קרסו נדל"ן תובעת 24 מ' ש' מבזק: ביטלה עסקה בחוסר תום-לב

טוענת: בזק טרפדה מו"מ מתקדם לרכישת מגרש בן 25 דונם באזור התעשייה קריית אריה בפ"ת בשל ביטול תוכניותיה להקמת "מתחם בזק" חדש

ביולי 2012 החליטה חברת בזק לבטל את תוכניותיה להקמת "מתחם בזק" החדש בפתח-תקווה, והפסיקה את המשא-ומתן לרכישת מגרש של כ-25 דונם באזור התעשייה קריית אריה מידי חברת קרסו נדל"ן. מאז חלפו כמעט שנתיים, אבל משפחת קרסו לא שוכחת ולא סולחת.

בשבוע שעבר הגישה קרסו נדל"ן, מקבוצת החברות של משפחת קרסו (המחזיקה, בין היתר, את יבואנית הרכב קרסו מוטורס), תביעת ענק בהיקף של 24.4 מיליון שקל נגד בזק, בטענה כי היא ביטלה את העסקה בחוסר תום-לב וללא כל צידוק לגיטימי ערב חתימת הסכם המכר.

פעולות יקרות

לטענת קרסו נדל"ן, החלטת בזק לחזור בה מהעסקה נעשתה לאחר משא-ומתן ממושך, שנוהל באינטנסיביות במשך כשנה וחצי, ולאחר שקרסו - לבקשת בזק, בעידודה ובשיתוף-פעולה מלא עימה - השקיעה משאבים רבים וביצעה פעולות מורכבות ויקרות למימוש העסקה.

לטענת קרסו, גם האופן שבו בחרה בזק להודיע לקרסו על נסיגתה מהמשא-ומתן, בהודעה לקונית ובלתי מנומקת, מעידה על חוסר תום-לב של בזק ועל התנהלות שאינה מקובלת. זאת, כאשר הלכה למעשה מבחינת השלב שבו היה מצוי המשא-ומתן בין הצדדים, "כל שנותר להם היה לחתום על ההסכם".

בתביעה נכתב עוד כי "נסיגת בזק מהעסקה, ערב חתימת הסכם המכר, לא נבעה מטעמים ומשיקולים הנוגעים לתנאי העסקה עצמה, או מפערים שנותרו בין הצדדים, שכן במועד שבו נסוגה בזק, העסקה כבר 'הייתה סגורה' מבחינה מסחרית ומשפטית. דא עקא, בשל שיקולים כאלה ואחרים של בזק, שאינם קשורים למשא-ומתן בין הצדדים... החליטה האחרונה בחוסר תום-לב שלא להתקשר בעסקה שאותה רצתה וקידמה משך תקופה כה ארוכה".

בכך, טוענת קרסו, הפרה בזק את חובתה לנהל משא-ומתן בתום-לב, את חובת האמון וחובת הזהירות שהיא חבה כלפי קרסו, והקימה לחברת קרסו זכות לפיצוי.

קרסו צירפה לתביעתה חוות-דעת כלכלית של המהנדס ושמאי המקרקעין משה פרידמן, שקבע כי הרווח שקרסו הייתה צפויה להניב מהעסקה עומד על 24.4 מיליון שקל. הסכום חושב על-פי מחיר הרכישה המוסכם של הקרקע - שעמד על 125 מיליון שקל - בניכוי השווי ההוגן של הנכס (89.9 מיליון שקל), בניכוי הוצאות עתידיות בגין היטל השבחה, ובתוספת הוצאות שנצברו בקידום הפרויקט.

בני משה קרסו היא חברה משפחתית פרטית, הפועלת בארץ מאז 1933 בתחומי הרכב והנדל"ן. את החברה ייסד משה קרסו ז"ל, שעלה לארץ עם משפחתו מסלוניקי בתחילת שנות ה-20. במקביל לפעילות הרכב, קיימה החברה גם פעילות נדל"נית ענפה. בין היתר, החברה רכשה קרקעות והקימה עליהן פרויקטים למשרדים ולתעשייה, כשהיא פועלת הן כיזם והן כקבלן מבצע.

במהלך עשרות שנות פעילות הפכה החברה לקבוצת חברות, שבכל אחת מהן נוהלו והתקיימו פעילויות הרכב לצד פעילויות הנדל"ן.