יוסי ורדי: הדבר הבא בטכנולוגיה - "האינטרנט של הדברים"

היזם הסדרתי בכנס של אוניברסיטת ת"א: "אנחנו צפויים לראות עוד חיבוריות של מכשירים למכשירים וכן התווספות של חיישנים חדשים לטלפונים החכמים" ■ מייסד OurCrowd: "לא חסר כסף, רק צריך למצוא את הדרך לגייס את ההשקעה"

אוניברסיטת תל אביב קיימה אתמול (ג') את יום החדשנות השנתי, שאירח דוברים מהשורה הראשונה של עולם הטכנולוגיה. בכירי התחום דנו בשאלה "איך לבנות את חברת מיליארד הדולר הבאה".

באירוע המרכזי השתתפו: אהרון האריס, שותף ב-Y Combinator; בוריס ולהוזן, מייסד The Next Web; אורי לוין, מייסד Waze ו-Feex; גיורא קפלן, מייסד ב-Wix ; שחר וייסר, מייסד Get Taxi; ג'ונתן מדבד, מייסד OurCrowd; ויוסי ורדי, יזם סדרתי ומשקיע מוביל.

יוסי ורדי הציג את המגמות שבהן צפויות ההתפתחויות הבאות בעולם הטכנולוגי: "אנחנו הולכים לקראת צמיחה גדולה בתחום של 'האינטרנט של הדברים' - חיבוריות של מכשירים למכשירים. ההתפתחות המעניינת ביותר היא בהתווספות של חיישנים לטלפונים החכמים. היום יש לנו בטלפון מצלמה, GPS, חיישני אור, חיישני מרחק. ככל שעלות החיישנים יורדת, כך נראה יותר הטמעה שלהם ולאנשים יהיו יותר רעיונות כיצד לפתח להם יישומים".

שחר וייסר הסביר כיצד לשווק מוצר באופן אפקטיבי: "איך משווקים ומספרים על המוצר שלכם לעולם? המטרה היא להסביר למשתמש מה יוצא לו מהשימוש במוצר. אנשים לא זוכרים מה אמרת להם או איך אמרת את זה, אלא את מה שהם הרגישו. לכן צריך לשווק בעזרת הרגש. לשווק את המוצר באמצעות דיבור על התכונות שלו, זה 'פאסה'. לכן צריך לספר על ההנאה ומה שיוצא למשתמשים מהשימוש באפליקציה. מיצאו דרך לספר על הסיפור שלכם כך שהמשתמשים שלכם ישמחו לספר על המוצר גם לחברים שלהם".

גיורא קפלן דיבר על בניית חברה מהצד של האנשים שעובדים בה, וכיצד רותמים אותם להצלחת החברה: "צריכים למצוא אנשים שהעבודה הזו קטנה עליהם - כשהחברה תצמח הם יידעו לגדול איתה ביחד. חייבים למצוא את האנשים הנכונים - הם הכי חשובים. אם תפשלו שם - לא תצליחו. אנחנו מחפשים אנשי עשייה, לא אנשי דיבורים".

אהרון האריס, שותף באקסלטור המוביל בעולם, נתן טיפים ליזמים הצעירים והסביר להם מה למעשה חממות הסטארט-אפים מחפשים: "צוות, רעיון וגודל השוק. הצוות הוא הכי חשוב. אנחנו רוצים לראות איך היזמים מתקשרים זה עם זה. הרעיון של הסטארט-אפ לא צריך להיות הייחודי ביותר, אך אנחנו מחפשים את התובנה של היזמים בתוך השוק שאליו הם פונים.

"המוטו שלנו עבור הסטארט-אפים הוא פשוט: צרו משהו שאנשים רוצים. כדי לקיים את המוטו הזה, אנחנו ממליצים לעשות שני דברים: לכתוב קוד, ואז לדבר עם המשתמשים ולהבין האם הם באמת רוצים להשתמש במה שפיתחנו. לאחר מכן חוזרים על התהליך שוב ושוב ושוב - כותבים קוד ומקבלים פידבקים".

בוריס ולדהוזן ון זנטן שיתף כמה עצות שלמד לאורך הדרך: "אל תקשיבו תמיד ליועצים, ואל תהיו מוסחים מחברות גדולות, כי בשל גודלן הן מתקשות בחדשנות. הן צריכות את היזמים הצעירים".

ג'ון מדבד, מייסד פלטפורמת השקעות ההמון שמרכזת השקעות בחברות סטארט-אפ ישראליות: "לא חסר כסף להשקעה, רק צריך למצוא את הדרך לגייס את ההשקעה. היזמים הבינו שיש כסף אמיתי באפיק של מימון המונים. סטארט-אפים מגייסים בשלב הסיד דרך מימון המונים, זה מצוין עבורם כי אין דילול מניות - המשקיעים מקבלים הטבות, ולא מניות. בנוסף, מקבלים פידבק מהנסיינים הראשונים, כיסוי תקשורתי ויתרונות נוספים. הבעיה היא במקרים כמו אוקולס, שגייסו יותר משני מיליון דולר, ולאחר נמכרו לפייסבוק ביותר מ-2 מיליארד דולר. הבעיה היא שהתורמים הראשונים מרגישים שהם קיבלו מתנה קטנה והחברה התעשרה הרבה יותר".

יום החדשנות השנתי נערך זו השנה השנייה בהובלת אוניברסיטת תל אביב, StarTAU, רמות - חברת המסחור, ואגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. ביום החדשנות השתתפו 500 יזמים, 40 חברות סטארט-אפ, נציגים מ-30 מדינות ו-2,500 משתתפים.