ארדן רוצה להשאיר הכוח אצלו: תשכחו ממיזוגים בשוק הסלולר

בניגוד לקודמו, לשר התקשורת ארדן חשוב לקבוע איך יראה שוק הסלולר, ולא להותיר זאת לכוחות השוק ■ מסמך המדיניות שפרסם חושף את כוונותיו להשאיר בידיו כוח רב, אך גם לחזק את המפעילים החדשים ולצמצם אתרים ■ ומה עם מכרז התדרים?

מסמך המדיניות לעניין שיתוף הרשתות, שפרסם משרד התקשורת בסוף השבוע, טומן בחובו סיכוי לפגיעה בעוצמת התחרות בשוק הסלולרי, אך באותה מידה הוא גם מבטיח את שרידותם של שחקנים קטנים בשוק ונותן מענה למצוקות אמיתיות של מחסור בתדרים, קושי בבניית אתרים וניסיון להפחית את כמות האתרים. יש דברים טובים וראויים ויש בו גם סיכונים גדולים, אך יש גם אכזבה מכך שהוא מתעלם לחלוטין מהאפשרות שבישראל יוקמו רשתות סלולריות נייטרליות.

1. המסמך מגלם את תפיסת המציאות והתפקיד של שר התקשורת גלעד ארדן אשר שונה ב-180 מעלות משל קודמו משה כחלון. בעוד כחלון האמין שהשוק החופשי יעשה את העבודה, ושתפקיד הרגולטור הוא לייצר תנאים לתחרות, ארדן מאמין שתפקידו הוא לעצב וללוש את התחרות בהתאם לערכים נוספים.

כחלון הכניס לשוק הסלולר כל מה שרק היה יכול במטרה לחולל בו מפץ, מפעילים וירטואליים ומפעילים חדשים, בלי לתת את הדעת על ההשלכות שיבואו לאחר מכן. פעם אף הורה "להוציא כל מה שיש במגירות" על מנת להביא לתחרות שתשבור את הטריאופול של החברות הסלולריות הוותיקות.

אצל ארדן אין דבר כזה. ריכוזי, שתופס את תפקידו כמנכ"ל-על, על כל המשתמע מכך, אין פרט במסמך שיוצא מהמשרד שהוא אינו מודע לו. וככזה, הוא רוצה לקבוע, לא השוק, בדיוק כיצד תיראה התחרות בשוק הסלולרי.

2. יש להודות שניכר כי במסמך הושקעה עבודה רבה והושם דגש על פרטים רבים ככל האפשר על מנת לייצר כמה שיותר ודאות. ברור ממנו שארדן לא חושש לקחת סיכונים, אבל אלה סיכונים מחושבים.

מצד אחד, הוא אוסר על שיתוף פעולה מלא בין פלאפון וסלקום, וקובע שרשתות משותפות יוכלו לקום רק בין מפעיל ותיק ומפעיל חדש, אך מצד שני, הוא מותיר הזדמנות לאפשר לשני מפעילים ותיקים לשיתוף רשתות, כל עוד מתקיימת ההפרדה שבין הרשת הפיזית לבין התדרים.

צריך לקרוא את המסמך היטב ולהבין מדוע פלאפון וסלקום מלאות עידוד בעקבותיו. הן רצו רשת משותפת בהיקף של 100% והן למעשה יוכלו לקבל 70%-80%, במידה וארדן יחליט להיענות. זה אומר שארדן שומר לעצמו מרחב תמרון עצום ולא בכדי. ראשית, הוא אוהב את הכוח והשליטה.

מפעילים שמשחרים לפתחו עושים לו את זה. יש האומרים שאם זה היה תלוי בו, והוא היה מקבל רוח גבית ממשרדו וממשרד האוצר, הוא היה הולך למודל יותר נכון ומתבקש לשוק הישראלי - של שתי רשתות נייטרליות.

מודל של שלוש רשתות (או יותר נכון של שתיים-פלוס - אם ארדן יאשר את שיתוף הפעולה בין פלאפון וסלקום) הוא פשרה. שיתוף פעולה בין מתחרים ותיקים יחסוך להם הרבה מאוד כסף והשאלה היא האם הכ סף יחזור אלינו הצרכנים או שיחזור לבעלי המניות.

ומהי מה עמדת רשות ההגבלים?

3. ניסיון לברר מה עמדת רשות ההגבלים לגבי המסמך והאם הייתה שותפה לו - נתקל בסירוב מנומס. הרשות שותפה לעקרונות המסמך, אבל ספק אם תאשר את המודל שאליו הולכות פלאפון וסלקום. הרושם הוא שהרשות סבורה שהסכם של שיתוף רשתות מלא (ללא תדרים) מרחיק לכת, וימים יגידו מה יעלה בגורל ההסכם שיוגש לרשות בקרוב.

4. יותר מכל, ניתן לראות בבירור שארדן הולך כברת דרך ארוכה לטובת השחקנים החדשים, ויש לומר זאת לזכותו. הוא רוצה להבטיח שגולן טלקום והוט מובייל יישארו שחקנים אפקטיביים בשוק לאורך זמן. כאן ראוי להתעכב קצת. אין שר תקשורת, ובמיוחד לא ארדן, שירצה שיירשם על שמו שהתחרות בשוק הסלולרי צומצמה.

זה מוקש פוליטי שאיש כמו ארדן לא יעלה עליו. הציבור רוצה לראות את אותה רמת תחרות לאורך שנים. הבעיה היא שאין היתכנות כלכלית לכך משום שחמש רשתות סלולריות בפריסה מלאה לא יכולות לקום בישראל. לכן, או שמי מהשחקנים היה מרים ידיים והולך למיזוג, או שאחד השחקנים היה קורס.

הפתרון שמצא לכך המשרד הוא איחוד רשתות שאמור להרחיק את סכנת המיזוגים. לכן, מי שמצפה שבקרוב ניתן יהיה למזג מפעילים סלולריים - אינו יודע על מה הוא שח. ארדן והממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, יעשו הכל על מנת שזה לא יקרה, ודאי שלא במשמרת שלהם, ובצדק.

5. הפתרון לחובה שהוטלה על גולן טלקום והוט מובייל בפריסת הרשת נמצא. הם מרוויחות כאן מן ההפקר, ובגדול. שוב, בגלל שהמשרד רוצה לראות אותן פעילות בשוק, הוא מוחל להן על החובה להקים רשת בדור השלישי. מבחינתו, אם הן ישקיעו בהקמת רשת דור רביעי, אפילו דרך זכות שימוש בלתי חוזרת (IRU) ברשת של מפעיל ותיק, זה מספיק.

יש עם זה בעיות, זה יקומם את המפעילים הווירטואליים, במיוחד משום שזה אומר שגולן תהפוך למעין מפעיל וירטואלי, אבל המשרד רוצה פחות אנטנות ואתרים. ליבת רשת עצמאית של שחקן חדש, תדרים שברשותו ושיקנה לדור הרביעי, כולל השקעה יחסית ברכישת זכות השימוש - עונים על דרישות המכרז. אף אחד לא רוצה ששחקן כמו גולן, שנתפס כמחולל תחרות, ייעלם, ותמורת זה המדינה מוכנה לשלם.

6. חבל שמסמך המדיניות לא מצא דרך לשלב את מיזם הסיבים האופטיים החדש IBC בנושא שיתוף הרשתות. תשתית אדירה של חברת חשמל עומדת לרשות כל המפעילים. אתרים, עמודי חשמל, תמסורות, פריסה ארצית, כל מה שנדרש על מנת להקים רשת. מה יכול להיות יותר אידיאלי מאשר לשלב את המיזם בתכנון הרשתות העתידי? זה לא נעשה וחבל.

7. מסמך המדיניות לא שווה הרבה אם לא יהיו מכרז מהיר והקצאת תדרים למפעילים. ויפה שעה אחת קודם.