"אני חושב שאין מישהו בארץ ששיקם יותר חברות ממני"

עו"ד ישי בית-און, המתמחה בפירוקים וכינוסים: "בארץ לא משתמשים מספיק בכלי של שיקום חברה. השיקום צריך להתחיל לפני שהחברה מתה. לבעלי עסקים קשה להפנים את זה" ■ "אני מעריך אנשים שבזכות היצירתיות הפכו לטייקונים"

"התחום שבו אני עוסק היה מאוד לא מפותח בארץ בתחילת הקריירה שלי. אני הכנסתי את כל הנושא של כינוסי נכסים במסגרת תקנות סדר הדין האזרחי. מה שהיום מקובל, שאתה מגיש תביעה כספית ומבקש כינוס נכסים לנתבעת, לא היה עד אז. אני השרשתי את זה בארץ".

כך אומר בשיחה עם "גלובס" עו"ד ישי בית-און, המתמחה בפירוקים, כינוסים ושיקום חברות.

לדבריו, "נקודת המפנה הראשונה בקריירה שלי הייתה הפירוק של חברת נור פרסום. תוך שנתיים שבהן הפעלתי אותה, העברתי אותה מתזרים שלילי לתזרים חיובי. זה היה תיק מרתק, שהיו בו את כל העניינים האפשריים והלא אפשריים. בסיכומו של דבר, הצלחתי למכור חברה, שהשווי שלה היה 6 מיליון שקל, בהתמחרות שנערכה בבית המשפט בין 'מעריב' לבין 'ידיעות אחרונות' ב-17 מיליון שקל. לאחר מכן שיקמתי חברות רבות".

תקדים חשוב השנה

"שימשתי לאחרונה ככונס נכסים בתיק שבו בית המשפט העליון קבע הלכה חשובה לכלל המשק", אומר בית-און, "לפיה כל מי שמבקש מבנק, או מוסד פיננסי אחר, משכנתא על נכס מקרקעין - חייב לצרף לבקשתו אישור עירייה, שלפיו שולמו כל תשלומי הארנונה על הנכס, בדיוק כמו שעושים כאשר מוכרים נכס מקרקעין ורוצים לבצע רישום בטאבו".

שיקום חברות

לדברי בית-און, "בארץ לא משתמשים מספיק בכלי שנקרא 'שיקום חברה'. כדי לשקם חברות צריך להתחיל את התהליך לפני שהחברה כבר מתה. להרבה מאוד בעלי עסקים קשה להפנים את זה, והם מגיעים לתובנה הזו קצת מאוחר. הליכים של הקפאת הליכים, הסדרי נושים, שיקום והבראת חברות, מאוד עוזרים למשק, וגם משחררים את העובדים ממעגלי האבטלה שהולכים וגדלים.

"להיות מפרק של חברה ולחקור את נסיבות הקריסה של חברה - כמו שעושה עו"ד יוסי שגב בתיק של חברת טאו תשואות, שבו הוא מתעמת עם בנק לאומי - זה תמיד קשה ותמיד לא נוח. כי תמיד יהיו כאלה שיחפשו איך להתנער ממך כבעל תפקיד, כמפרק, ככונס. יוסי שגב נכנס לקרביים של ההתנהלות של בנק לאומי, ובנקים לא אוהבים שנכנסים להם לקרביים".

הפרידה מהבינלאומי

"במשך 20 שנה ייצגתי את הבנק הבינלאומי", מספר בית-און. "בסיכומו של דבר, ב-2006, על רקע ניסיונות של הבנק להתחלק איתי בשכר-טרחתי הפסוק, נפרדנו בטריקת דלת. הטענה שלי היא שהם לא שילמו לי את כל מה שמגיע לי. מדובר ב-5 מיליון שקל, אבל עם ריביות והצמדה זה מגיע להרבה יותר. הטענה שלהם היא שלקחתי יותר ממה שמגיע לי.

"אגדיר זאת כך: הם התנהלו כלפיי בצורה לא מכובדת, וכדי לקבל את שכרי שלא מצוי בכיסי ומצוי בכיסם, אני נאלץ לצאת למלחמה מול בנק, שהיא לא מלחמה קלה. לבנק יש הרבה כוח. להסתכסך עם בנק זה עניין קשה מאוד. זה גוף חזק מאוד.

"יש בינינו תביעות הדדיות, ודיון ההוכחות נקבע לחודש ספטמבר בבית משפט השלום בתל-אביב. בשלב זה אני מייצג את עצמי, ואותם מייצג עו"ד יונתן סונדרס. כיום 'עברתי צד', ואני מייצג חייבים נגד הבנקים וכן מייעץ בהקפאת הליכים ובשיקום חברות".

הריכוזיות אשמה בתספורות

"במשך תקופה ארוכה טענתי שזה לא נכון שבעיקר 6-7 משפחות בישראל מחזיקות את כל המשק", אומר בית-און. "העובדה שהמשפחות הללו שלטו והחזיקו את רוב המשק לא איפשרה תחרותיות ולא איפשרה לבעלי כישורים להשיג נתחי שוק.

לדבריו, "אני דווקא מברך על אנשים שהצליחו בזכות היצירתיות שלהם להגיע להיות 'סו-קולד' טייקונים, כמו גיל שויד למשל, אנשים שהצליחו, וכבודם במקומם מונח. אבל היקפי האשראי שניתנו ל-6-7 המשפחות האלה הביא - וזה היה ידוע שזה יגיע במוקדם או במאוחר - לתספורות שאנחנו עדים להן בשנים האחרונות.

"האשראים שניתנו היו עצומים, והכספים הופנו למשאבים שחלקם לא נכונים. בסופו של דבר, הכול הגיע לבית-המשפט, שנאלץ להכריע במצבים מאוד קשים, שלא היו צריכים להגיע לשם.

"את המקרה של אי.די.בי ונוחי דנקנר, למשל, השופט איתן אורנשטיין ניהל בצורה חכמה. הוא הביא למפנה, שבו התברר כי טייקון עלול להפוך להיות סרדין, אם הוא לא מחזיר את החובות לכלל הנושים. אני חושב שזו הפעם הראשונה שטייקון מאבד את השליטה בחברות. עד היום כל הטייקונים היו מורגלים לכך שהם באים ואומרים 'תספורות' - ונשארים בסופו של דבר עם כל העסקים, רק בצורה יותר בריאה, על גב הנושים".

סוד ההצלחה

- מה סוד ההצלחה שלך?

"קודם כל האישה והילדים התומכים, ואחר-כך מוטיבציה וכישרון. בתחום שלי, שכולל שיקום חברות, חיפוש פתרון לבעיות של חדלות פירעון, פשיטות רגל, כינוסים ופירוקים, אתה עוסק בכל-כך הרבה תחומים מורכבים, שאתה צריך שיהיה לך גם יכולות להבין דברים מהר, זריזות תגובה, וגם כישרון להביא תוצאה. אני חושב שאין מישהו בארץ ששיקם יותר חברות ממני".

- מה התוכניות שלך לעתיד?

"יש לי כמה תוכניות וחלומות לעתיד. תוכנית אחת היא להשלים תואר דוקטורט במשפטים; ותוכנית שנייה היא להשלים כתיבת ספר שהתחלתי לכתוב בתחום של שיקום חברות. אני גם רוצה להמשיך לעסוק בספורט ובעבודה המשפטית היום-יומית".

רזומה

אישי: עו"ד ישי בית-און (58) גדל בגבעתיים ובירושלים; מתגורר ברמת-השרון עם ילדיו, עופרי (18) ועומר (20), ועם אשתו עדנה בייגל ובנה אדם (19)

מקצועי: בעל משרד המונה 5 עורכי דין, שעוסק בפירוקים, כינוסים, שיקום חברות, נדל"ן וליטיגציה. בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב. התמחה במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושימש כפרקליט במשרד K.L.W &H בניו-יורק. ייסד את הוועדה לשיקום חברות בלשכת עורכי הדין. מייצג את לשכת עורכי הדין בקבילות נגד עורכי דין. מרצה בארץ ובחו"ל בנושאי חדלות פירעון. קידם בכנסת תקנות בנוגע לשכר-טרחה למפרקים, שהעלו את שכרם ב-15% לעומת העבר.