סטימצקי תשלם 1.5 מיליון שקל קנס בגין הפרת תנאי מיזוג

בנוסף, רשות ההגבלים קבעה כי המנכ"לית איריס בראל תשלם 50 אלף שקל - ללא אפשרות קבלת שיפוי מהחברה, וזאת בגין הפרת תנאי המיזוג עם רשת ספרי

חברת סטימצקי תשלם לאוצר המדינה 1.5 מיליון שקל, ומנכ"לית סטימצקי, איריס בראל, תשלם 50 אלף שקל, ללא אפשרות קבלת שיפוי מסטימצקי, וזאת בעקבות חקירה של רשות ההגבלים העסקיים בנוגע להפרת תנאי מיזוג שנקבעו ב-1995 במיזוג בין רשת סטימצקי לרשת ספרי.

הצו המוסכם אליה הגיעו הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, סטימצקי והמנכ"לית הועמד החל מהיום (ה') להערות הציבור במשך 30 יום, ולאחר מכן יובא לאישור בית הדין להגבלים עסקיים.

במהלך חודש יולי 2011 פתחה מחלקת החקירות של הרשות בחקירה כנגד סטימצקי בנוגע להפרת תנאי המיזוג. תנאים אלה הוטלו בשנת 1995 במסגרת מיזוג בין חברת סטימצקי בע"מ ובין חברת ספרי מרכז להפצת הספר העברי בע"מ. במסגרת תנאי המיזוג נקבע כי סטימצקי לא תגביל מו"ל בנוגע ליחסיו המסחריים עם מי מלקוחותיו של המו"ל.

החקירה נפתחה עקב חשדות להפרת תנאי המיזוג על-ידי סטימצקי, ובמסגרתה התבסס החשד להפרת תנאי המיזוג בשני אירועים.

האירוע הראשון התרחש במהלך החודשים נובמבר 2010-יוני 2011, אז דרשה סטימצקי ממוציאים לאור שונים בלעדיות במבצעים עבור ספרים שישתתפו במבצעי מועדון הלקוחות שלה, כך שאותם ספרים לא ישתתפו במבצעים של חנויות ספרים אחרות.

האירוע השני התרחש במהלך יולי 2011, אז דרשה סטימצקי ממוציאים לאור שונים כי ספרים שנמכרים במבצעי סטימצקי באותו החודש לא ישתתפו במבצעים של חנויות ספרים אחרות באותה התקופה. סטימצקי חזרה בה ביוזמתה מדרישת בלעדיות זו לאחר מספר ימים.

בינואר 2013 נשלחו לסטימצקי ולבראל מכתבי שימוע בטרם הגשת כתב אישום בחשד להפרת תנאי המיזוג בגין שני האירועים שתוארו לעיל. ההפרות הנטענות אירעו לפני כניסתו לתוקף של התיקון לחוק המאפשר להטיל על הפרות של החוק עיצומים מינהליים.

לאחר השימוע הגיעו הצדדים לנוסח המוצע של הצו המוסכם, הקובע תג מחיר כספי במקום הגשת כתב אישום. על-פי הצו המוסכם המוצע, סטימצקי כאמור תשלם קנס של 1.5 מיליון שקל, והמנכ"לית איריס בראל תשלם קנס של 50 אלף שקל.

עוד הובהר בנוסח הצו המוסכם כי תנאי המיזוג מ-1995 עודם חלים על סטימצקי.

קביעה נוספת של הצו היא שסטימצקי לא תוכל לשפות את בראל על הקנס אותו תשלם. בכך ממשיכה הרשות את הקו בו נקטה בעבר לפיו מעבר לתשלום של החברה, מקום בו מנהל בחברה מעורב לכאורה בהפרת החוק - ישלם המנהל קנס אישי ללא אפשרות קבלת שיפוי מהחברה.