עיכוב ההסדר בצים: הצדדים יטוסו לדיונים בלונדון

מזכר ההבנות להסדר החוב מצריך חתימה של כלל הנושים, אולם לא כולם חתמו ■ בדיונים בלונדון יפרטו הצדדים את ההסכמות שהושגו עד כה במזכר

מה מעכב את הסדר החוב בצים? חמישה חודשים עברו מאז נחתם מזכר ההבנות להסדר החוב הענקי בחברת הספנות המקרטעת שבשליטת החברה לישראל, וטרם פורסמה התקדמות בנושא. ל"גלובס" נודע, כי כדי לקדם את העניינים יטוסו היום בלילה הנושים, נציגי החברה ובעלת השליטה לשלושה ימי דיונים מרתוניים בלונדון, במטרה להגיע לכדי הסכמות אחרונות בנושא.

עד כה היה נראה כי מה שעוצר את השלמת הסדר החוב הוא הסכסוך המעמיק בין צים לבין עובדיה בנושא מניית הזהב של המדינה, שלפי הסדר החוב המוצע אמורה להתבטל. אלא של"גלובס" נודע, כי זוהי רק בעיה אחת מני רבות שעומדות על הפרק. כך, למשל, על מזכר ההבנות טרם חתמו כלל נושי החברה.

למעשה, מכיוון שמדובר על הסדר חוב שלא נעשה בצלו של ביהמ"ש, אלא בחסות החברה, צים אינה יכולה להסתפק ברוב רגיל מקרב הנושים (51%), אלא זקוקה לכלל חתימות הנושים, ובפרט לאלו המהותיים מביניהם.

מזכר ההבנות שנחתם בינואר בין צים, בעלי השליטה והנושים, הוא מורכב ומסובך. הדיונים הצפויים בימים הקרובים בלונדון יפרטו למעשה את ההסכמות שהושגו במזכר ההבנות הנ"ל.

בחברה היו מעוניינים להגיע להסכמות סופיות כבר בימים הקרובים, שכן החשש שאם לא יעשו כן, יגרור הדבר לסחבת וירחיק את השלמת הסדר החוב בצים. עם זאת, בקרב הנושים סבורים כי לא מדובר על סוגיות טכניות בודדות בלבד, אלא על מספר ניכר של סוגיות שיש ללבן את הפרטים לגביהן.

כיום משלמת צים לנושיה את התחייבויותיה השוטפות, אך אם לא תגיע החברה להסכמות בקרוב לגבי הסדר החוב, עלול הדבר להביא לפירוקה. במסגרת מזכר ההבנות, המהווה את התשתית להסדר החוב בצים, הוסכם על מחיקת 50% מהחובות, המסתכמים כיום ב-3 מיליארד דולר.

נוסף על כך, החברה לישראל תמחק חוב של 225 מיליון דולר לצים, תזרים לה כ-200 מיליון דולר ותדולל להחזקה של כ-32% מהמניות. מחזיקי האג"ח יקבלו לידיהם כ-20% מהמניות, ויתר הנושים (לא כולל בעל השליטה עופר ושותפו אודי אנג'ל) יחזיקו ב-48% מהמניות.

זאת ועוד: החברות הפרטיות שבשליטת עופר ואודי אנג'ל ימחלו על חוב של 300 מיליון דולר, שצים חבה להם בגין הפחתת דמי חכירה של אוניות, וכן בגין רשת ביטחון של 50 מיליון דולר שהעמיד עופר לצים במהלך 2013.

בימים אלו מתמודדת צים גם עם סכסוך עבודה מעמיק בינה לבין עובדיה. בסופ"ש האחרון השבית איגוד קציני הים אונייה של צים הנושאת 3,500 מכולות, שהייתה אמורה לצאת למזרח הרחוק. צים הגישה בנושא בקשה לביה"ד לעבודה שאמור לדון בכך מחר.