לקראת סכסוך עבודה בבורסה: שכרה את אילן לוין

המבחן הראשון של המנכ"ל החדש יוסי ביינארט יהיה המאבק מול ועד העובדים המיליטנטי ■ יו"ר הוועד: ביינארט ביקש 3 חודשים ללמידה ולא חזר אלינו

חמישה חודשים לאחר שמונה למנכ"ל הבורסה בת"א, יוסי ביינארט נערך לקראת האתגר הראשון שלו בתפקיד - גיבוש הסכם שכר חדש עם ועד העובדים המיליטנטי של הבורסה בת"א. ל"גלובס" נודע כי הנהלת הבורסה החליטה לשכור את שירותיו של אילן לוין, לשעבר הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, כיועץ להליך המו"מ עם ועד עובדי הבורסה. זאת, לאחר שתוקפו של הסכם השכר פג בסוף 2013, והמאמצים לחדשו עדיין לא צלחו.

לוין, שביצע שורה של תפקידים בתחומי יחסי עבודה, שכר ותקציבים, נחשב למומחה בייעוץ ובניהול מו"מ מול ועדי עובדים וכמתווך אירגוני בין ההנהלה לעובדים. במסגרת כהונתו כממונה על השכר במשרד האוצר (תפקיד אותו סיים לפני כשנתיים), ניהל לוין מו"מ עם שורה של ארגוני עובדים גדולים במשק, ביניהם הנמלים וחברת חשמל.

יו"ר ועד עובדי הבורסה, יצחק לרנר, תולה את העיכוב בחידוש הסכם השכר בהתמהמהות מצד ההנהלה. לדבריו, עם כניסתו לתפקיד, ביינארט ביקש שלושה חודשים על מנת "ללמוד את הנושא", אולם ועד העובדים עדיין ממתין לעדכון של ההנהלה. בוועד מעוניינים לדעת האם הוחלט להאריך את הסכם השכר הקיים, או לפתוח במשא ומתן על הסכם החדש. עוד ציין לרנר, כי מו"מ על תנאי ההסכם הקיבוצי של עובדי הבורסה, שיפוג בסוף 2014, לא נמצא כרגע על הפרק, אלא רק הסכם השכר - אותו יש לחדש מדי שנה.

מה מעכב המעבר לבניין החדש

באחרונה פורסם כי ביינארט מעוניין להקפיא את מעבר הבורסה מאחד העם למבנה החדש ברחווב אחוזת בית בת"א בשל עלויות אחזקה גבוהות. אולם גורמים בבורסה מציינים כי לא זו הסיבה המרכזית. אותם גורמים מציינים כי הוועד התנה את המעבר לבניין החדש, שנבנה בהשקעה של 250 מיליון שקל, בחידוש הסכם השכר, וכדי לעקר את האיום, הודיעו בהנהלת הבורסה כי הם משהים את המעבר.

יחד עם זאת, לפי הערכות, המעבר לבניין החדש ייצא בסופו של דבר לפועל, ויושלם עם חידוש הסכם השכר. לפי ההסכם הנוכחי, נזכיר, עובדי הבורסה זכאים לתגמול מיוחד בגין המעבר לבניין החדש - בונוס אישי בהתאם לתרומת העובד.

לפני כשנה התפטרו יו"ר ומנכ"לית הבורסה, על רקע ביקורת מצד יו"ר רשות ני"ע בנוגע לאופן תפקודם ומצבה של הבורסה. קודם לכן דרשה הרשות לטפל בשכר המנהלים בבורסה, מה שהביא לראשונה ליצירת נורמות חדשות לתגמול המנהלים, המבוססות על ביצועים ועמידה ביעדים מדידים. אלא שכדי להבריא את הבורסה, שנחשבת לגוף מנומנם ולא יעיל, על ההנהלה החדשה לטפל בתנאי ההעסקה וברמת השכר של העובדים - שנחשבים נדיבים. מי שמרכז את נושא הסכם השכר הם המנכ"ל ביינארט והיו"ר הטרי, אמנון נויבך, שמונה לפני כחודשיים.