וינשטיין טרם גיבש את עמדתו הסופית לגבי חוק מע"מ 0%

במשרד המשפטים הסבירו היום כי בתקופה הקרובה תיעשה עבודה מקיפה ומעמיקה לגבי תזכיר החוק, ובסופה תתקבל ההחלטה הסופית של היועמ"ש

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין טרם החליט סופית על עמדתו לגבי תוכנית מע"מ בשיעור אפס שמקדם משרד האוצר.

"עמדתו המשפטית הסופית של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לתזכיר תגובש לקראת העלאת התזכיר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה בראשות שרת המשפטים", נמסר היום (ה') ממשרד המשפטים.

כזכור, רק לפני מספר ימים הודיע משרד האוצר כי גובשה פשרה בין היועץ המשפטי לממשלה לבין משרד האוצר לגבי הטבת המע"מ ולגבי הקריטריונים. על-פי פשרה זו, שהיא הבסיס לתזכיר החוק שפורסם רק אמש (ד'), מי שלא שירת שירות צבאי או שירות לאומי אזרחי יוכל ליהנות מההטבה רק בדירות ששוויין עד 600 אלף שקל.

לאחר הצגת הפשרה, סכום זה עורר סערה, כאשר גורמים שונים, ובראשם שר השיכון אורי אריאל, טענו כי סכום זה אינו ריאלי, ויש להעלותו. במשרד השיכון הסבירו כי בכל שנת 2013 בוצעו בתג מחיר של עד 600 אלף שקל פחות מ-400 עסקאות בכל רחבי הארץ, ולכן יש לעדכן את הסכום ל-950 אלף שקל.

בהמשך התברר כי קביעת שווי הדירה לגביו תחול ההטבה ללא משרתים נעשה ללא בדיקה מעמיקה של הנתונים, וכי הדיון עסק בסוגייה העקרונית של מתן הטבה שונה למי ששירת אל מול מי שלא שירת. גם שרת המשפטים, ציפי לבני, התייחסה לנושא ודרשה הבהרות לגבי קביעת הסכום.

כעת נראה כי למרות שתזכיר החוק פורסם על-פי הפשרה שהושגה, ונקב בסכום של 600 אלף שקל, גוברים הסיכויים שהוא ישתנה בהמשך.

יש לציין כי העלאת הסכום האמור גם עשויה להגדיל בצורה ניכרת את עלות התוכנית למדינה. בתזכיר החוק שפורסם אמש נכתב כי העלות הצפויה לתוכנית במתכונתה הנוכחית עומד על כ-2.2 מיליארד שקל, אובדן הכנסות מאי גביית המע"מ. ככל שהסכום יעלה - כך היקף הדירות שלגביו תחול ההטבה יעלה, וכך גם אובדן ההכנסות.

במשרד המשפטים הסבירו היום כי בתקופה הקרובה תיעשה עבודה מקיפה ומעמיקה לגבי תזכיר החוק, ובסופה תתקבל ההחלטה הסופית מצד היועץ המשפטי לממשלה על גובה הסכום ועמדת היועץ המשפטי לממשלה.

"עם פרסום תזכיר הצעת חוק מס ערך מוסף (הטבה במס בעסקה לרכישת דירת מגורים מוטבת), הרי שהדברים פתוחים להערות מן הציבור", נמסר ממשרד המשפטים. "הערות אלה תילמדנה באופן מדוקדק, כמקובל בכל תזכיר חוק.

"כמו כן, מלאכת גיבוש העמדה המשפטית הסופית של היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לחוקתיות ההסדרים המפורטים בתזכיר תיעשה לאחר בחינה יסודית של נתונים אשר יאספו מכל הגורמים הרלבנטים לנושא.

"העיקרון המשפטי המנחה בעניין זה הינו שמירה על פרופורציה ראויה מבחינת מצאי הדירות שבהן עוסק התזכיר, בין אלה שזכאים למלוא ההטבות שמציע התזכיר לבין קבוצות אחרות באוכלוסייה אשר פטורות משירות צבאי או לאומי - וזאת על מנת להימנע מאפלייתן לרעה באופן לא מידתי. העבודה בהקשר זה תיעשה תוך תיאום עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר, לרבות משרד האוצר".