התוכנית החדשה שעשויה לשנות לחלוטין את הדיור הציבורי

משרד השיכון יוזם: מתחמי קרקע בדיור ציבורי יימכרו ליזמים פרטיים, והתמורה תשמש לרכוש דירות חדשות לדיור ציבורי

משרד השיכון מגבש תוכנית למכירת מתחמי קרקע עליהם בנוי דיור ציבורי ליזמים פרטיים ולהשתמש בכספי התמורה כדי לרכוש דירות חדשות לדיור הציבורי. במשרד נשקלת אף האפשרות להשתמש בכספי התמורה מהקרקע לבניית דיור ציבורי חדש.

השלב הראשון בתוכנית זו הוא פרסום מכרז על ידי חברת עמידר שחלקו מתייחס למיפוי מלא של מתחמי הדיור הציבורי קיימים, אפשרות קידום תב"עות על מתחמים אלו ושיווק מגרשים עבור רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון.

על פי התוכנית המתגבשת, בניינים שבהם רובן המכריע של הדירות הן דירות דיור ציבורי (לפחות 70%) בבעלות המדינה תקודם תב"ע וייצא מכרז רגיל ליזמים על הקרקע. מדובר במכרז קרקע רגיל עליו יוכל להיבנות פרויקט מגורים ללא שילוב דיור ציבורי. התמורה שתתקבל ממכירת הקרקע, כך על פי משרד השיכון, תעבור לקרן הדיור הציבורי במשרד השיכון וסכום זה ייועד לרכישת דירות חדשות לדיור הציבורי אליהם גם יעברו הדיירים הקיימים במתחמים שיפונו וייהרסו. גם דיירי דיור ציבורי שרכשו את הדירות במהלך מבצעי המכירה שנערכו על ידי המדינה בשנים האחרונות יוכלו להיכלל במסגרת התוכנית.

המכרז, שחלק ממנו מתייחס למיפוי המתחמים, עתיד להתפרסם בימים הקרובים פונה לחברות ייעוץ כלכלי להגיש הצעות. המכרז מתייחס גם לתחומים נוספים שיהיו חלק מתוכנית העבודה של עמידר בשנים הקרובות. בין היתר מדובר גם הצעה לגיבוש מתווה פעילות עמידר בתחום בנייה וניהול של מעונות סטודנטים. על פי תנאי המכרז מדובר בתקופה של חצי שנה במהלכה יוגש דוח מלא על תוכנית הפעילות כמו גם המיפוי האמור. עוד על פי המכרז מדובר בהיקף התקשרות של עמידר עם מציע השירות בטווח של כ-400 אלף שקל עד 700 אלף שקל.

השר אורי אריאל התייחס לתוכנית ואמר: "מדובר בתוכנית לאומית שתיתן מענה לאלפי זכאי הדיור הציבורי שממתינים לדירה ואף תוכל להתרחב לטובת סטודנטים. המציאות שבה לא מתאפשר לקבל תקציבים לטובת מתן מענה ראוי לדיור הציבורי לא מקובלת עלי ועל כן אם אין כסף אנחנו נייצר את הכסף. כאשר אנו באים לפתור את מצוקת הדיור של מעמד הביניים אסור לנו להשאיר בצידי הדרך את החלשים שהכי זקוקים לנו. זוהי בשורה ענקית עבור ציבור שלם ואני מתכוון לעשות הכל על מנת שהתוכנית תכנס לפועל בהקדם האפשרי".