ארה"ב: שביתה במקדונלד'ס, ברגר קינג וקנטקי פרייד צ'יקן

עובדי המזון המהיר דורשים שכר מינימום של 15 דולר ■ אובמה צייץ בטוויטר הודעת תמיכה בעובדים ■ ברחבי העולם התקיימו שביתות והפגנות הזדהות

יהיה קשה להשיג היום (ה') ברחבי ארה"ב "ביג מק" או "וופר קלאסי" - עובדי רשתות המזון המהיר הודיעו כי יפתחו בשביתה בכל רחבי המדינה. ארגון שלטענתו מייצג אותם הודיע על השביתה אתמול מחוץ למסעדה של מקדונלד'ס במנהטן.

השביתה צפויה להקיף את עובדי מקדונלד'ס, ברגר קינג וקנטקי פרייד צ'יקן (מקבוצת יאם).

העובדים שובתים בדרישה לשכר גבוה יותר וזכויות עובדים. לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", עובדי מקדונלד'ס מסרו על כוונתם לשבות במכתב שהועבר אמש (ד') להנהלת הרשת.

במכתב נכתב: "אנחנו קוראים לכם לכבד את הזכות המוכרת בזירה הבינלאומית לחופש התאגדות כזכות אנושית, ולהיכנס לדיונים של רצון טוב עם נציגי העובדים על העלאת שכר וכיבוד זכויות העובדים".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, צייץ אמש הודעת תמיכה בדרישות העובדים בטוויטר: "אמריקאים שעובדים קשה ומרוויחים שכר מינימום זכאים להעלאת שכר, חד וחלק. חיתמו על העצומה הזו".

עם זאת, הנשיא אינו תומך בדרישת איגודי העובדים ברשתות המזון המהיר להעלאת שכר ל-15 דולר בשעה. אובאמה קרא לקונגרס להעלות את שכר המינימום הארצי ל-10.10 דולר לשעה, מ-7.25 דולר.

הנהלת מקדונלד'ס פרסמה תגובה שלפיה "זהו דיון חשוב, שצריך להביא בחשבון את האופי התחרותי מאוד של התעשיות שמעסיקות עובדים בשכר מינימום, וכן את הצרכנים ואת אלפי העסקים הקטנים שמחזיקים ומפעילים את הרוב הגדול של מסעדות מקדונלד'ס בזכיינות".

לא ברור מה יהיו תוצאות השביתה היום, אבל סביר מאוד להניח שהצרכנים יחפשו מקומות אחרים לאכול בהם ארוחות בוקר וצהריים.

האיגוד הבינלאומי של עובדי תעשיית השירותים, SEIU, שארגן את השביתה, היה גם הגוף שמאחורי השביתות הנרחבות ברשתות המזון המהיר בארה"ב בשנה שעברה, גם אז בדרישה להעלאת שכר העובדים ל-15 דולר לשעה.

האיגוד טוען כי ברחבי העולם עובדי מזון מהיר, ברובם צעירים, חיים בעוני בגלל שכרם הנמוך. השנה כולל האיגוד נציגים מיותר מ-150 ערים בארה"ב וכן 35 מדינות בעולם.

מאות עובדי רשתות מזון מהיר מתכננים מצעדים עם שלטים בערים שונות, ובהן סיינט לואיס, קנזס סיטי, מילווקי, אוקלנד, דרויט, שיקאגו, לוס אנג'לס וניו-יורק. עם הערים החדשות שהצטרפו השנה לשביתה נמנות פילדלפיה, מיאמי ואורלנדו.

לפי אחד מראשי האיגוד, שביתות ומשמרות מחאה מתוכננות גם בערים קראצ'י, קזבלנקה, לונדון, סאו פאולו, דבלין, בנגקוק, בואנוס איירס, ז'נבה וסן סלבדור, ובעוד אתרים בהודו, אינדונזיה, ניגריה, דרום אפריקה ויפן.