לראשונה מהמשבר - עליה בהשקעה בחברות בשלב הראשוני

דו"ח מאני טרי (MoneyTree) של חברת PwC ישראל מראה כי חברות בשלבים ראשונים גייסו 119 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 100 מיליון דולר ברבעון המקביל

דו"ח מאני טרי (MoneyTree) של חברת PwC ישראל, מעיד לראשונה מאז המשבר הכלכלי של 2008-9, על עליה בהשקעה בחברות בשלב הראשוני, שלב ה-seed. חברות בשלבים ראשונים גייסו 119 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, לעומת 100 מיליון דולר ברבעון המקביל.

סבבים מוקדמים (סיד, סבב גיוס משמעותי ראשון וסבב גיוס משמעותי שני), היוו ברבעון 51% מכלל ההשקעות. שלב הסיד אחראי ל-6% מהגיוסים.

העליה בהשקעות בסיד, היא חלק מעליה כוללת בהשקעה בחברות היי טק ישראליות שבהן משקיעות קרנות הון סיכון. מדובר בגידול של 18% ברבעון הנוכחי לעומת הרבעון המקביל לסך של 232 מיליון דולר. עם זאת מדובר בקיטון של 23% לעומת הרבעון הקודם (רבעון רביעי של 2013), אך זו עשויה להיות גם השפעה של עונתיות, כשברבעון הרביעי לעיתים קרובות נסגרות עסקאות רבות יותר.

ברבעון הראשון של 2014 גוייס הסכום ל-38 חברות, לעומת 51 ברבעון המקביל, כלומר סך ההשקעה בכל חברה עלה: 6.1 מיליון דולר ברבעון הנוכחי לעומת 3.8 במקביל. ברבעון האחרון של 2013 גייסו 44 חברות 6.8 מיליון דולר לחברה.

הביומד הוא המגזר המשתפר ביותר, עם גידול של פי 2 בחלקו מתוך סך עוגת ההשרעות ל-18% לעומת 95 בשנה שעברה. גם שיעור ההשקעה בקלינטק צמח יפה לעומת שנה שלעברה, ל-6% מתוך כלל ההשקעות לעומת 3%, אולם זאת לאחר ירידה חדה בין 2012 ל-2013. תחום המוליכים למחצה מציב התאוששות ומגייס היום 12% מההשקעות הכוללות, לעומת 9% בשנה שעברה. מגזר התוכנה נמצא בירידה כבר כמה רבעונים, וכעת מגייס רק 12% מההשקעות, לעומת 41% לפני שלוש שנים בלבד.

רובי סולימן, שותף וראש מגזר היי-טק PwC Israel, אמר כי התקופה הנוכחית בהי-טק הישראלי מאופיינת בהצלחות חסרות תקדים באקזיטים, בהנפקות וכתוצאה מכך שיפור משמעותי בתשואות של קרנות הון סיכון. עם זאת, כפי שמעיד דוח זה, המדמה עדיין לא היתרגמה לנסיקה בהיקף ההשקעות של הקרנות. "כמות הכסף הזמינה להשקעות מצד הקרנות ומשקיעי היי-טק אחרים גדלה באופן משמעותי וניתן לצפות שככל שהצלחות ההיי-טק ימשכו, כמות ההשקעות גם היא תגדל", אומר סולימן.