דב מורן: רוצים להיות סטארט-אפיסטים? תתכוננו לכישלונות

יזם ההיי-טק לסטארט-אפיסטים צעירים בכנס החדשות Mixii: "חדשנות פירושה לעשות משהו מחוץ לקופסא. אמנם הסיכויים שלך להיכשל גבוהים מאוד ורוב הסיכויים שאנשים מסביבך יסבירו לך שאתה טועה לחלוטין, אבל זו הדרך"

אם אתם באמת רוצים להיות סטארט-אפיטסים, עליכם לדעת שגם כשאתם מכוונים להצלחות, הדרך להצלחה כרוכה בכישלונות ואכזבות", כך אמר היום (ד') יזם ההיי-טק דב מורן, בכנס החדשנות Mixii שנערך על ידי איגוד התעשיות המתקדמות ומשרד המדען הראשי.

מורן אמר את הדברים בפאנל שקיימה קרן Terra בהשתתפות סטארט-אפיסטים צעירים בני 16 וציין כי "גם לכישלונות יש תרומה". בפאנל התמודדו הצעירים, כולם עדיין תלמידי תיכון ובעלי ניסיון של לפחות שנתיים ביזמות ושחלקם כבר גייסו כסף לסטארט-אפ, מול שאלותיהם של מורן, ברק גולדשטיין מקרן Terra וארנית שנער מנהלת האקסלרטור של citi.

השופטים בפאנל הופתעו מהרמה הגבוה של היזמים שהציגו באנגלית מושלמת פיתוחים טכנולוגיים שאינם נופלים מאלו של יזמים ותיקים. מורן החמיא ליזמים ואמר להם כי הפרזנטציות שלהם אינן נופלות מאלו של סטודנטים בהארוורד.

לדברי מורן, "חדשנות היא נהדרת אבל צריך לקחת בחשבון גם את האפשרות לכישלון, וגם לחשוב על הדרך ולא רק על המטרה - אם אתם הולכים בדרך הזו בעיניים פקוחות, יודעים את הקשיים, אתם תהיו אנשים טובים יותר, מהנדסים טובים יותר, אנשי עסקים טובים ואתם תתנו ותקבלו תמורה".

מורן הוסיף: "חדשנות פירושה לעשות משהו מחוץ לקופסא. אמנם הסיכויים שלך להיכשל גבוהים מאוד כי אתה עושה משהו שעוד לא קיים, ורוב הסיכויים שאנשים מסביבך יסבירו לך שאתה טועה לחלוטין, ואם הם יהיו כמו רוב הישראלים, הם יגידו לכם שאתם אידיוטים.
אם אתם מתעסקים עם עיתונים, יסבירו לכם שאתם מבזבזים כסף כי אתם הולכים לכיוון הלא נכון - אבל להיות חדשניים זו הדרך הנכונה".

מורן סיפר על עברו כממציא הדיסק און קי, ואמר כי "אחרי 18 שנים של עבודה קשה, רבים בישראל טוענים שזה אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים שהיו כאן, אבל גם במיזם הזה ראינו הרבה קשיים ובעיות ואכזבות. כמעט כל שבוע היה לנו משהו שלא עבד, היתה תחרות, בקרת איכות, פרטנרים ששינו את דעתם, ועוד. אבל יש 'אבל' גדול - כל אכזבה היא שיעור חשוב לעתיד. אל תישברו ולכו לאתגר הבא, תהפכו את הפעם הבאה ליותר טובה. לכו על זה, תסיימו בית ספר, לכו לצבא, תהיו במחשבים בצבא, אל תפחדו, ותצליחו".

בסיום דבריו מורן החמיא לילדים ואמר: "הייתי רוצה שתהיו השותפים שלי, או לפחות עובדים שלי, ואם לא אז הילדים שלי".

בפאנל השתתפו גיל ממן, בן 15, שהספיק לעבוד כמתמחה ב-Ebay ישראל שהציג את אפליקציית Healthy Belly, המאפשרת לשמור על תזונה נכונה, למצוא מסעדות המגישות מנות בריאות.

עדי מילשטיין, בן 14, פיתח את Handy, אפליקציה חברתית שממפה בצורה חכמה מקומות נגישים לנכים וכאלו שאינם; אידו גי'נו, בן 16, היזם של rapid pay המאפשרת תשלום דרך הסלולרי לאנשים צעירים שטרם פתחו חשבון בנק ורוצים לקנות דרך האינטרנט או דרך אפליקציות מוצרים שונים.

עומר כפרי, בן 17, פיתח את Funny Money המאפשרת ניהול פיננסי לבני נוער, מעודדת אותם לחסוך ומעניקה ידע על ניהול פיננסי נכון מגיל צעיר; סער ליטמנוביץ', בן 18, פיתח את Printit, תוכנה שהופכת את מדפסות התלת ממד לנגישות וקלות עבור המשתמש הפשוט.

ברק גולדשטיין, מנכ"ל TerraLab שאימצה את חבורת היזמים הצעירים , אמר כי "אם פעם ראינו שילדים חלמו להיות עורכי דין ורופאים כדי לרצות את ההורים, היום כולם חולמים להביא את הדבר הטכנולוגי הבא שישנה את העולם ואת כללי המשחק".