השיבושים בנתב"ג הסתיימו: העובדים חזרו לשגרה

(עדכון) - אחרי העיצומים בהם פתחו עובדי נתב"ג שבעקבותיהם נדחו יותר מ-10 טיסות, עובדי מגדל הפיקוח שבו לשגרה

אחרי שלאורך כל היום (ג') חלו שיבושים חמורים בנתב"ג בעקבות העיצומים בהם פתח ועד העובדים של הנמל כבר מאמש, העובדים החלו לחזור לשגרה בשעה האחרונה. בתום אסיפת הסברה של העובדים, שבה הורה יו"ר הוועד לחזור לשגרה - השיבושים הסתיימו.

עקב העיצומים בהם פתחו העובדים במגדל הפיקוח בנתב"ג, בין 5 ל-6 המראות שתוכננו לצאת מטרמינל 3 החל מהשעה 17:00 לא יצאו לדרכן - בהן טיסות של אל-על לגרמניה.

עם סיום אסיפת ההסברה של יו"ר ועד העובדים,הסתיימו העיצומים - והעובדים שבו לעבודה. סביר שזמנים של טיסות שתוכננו יידחו במעט עקב השיבושים, אולם הפעילות בנמל התעופה שבה בשעות אלה לסדרה.

ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) זעם על עומס בעבודה וגרם אמש (ב') והיום בבוקר לשיבושים בנתב"ג. 5 המראות נעצרו, ומאות נוסים המתינו בנמל התעופה בעקבות עיצומים של עובדי מגדל הפיקוח.

בית הדין לעבודה בתל-אביב הורה היום לעובדים לשוב לעבודה תקינה. הוועד פנה אף הוא בצהריים לבית הדין לעבודה בבקשה לקיים דיון במעמד שני הצדדים.

"העובדים פשוט עצרו את העבודה ולא עובדים", אמרה ל"גלובס" נוסעת בנתב"ג בצהריים. "הם הכריזו פתאום על שביתה וביקשו מאיתנו לצאת מהתור וללכת אחורה, אחרי שעמדנו יותר משעה. אמרו לנו שנספיק לטיסה, אבל לא יודעים מתי יחדשו את הבידוק הביטחוני".

במחאה על העומס המוטל על כתפי העובדים, ועד עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) הורה לעובדים שלא לאפשר יציאה של טיסות בינלאומיות מטרמינל 1 (אלא רק מטרמינל 3) וכן לא להפעיל את מערכת הבידוק הביטחוני החדשה, ה-HBS (רש"ת: hold baggage screening).

לטענת הוועד, בעידן של שמיים פתוחים חל גידול בתנועת המטוסים, בתנועת הנוסעים ובמספר המזוודות - אך לא במצבת כוח-האדם ובשכר מתגמל בהתאם.

הנהלת רש"ת פנתה לבית הדין לעבודה, וזה קיבל במעמד צד אחד את בקשתה להורות לעובדים לשוב לעבודה סדירה. על אף האמור, מהוועד נמסר כי הוא אינו נוקט בעיצומים או בשיבושים, וכל פרסום אחר מהווה הטעיה.

לדברי יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, "לצערנו הנהלת רש"ת לא נערכה כראוי להפעלת מערכת HBS ולא הקצתה מספיק כוח-אדם לפרויקט. מדובר במערכת מצוינת בה הושקע כסף רב, אולם לצערי הנהלת רשות שדרות התעופה לא נערכה כראוי לגידול במספר הנוסעים וכתוצאה מכך במספר המזוודות הנבדקות, ולא הגדילה בהתאם גם את כוח-האדם הרלבנטי. דבר זה פוגע בעובדים ובציבור הנוסעים".

עוד מסר עידן כי בתגובה לפניית הנהלת רש"ת לבית הדין, גם העובדים פנו היום לבית הדין לעבודה בבקשה לקיים דיון במעמד שני הצדדים. לדבריו, ההנהלה הציגה לבית המשפט מצג-שווא: "אנחנו לא שובתים, פשוט אין לנו מספיק כוח-אדם להפעיל את כל האופרציה".

מערכת הביטחון החדשה, ה-HBS, היא מערכת אוטומטית לבידוק כבודה שנכנסה לשימוש ב-9 במארס השנה ונמצאת כיום בשלבי ניסוי והטמעה אחרונים. נטישת עמדות ה-HBS ומעבר לבדיקת הכבודה במתכונת הישנה גרמו היום לתורים ארוכים בבידוק הביטחוני.

מהנהלת רש"ת נמסר בתגובה כי היא מנהלת משא-ומתן רציף עם העובדים: "הדלת שלנו פתוחה. אנחנו מדברים". עוד נמסר כי עד כה לא נגרמו שיבושים ועיכובים בלוח הטיסות.