שטייניץ: מבין למה ארה"ב לא מכחישה הטענות על ריגול ישראלי

השר לעניינים אסטרטגיים נפגש עם יו"ר ועדת המודיעין של הסנט האמריקאי: "דחינו על הסף את סדרת הכתבת המגוחכת ב'ניזוויק'" ■ שטייניץ לכתבים ישראליים: לא קיבלתי תחושה שהאמריקאים מסכימים עם מה שנאמר בכתבות

השר לעניינים אסטרטגיים וענייני מודיעין,יובל שטייניץ, אמר הערב (ג'), כי הוא מסוגל להבין מדוע גורמים אמריקאיים רשמיים אינם מכחישים סדרת כתבות ב"ניוזוויק", שטוענת כי ישראל ניהלה ומנהלת פעולות ריגול "תוקפניות" נגד ארה"ב, לרבות מאמץ לרגל אחר סגן נשיא ארה"ב לשעבר, אל גור, בחדר האמבטיה במלונו, בעת ביקור בישראל.

שטייניץ נפגש, לחוד, עם יו"ר ועדת המודיעין של הסנט האמריקאי, הסנטורית דאיין פיינסטין, ועם ביל ברנס, עוזר שר-החוץ האמריקאי לענייני המזה"ת, והכחיש נמרצות את הטענות שהועלו ב"ניוזוויק".

בשיחה עם כתבים ישראליים אחרי הפגישה אמר שטייניץ: "בשיחותיי, דחיתי על הסף את סדרת הכתבות חסרת הבסיס והמגוחכת ב'ניוזוויק'. הכחשתי בתוקף, בשמי, בשם רה"מ ובשם כל ארגוני המודיעין בישראל, כאילו אנו מרגלים בארה"ב. אלה טענות מצוצות מאצבע. יש פה ניסיון לחבל באווירה המצוינת של שת"פ מודיעיני בין ארגוני המודיעין של ישראל וארה"ב, שת"פ שהגיע לרמות שיא באחרונה". אולם, בתשובה על שאלה מי מנסה לחבל בשת"פ זה אמר שטייניץ כי הוא אינו יודע.

בדיוק ביום הפגישה בין שטייניץ לבין פיינסטין וברנס, פרסם "ניוזוויק" כתבה נוספת בסוגיית מה שהוא מכנה הריגול הישראלי בארה"ב. הכותרת: הממונה הבכיר על המרגלים הישראליים לפגישה עם יו"ר ועדת המודיעין של הסנט (Top Israeli spy official to meet Senate Intelligence committee). בשיחה עם הכתבים שם שטייניץ ללעג את הכותרת: "אני? המרגל הבכיר"?

"פה (בוושינגטון) אף אחד לא מתרגש מזה", אמר שטייניץ. "אף עיתון רציני, אף ערוץ טלוויזיה לא הזכיר את הסיפור של 'ניוזוויק'. נו, באמת, מישהו מאמין שישראל צריכה להחביא מרגל בתעלת האוורור בחדר האמבטיה כדי לרגל אחר מישהו? אפילו שירותי הריגול במיקרונזיה עילית עבור לשיטות מתוחכמות יותר".

אולם בתשובה לשאלה מדוע שום גורם אמריקאי רשמי אינו טורח להכחיש את טענות "ניוזוויק", אמר שטייניץ שהוא דווקא מסוגל להבין מדוע גורמים רשמיים בארה"ב נמנעים מתגובה: "גם ישראל אינה מתייחסת לשמועות כאלה ואחרות שמתייחסות לפעולות מודיעיניות ואני יכול לראות מדוע גם גם ארה"ב נוהגת כך".

הוא הוסיף: "אמרתי דברים מחודדים מאוד, ולא שמעיתי שמישהו חולק על הדברים האלה".

ומה אמרו לך בני שיחך? - נשאל השר.

"יש לנו כלל ברזל בשיחות עם האמריקאים: אנו לא אומרים מה שמענו", השיב שטייניץ.

בתשובה על שאלה איך ישפיעו הדברים על בקשת ישראל לפטור את אזרחיה מהצורך להצטייד באשרות תייר לארה"ב, אמר שטייניץ: "אנחנו לא מתעסקים בזה; זו אחריות משרד החוץ".

הוא סיפר, שהזמין את הסנטורית פיינסטין ואת חברי ועדת המודיעין של הסנט לביקור בישראל.