לוויתן תשוש

ללא האופציה של וודסייד נחלשת ידם של שותפי לוויתן

האנליסטים וציבור המשקיעים בבורסה קיבלו היום באדישות את הודעתה הדרמטית של וודסייד. יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים, אבנר יהש ורציו יהש הגיבו בירידות מתונות להכרזה על ביטול העסקה. אפשר לנחש שאילו ההודעה הייתה מתפרסמת לפני שנה, האפקט שלה על מניות השותפים היה הרסני פי כמה.

ביטול עסקת וודסייד היום מוצא את דלק עם אלטרנטיבות לא רעות למכירת הגז ועם הון מספיק למימון חלקה בפיתוח לוויתן, תוצאת הגיוס המוצלח של האג"ח בתחילת החודש וסדרת המימושים באחזקות קבוצת דלק שמחוץ לעסקי הגז. מצבה של רציו, המחזיקה 15% מהמאגר, נראה הרבה פחות בטוח.

"אנחנו ממשיכים כרגיל", הודיע מנכ"ל נובל אנרג'י, צ'אק דיווידסון, אבל השלכות הביטול עשויות להיות קשות וכואבות, גם אם בטווח המיידי ימשיך פיתוח לוויתן כמתוכנן. מדובר בעלייה משמעותית בסיכוני השוק של המאגר.

הסיכוי לסגור הסכם ארוך טווח למכירת גז לאסיה במחירים הגבוהים שבשוק ירד משמעותית, ללא היכולות והלקוחות שוודסייד הייתה אמורה להביא לעסקה. ללא האופציה של וודסייד נחלשת ה"יד" של שותפי לוויתן במו"מ הקשוח מול הלקוחות והממשלים בטורקיה ובמצרים. כעת די בפיצוצו של ערוץ אחד נוסף כדי לערער את הביטחון במודל לפיתוח המאגר. מבחינת המשק הישראלי מדובר לא רק במכה תדמיתית שגרמה הסתלקותו של משקיע זר אלא גם באובדן השחקן היחיד שהיה יכול לשמש תחליף לנובל אנרג'י. נראה שהתלות המוחלטת של ישראל בנובל האמריקאית - רק תתחזק.

אקט הביטול לא הפתיע לאור החריקות הרבות סביב העסקה בתקופה האחרונה, ובראשן ההברזה התיאטרלית של מנכ"ל וודסייד פיטר קולמן מטקס החתימה החגיגי שנערך לכבודו בטיילת ארמון הנציב בי-ם. מה שריכך במידה רבה את המכה היה העבודה שהשקיעה קבוצת דלק בשנה האחרונה כהכנה לתרחיש של ביטול העסקה.

תזכורת קטנה: מי שהביא לכאן את וודסייד היו יצחק תשובה ושותפיו, שהסבירו לנו שאין להם יכולת לפתח את לוויתן בכוחות עצמם, ולכן הם מחפשים להכניס כשותף ענקית אנרגיה בינלאומית שתזרים הון, יכולת מקצועית ולקוחות במזרח אסיה שמוכנים לשלם את המחיר הגבוה ביותר תמורת הגז הכחול-לבן. לפני שנתיים דיברו כאן כולם על הצורך להקים מתקן ענקי להנזלת גז. המלצות ועדת צמח בנושא יצוא הגז נתפרו למידות של אותו מתקן הנזלה, שהפך היום סופית ללא רלוונטי.

בדיעבד נראה שזרעי הפירוד נוצרו כבר בחתימת מזכר ההבנות בדצמבר 2012. תשובה ושותפיו הישראלים ברציו לא היו מרוצים מהסכום שוודסייד הציעה ונראו כמי שהשידוך נכפה עליהם בלחץ שותפתם האמריקאית. אי שביעות הרצון הזו תורגמה להתמקדות ביצירת שוק אלטרנטיבי לגז מלוויתן. המגעים עם לקוחות גדולים בטורקיה, מצרים וירדן נועדו במקור לסייע למאמץ להוציא מוודסייד מחיר טוב יותר על העסקה.

אבל המהלך, שריכז מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו, הצליח כל כך עד שתשובה התאהב באופציה החדשה וזנח למענה את חלום מכירת הגז הנוזלי לסין וליפן. המהפך הושלם כשגם נובל הצטרפה אליו והודיעה שמכירת גז בצנרת למדינות האזור הפכה לעדיפות הראשונה גם מבחינתה. והיו המשקעים במישור היחסים האישיים שתרמו לכישלון העסקה. סירוב ראשי דלק להיפגש עם אנשי וודסייד במשך חצי שנה הפך לעלבון צורב באוסטרליה. את התגובה חש תשובה בחילופי הדברים שהתנהלו בינו לקולמן על מרפסת מלון המלך דוד בי-ם. "אל תיכנס לי לכיס", אמר קולמן, ויצא בעצמו מהכיס של שותפי לוויתן.