הסכם ברמת-גן בנוגע לאישור פרויקטי תמ"א 38

ההסכם קובע את זכויות הבנייה שתעניק הוועדה המקומית במסגרת פרויקטי תמ"א 38 בעיר, שסביב אישורם נסוב סכסוך פוליטי ממושך שהביא לקיפאון בהוצאת היתרי בנייה

בתום סכסוך פוליטי ברמת גן, שהביא לקיפאון בהוצאת היתרי בנייה לפרויקטי תמ"א 38, נחתם הסכם פשרה בין יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עו"ד אביבית מאור נמרודי, לחברי האופוזיציה ח"כ לשעבר כרמל שאמה הכהן, ועו"ד רועי ברזילי. הסכם הפשרה, שיזם ראש העירייה ישראל זינגר, מהווה מתווה המוסכם על כל חברי הועדה המקומית לרבות ברזילי ושאמה הכהן, לגבי זכויות הבנייה שתעניק הוועדה המקומית במסגרת פרויקטי תמ"א 38. ההסכם קובע צפיפויות שונות באזורים שונים על פי גודל מגרשים, אשר יבטיחו מצד אחד היתכנות כלכלית לפרויקט תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה מחדש, ומצד שני שכמות דירות תותאם לתשתיות הקיימות.

במסגרת ההסכם, שממתין לאישורה של וועדת הערר במחוז תל אביב, יבוטלו העררים שהגישו ברזילי ושאמה נגד אישור פרויקטי תמ"א 38 בעיר, שכאמור עיכבו הוצאת היתרי בנייה לפרויקטים רבים בעיר, והדירו רגליהם של יזמים מרמת גן בשל אי וודאות תכנונית.

במסגרת ההסכמות שהושגו בהסכם שנחתם, נקבע כי במגרשים ששטחם עד 600 מ"ר הכוללים לפחות 3 יחידות דיור, ניתן יהייה לאשר צפיפות של 3.5 דירות חדשות במקומה של כל דירה ישנה, ובאופן שהצפיפות לא תעלה על יחס של 42 דירות לדונם. במגרשים עד 600 מ"ר שבהם 1-2 יחידות דיור להריסה, ניתן יהייה לבנות דירות רק על פי תוכניות בנין העיר התקפות ולא יוקנו זכויות בנייה נוספות מתוקף תמ"א 38. במגרשים אלה תותר הקמת 18 דירות ויותר ובלבד שהצפיפות לא תעלה על 36 דירות לדונם. מקדמים אלה לא יחולו בשכונות רמת עמידר ורמת השקמה והוועדה המקומית תפעיל את שיקול דעתה בנוגע לאזורים אלה עד אישור תוכנית המתאר החדשה לעיר שתקבע את זכויות הבנייה בשכונות אלה. בשכונות רמת חן, הלל, רמת אפעל, קרית קריניצי, תל גנים, תל בנימין לא תאושר בנייה והריסה מתוקף תמ"א 38. בצירים ראשיים כמו ז'בוטינסקי, אבא הלל, בן גוריון, הרואה ואלוף שדה, ייבחן יחס גבוה יותר של 4 דירות חדשות במקומה של כל דירה ישנה.

על פי ההסכם, עיריית רמת גן צפויה להפקיד תוכנית מתאר חדשה לעיר בתוך שנה, שתקבע את זכויות הבנייה בכל רובע ורובע בעיר, על פי מוסדות הציבור ומקומות החנייה הקיימים. עד הפקדת התוכנית, תמשיך הוועדה המקומית לאשר תוכניות על פי ההסכם שהושג, כאשר עם אישור תוכנית המתאר, תפעל הוועדה המקומית על פי התוכנית החדשה.

ראש העירייה ישראל זינגר מסר ל"גלובס": "ההסכם מוכיח כי טובת תושבי העיר היא מעל לכל. תנופת התמ"א בעיר תימשך אם כי תוך סדר ובקרה רבה יותר. אישור עקרונות התמ"א החדשים הוא חלק מתכנית אב כוללת, שתיבחן בכל תכנית שתוגש את סוגיית התשתיות ומוסדות הציבור, החנייה, נתיבי הכניסה והיציאה וכן מסת התנועה. ברמת גן ניתנו למעלה מ-100 היתרי בנייה ובקנה עוד כ-300 בקשות ועוד היד נטויה. כמעט 80% מהבקשות על פי התמ"א הן להריסה ובניה מחדש וזאת אנו מעודדים, כאשר ערך הצלת חיי התושבים הוא נר לרגלנו".

"וודאות תכנונית חשובה לכל הצדדים" מסרה יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מאור נמרודי. "הן לדיירים שיוכלו לבחון הצעות הניתנות להם על ידי יזמים המבוססות על תכנון וודאי, שממנו ניתן לגזור את התמורה שיקבלו, והן לקבלנים שיוכלו לתת הצעות התואמות את הכדאיות כלכלית על בסיס מה שיאשרו להם לבנות. וודאות תכנונית שקופה שכזו, תתרום למו"מ אמיתי ונקי מסחיטות, תנטרל את תופעת המאכרים שחושבים שרק הם יכולים לקבל יותר, תייעל ותפשט את המערכת התכנונית הבירוקרטית כך שהוצאת היתרי הבניה תהיה נגישה ומהירה יותר".

חבר המועצה עו"ד רועי ברזילי מסר בעקבות הסכם הפשרה כי "ההסכם שהושג מעיד כי עד היום רמת גן התנהלה בקונספציה תכנונית שגויה לחלוטין שלא לומר פושעת. ההסכם מוכיח כי ניתן לקדם פרויקטי תמ"א 38 גם כאשר מקדמי הצפיפות נמוכים בהרבה. עד היום, רמת גן הייתה מוקד להתעשרות מהירה של יזמי בנייה, ספקולנטים ומאכרים על חשבון איכות חייהם של תושבי העיר. נראה שלאחר עידן צבי בר, החלו חברי המועצה להבין סוף סוף את ההשפעה המזיקה של עיר המצופפת עצמה לדעת ללא תכנון מוקדם. על פי ההסכם, היחס בין הדירות המפונות לדירות החדשות יפחת בשיעור ניכר, העיר תחולק לאזורים בהם תוספת הבנייה המוצעת תהיה תואמת לאזור, לתשתיות ולמבני הציבור. הבשורה החשובה היא שכעת, תהייה ודאות תכנונית ושקיפות, ותופעת הספקולנטים והמאכרים שניצלו את אי הודאות כדי להחתים על הסכמים מופרכים תיפסק".