מסקנות של ששינסקי 2: עד 57% תמלוגים למדינה

"ידיעות אחרונות": התמלוגים על חומרי חציבה לא יועלו אבל על פוספטים ואשלג ישלמו יותר ■ לא יהיה מיסוי על מים מינרליים ■ כיל: "כבר היום אנחנו משלמים 50%, יותר מבכל מדינה"

המדינה תקבל 45%-57% מרווחי כריית האשלג בים המלח והפוספטים במכרות שבנגב. כך עולה ממסקנות הביניים של ועדת ששינסקי 2 שיוצגו בימים הקרובים לשר האוצר. כך מדווח הבוקר "ידיעות אחרונות".

הוועדה ממליצה לקבוע היקף תמלוגים ומסים אחיד לכל סוגי המחצבים, כך שההיקף הכולל של נתח הממשלה יהיה זהה - ללא תלות בהיקף התמלוגים על כל מחצב.

עד כה התבססו תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע על תמלוגים נמוכים ועל מס חברות. מקור התמלוגים הנמוכים הוא היסטורי - רוב חברות הכרייה והחציבה היו חברות ממשלתיות, ולכן מבחינת המדינה מדובר היה בלהעביר כסף "מכיס לכיס". עם זאת, משעה שהחברות הופרטו, התמונה השתנתה.

הוועדה אינה ממליצה להטיל מיסוי ותמלוגים על מים מינרליים ובשלב הנוכחי אין הצעה להגדיל את המיסוי והתמלוגים על חומרי חציבה כמו חול וחצץ.

עיקר ההמלצות נוגעות לפעילות חברת כיל. החברה עתרה לבית המשפט בדרישה לחייב את המדינה לקיים איתה הליך בוררות בכל הנוגע לנושא המחצבים בים המלח. לטענתה המדינה אינה יכולה לשנות את התנאים בים המלח באופן חד צדדי.