. במוזיאון חיפה נפתחה התערוכה "מעמד אחד - מאבק אחד" של האוצרים אפרת לוין ורפי קמחי, שמשמש כרכז מטה צפון בכוח לעובדים. השבוע, כחלק מהאירועים, סטודנטים באוניברסיטת חיפה חילקו פרחים לעובדי הקבלן בקמפוס. בשעות הערב יתקיים גם המצעד השנתי של "קואליציית ה-1 במאי", שיצא משדרות בן גוריון.

מיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום שמצויה במו"מ מתקדם להסכם קיבוצי ראשון בחברה, אמרה היום ל"גלובס": "אני ברוח ה-1 במאי כל השנה, מסבירה לעובדים איך פתאום מאוסף של פרטים קטנים אנחנו הופכים לאחד גדול ומשפיע. סלקום היא חלק מהשינוי, מהתהליך, מכדור השלג המטורף הזה שבמסגרתו כל המדינה מתאגדת. כשאני רואה שגם הצעירים ממקדונלד'ס ודומינוס וכדומה הולכים אחרינו, זה מראה לי שיש תקווה. אנחנו חוזרים לשורשים, לביחד, כי הבנו שהדרך הקפיטליסטית במתכונתה הנוכחית היא רעה ופוגעת בכולנו".